علائم خرابی واتر پمپ و دلایل آن

تاریخ ارسال : ۱۴۰۱/۱۰/۱۸

واتر پمپ را بیشتر بشناسید

از ضروری ترین قطعات که در خودروها به کار برده می شود باید به واتر پمپ اشاره داشت. این قطعه در صورت فرسوده شدن مانع از حرکت خودرو می شود. همانطور که خود نیز می دانید موتور خودرو هنگام تغییر سوخت به انرژی شیمیایی، حرارت بالایی تولید می کند. همین امر باعث می‌ شود تا قطعات درون موتور ذوب شده و خورده شوند. اما دارا بودن یک سیستم خنک کاری در موتور خودروها، مانع از خوردگی و ذوب شدن قطعات می گردد.

واتر پمپ از اجزای اصلی در سیستم خنک کاری موتور خودروها است. این قطعه در اطراف سیلندر و داخل پوسته موتور آب را به گردش در می آورد و مانع از خرابی و ذوب شدن قطعات می شود. این بخش از خودرو شامل قطعاتی است که موجب به گردش درآوردن موادی مثل ضدیخ در بخش های مختلف موتور خودرو می شود. ضد یخ توسط این قطعه به رادیاتور در خودروها بر می گردد. این قطعه مانع از یخ زدگی رادیاتور در روزهای سرد سال می شود. اگر واتر پمپ در خودرو به درستی عمل نکند، خودرو در دمای مناسب به کار خود ادامه نمی دهد.

دلایل خرابی سیستم خنک کننده خودرو

دلایل خرابی واتر پمپ

به هنگام خرابی واتر پمپ، این قطعه ابتدا بر روی سرسیلندر اثر می گذارد. واشر سرسیلندر از نزدیک ترین قسمت ها به گرم ترین نقطه موتور خودرو است. هنگامی که واشر سرسیلندر خودرو می سوزد، خودرو افت قیمت شدیدی خواهد داشت. از این رو برای این که از خرابی واشر سرسیلندر پیشگیری شود، باید به واتر پمپ اهمیت داد. این قطعه با خنک نمودن تمامی قطعات موتور سبب پیشگیری از خرابی واشر سرسیلندر می شود.

اما دلایل دیگری برای خرابی واتر پمپ وجود دارند که از جمله آن ها باید به یخ زدگی آب درون موتور خودرو اشاره داشت. همچنین زنگ زدگی پره های داخل این قطعه نیز باعث می‌ شود تا این قطعه خراب شده و عملکرد مناسبی نداشته باشد. هنگامی که درون دنده ها و قسمت های دیگر این قطعه خوردگی ایجاد می‌ شود، این قطعه با کاهش عملکرد روبرو می گردد. برای پیشگیری از خرابی آن بهتر است از ضدیخ در سیستم خنک کننده خودرو استفاده شود.

علائم خرابی واتر پمپ

هنگامی که واتر پمپ در خودرو دچار مشکل می شود علائم و نشانه هایی دارد که با توجه به آن ها می‌ توان متوجه خراب شدن این قطعه گردید. یکی از علائم و نشانه ها شنیدن صدا از این قطعه است. هنگامی که رانندگی با سرعت بالا انجام می گیرد واتر پمپ صدای شدیدی تولید می کند، صدایی که شبیه به ناله است. در این زمان می توان متوجه فرسودگی و از کار افتادن این قطعه گردید. خروج بخار از موتور خودرو نشان دهنده خرابی این قطعه است.

به سبب این که واتر پمپ موجب خنک سازی موتور می شود، به هنگام اختلال و خرابی موجب بالاتر بردن دمای موتور می گردد. در مواقعی که این قطعه کهنه و خراب شده باشد، واشرهای آن نیز فرسوده می‌ شوند. در اثر این فرسودگی نیز این مایع خنک کننده از درون آن خارج می شود و سبب افزایش حرارت موتور خودرو می گردد. نشت مایع خنک کننده از این بخش یک نشانه جدی برای تعمیر این قطعه است.

در بعضی از خودروها، چراغ دمای آب در هنگام داغ شدن موتور روشن می شود که عمده‌ ترین علت خرابی واتر پمپ است. همچنین در زمان عملکرد نادرست این بخش از خودرو، کولر خودرو نیز عملکرد مطلوبی نخواهد داشت. هنگامی که سیستم خنک کننده در خودرو به درستی عمل نماید، موجب ثابت بودن دمای خودرو می شود. اما هنگامی که نوسانات دمایی در خودرو افزایش پیدا می‌ کند، باید وضعیت واتر پمپ بررسی شود.

اجزای درون واتر پمپ

سخن پایانی

همانطور که خود نیز مطلع هستید همیشه پیشگیری کردن بهتر از درمان است. بنابراین برای این که بتوانید این بخش از خودرو را از فرسودگی و خرابی محافظت نمایید، باید به برخی نکات مهم توجه کنید. مهمترین نکته، تعویض مایع خنک کننده در سیستم خنک کننده خودرو است. همچنین توجه و دقت به زمان تعویض تسمه واتر پمپ هم موجب عمر طولانی این قطعه می‌ شود. هنگامی که تسمه تایم پاره شده باشد هم سبب می‌ شود تا واتر پمپ خراب شود. در واقع تسمه تایم در افزایش عمر این قطعه تاثیر مستقیم می گذارد. هر چه در مورد قطعات خودرو و همچنین اجزای آن ها اطلاعات بیشتری داشته باشید، قطعاً می توانید موجب بهبود عملکرد خودرو خود گردید. همچنین با اطلاع داشتن از نشانه ها خرابی این قطعه می‌ توانید اقدام به تعمیر واتر پمپ نمایید. پس بهتر است که همیشه پس از شنیدن کوچکترین صدایی از داخل موتوری خودرو در صدد رفع آن برآیید.