اسبک خودرو و عوامل خرابی آن

تاریخ ارسال : ۱۴۰۱/۱۰/۲۰

اسبک خودرو یا انگشتی چیست

در برخی خودروها، اسبک خودرو به ساق سوپاپ ها متصل گردیده است. هنگامی که میل بادامک ها توسط اسبک خودرو به حرکت در می آیند، نیرو به سوپاپ ها انتقال پیدا می نماید. در واقع این قطعه در خودرو، مانند یک اهرم است که در میان ساق سوپاپ و بادامک ها قرار گرفته و موجب به حرکت در آوردن میل بادامک ها به شکل چرخشی می گردد. هنگامی که میل بادامک ها از طرف بالا به سمت پایین حرکت می کنند از طرف دیگر هم به سمت بالا حرکت می نمایند. هنگام حرکت برگشتی به سمت بالا، فنری که درون ساق سوپاپ قرار دارد به سمت بالا بر می گردد.

اسبک خودرو دارای یک حفره است که در قسمت وسط این اهرم قرار گرفته و به این حفره بوش اسبک نیز می گویند. به طور کلی باید بدانید که ساختار انگشتی خودرو در موتورهای خودروهای مختلف با یکدیگر تفاوت های زیادی دارد. ممکن است برای بسیاری از افراد این سوال پیش بیاید که برای تعویض این قطعه باید کدام نوع از آن را خریداری نمود. در واقع خرید این قطعه به نوع موتور خودرو بستگی دارد. افرادی که می خواهند انگشتی خودرو را تعمیر نمایند، بهتر است از مکانیک ها کمک بگیرند. این افراد بهترین راهنما برای خرید این قطعه متناسب با نوع موتور خودرو هستند. اسبک ها از نظر جنس هم در دسته بندی های متفاوتی قرار می گیرند که از جمله آنها می توان به نوع چدنی، آهنی و آلومینیومی اشاره داشت.

عوامل خرابی اسبک خودرو

در حالت کلی اسبک خودرو جزء قطعات مقاوم است که دارای استهلاک پایین می باشد. اما در برخی مواقع نیز ممکن است که بر اثر سایش، بالا رفتن حرارت موتور این قطعه دچار فرسایش گردد. یکی از عواملی که باعث می شود انگشتی خودرو خراب شود، فشار زیادی است که بر روی موتور خودرو وجود دارد. هنگامی که فشار بر روی موتور خودرو بیشتر باشد، تغییر دما رخ می دهد و در نتیجه اسبک خودرو ترک می خورد. همچنین گاهی مواقع علت خرابی انگشتی لق بودن آن است. هنگامی که سر میل بادامک ها کاملاً ساییده شده باشد، سر اسبک خودرو هم دچار سایش می شود. زمانی که سیستم روغن کاری موتور به خوبی عمل نکند، اصطکاک در قطعات موتور خودرو بالا رفته و در نتیجه موجب خرابی اسبک خودرو می شود. برای قرار دادن اسبک خودرو زاویه قرارگیری بسیار اهمیت دارد. هنگام تعویض این قطعه اگر به زاویه آن توجه نشود، انگشتی خودرو نیز خراب می شود.

انواع انگشتی خودرو

نحوه تشخیص خرابی انگشتی خودرو

انگشتی خودرو نقش بسیار مهمی در موتور خودروها دارد. هنگام خرابی این قطعه عملکرد موتور خودرو دچار اختلال می گردد. بنابراین در صورت بروز هر گونه مشکل در اسبک خودرو یا انگشتی، حتماً باید در صدد رفع آن برآمد. افرادی که تخصص کافی در زمینه تعمیر موتور خودرو دارند، به هنگام بررسی موتور به راحتی متوجه خرابی انگشتی موتور می‌ شوند. هنگامی که موتور خودرو صداهای غیر طبیعی تولید نماید، نشان می دهد که اسبک خودرو دچار سایش شده است. زمانی که پایه میل اسبک نیز دچار سایش و فرسودگی شده باشد، سر و صدای زیادی تولید می نماید. علاوه بر سر و صدای زیاد، خرابی اسبک خودرو سبب کاهش فشار روغن نیز می‌ شود و در نتیجه موجب روغن ریزی در موتور خودرو می گردد.

نقش اسبک خودرو

نقش اسبک در خودرو

اسبک خودرو جزء قطعات مهمی است که در میان سوپاپ و میل بادامک ها قرار گرفته و موجب اتصال ساق سوپاپ به میل بادامک ها می شود. این قطعه دارای قطعات ریز و درشتی است که به عملکرد بهتر موتور خودرو کمک می نماید. سالم بودن انگشتی یا اسبک در خودروها، به کاهش هزینه های تعمیر اساسی موتور خودرو می انجامد. افرادی که قصد کاهش هزینه های تعمیر خودرو را دارند حتماً باید این قطعه را بررسی کنند.

هنگامی که این قطعه در خودروها دچار اختلال می شود، قطعاً نشانه هایی را به وجود می‌ آورد. توجه به نشانه ها و علائم خرابی در اسبک خودروها سبب کاهش هزینه ها به هنگام تعمیر موتور می شود. این قطعه نقش اساسی در موتور خودرو دارند و هر چند ماه یکبار، باید تحت بررسی قرار بگیرد. در صورت بروز هر گونه مشکل، انگشتی خودرو باید تعویض شود تا از بروز خسارات دیگر در موتور خودرو پیشگیری گردد.