چراغ خودرو

تاریخ ارسال : ۱۴۰۱/۱۰/۱۵

اهمیت چراغ خودرو

چراغ خودرو به اندازه کمربند ایمنی در داخل وسیله نقلیه حائز اهمیت است. چراغ ها هم از لحاظ زیبایی و هم از لحاظ ایمنی در صنعت خودروسازی جایگاه ویژه‌ ای دارند. در خودروها سیستم روشنایی جزء مهم ترین قسمت هایی است که تاثیر بسیار زیادی در ایمنی به هنگام رانندگی دارد. با پیشرفت تکنولوژی و همچنین طراحی های خاص و هوشمندانه چراغ ها از سوی تولیدکنندگان، در سیستم روشنایی خودرو تغییرات شگفت‌ انگیزی به وجود آمده است. این تغییرات سبب شده تا سوانح رانندگی به حداقل میزان ممکن کاهش پیدا نماید.

در سیستم روشنایی خودروها، سیستم چراغ جلو ماشین جزء قطعات پر اهمیت است که وظیفه آن روشن نمودن مسیر، به هنگام رانندگی در تاریکی شب است. در برخی خودروها، چراغ های جلو به دو دسته اسپرت و فابریک دسته بندی می شوند که هر دو نوع از چراغ ها دارای نور در قسمت بالا و نور پایین هستند. در مدل های اسپرت چراغ جلوی خودرو، می توان برای ارتقا دادن نور از لامپ های زنون، هدلایت یا لنز استفاده نمود.

انواع چراغ خودرو

انواع چراغ خودرو شامل چراغ های بزرگ در قسمت جلوی خودرو هستند. همچنین در بعضی خودروها چراغ های مه شکن در قسمت زیرین سپر قرار گرفته اند. چراغ های کوچک جلو، چراغ خطر خودرو، چراغ ترمز، چراغ دنده عقب، چراغ راهنما و چراغ های عقب خودرو نیز از دیگر چراغ ها در خودروها می باشند. البته علاوه بر بدنه خودرو، بعضی چراغ ها در داخل کابین قرار دارند. چراغ های سقفی نوعی از چراغ های داخل کابین هستند که به چراغ های نقشه خوانی نیز معروف هستند. در صفحات نشان دهنده و پنل جلوی راننده هم چراغ هایی از نوع ال ای دی قرار می گیرد که موجب نشان دادن صفحه کیلومترسنج می شود. چراغ جعبه داشبورد، چراغ صندوق عقب و چراغ مطالعه سرنشین عقب هم از چراغ های داخل کابین خودرو محسوب می شوند.

سیستم روشنایی خودرو

انواع چراغ های خودرو

انواع مدل های چراغ خودرو شامل چراغ های نئون، هالوژنی، زنون، ال ای دی و لیزری هستند. چراغ های نئون: از قدیمی ترین نوع چراغ های اتومبیل هستند که در محیط خلاء حرارت می بینند و نور بسیاری تولید می نمایند.

چراغ خودرو هالوژنی: این مدل چراغ ها از نمونه لامپ هایی هستند که به صورت رشته ای می باشند و همچنان در صنعت خودرو سازی کاربرد دارند. این مدل لامپ ها دارای یک هالوژن در حباب شیشه ای بوده که درون آن ها رشته تنگستن قرار دارد. این رشته ساختار چراغ هالوژنی را تشکیل می دهد.

چراغ خودرو زنون: چراغ های زنون از جدیدترین چراغ ها هستند که در سیستم روشنایی خودرو مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع چراغ ها بیشتر برای چراغ جلوی ماشین استفاده می شوند. چراغ جلوی ماشین از نوع زنون، توسط گاز زنون پر می شود. از نمونه چراغ هایی که نور بالایی تولید می نمایند می توان به چراغ زنون اشاره داشت.

چراغ ال ای دی: از نمونه چراغ هایی که در طراحی های آنها از عدسی و لنز استفاده می شود باید به چراغ ال ای دی اشاره داشت. این چراغ ها از جدیدترین چراغ های موجود در خودرو هستند که نور بهتری تولید می کنند. قرار گرفتن این چراغ خودرو در خودروها، با چراغ های دیگر متفاوت است.

چراغ خودرو لیزری: در تولید این نوع لامپ ها از تکنولوژی لیزر استفاده نموده اند، به همین خاطر هم دارای ابعاد بسیار کوچکی هستند. بر خلاف ظاهر کوچک این چراغها، نور آنها بسیار بیشتر از دیگر چراغ ها است. در تولید چراغ های خودروهایی مثل آئودی و بی ام دبلیو از چراغ های لیزری استفاده می شود.

امروزه خودروسازان در هنگام ساخت خودروها آپشن های متعددی را در زمینه سیستم روشنایی خودرو استفاده می نمایند. به طور مثال در برخی خودروها سنسورهای حساس به نور قرار داده شده است. این چراغ ها به هنگام قرار گرفتن در محیط های کم نور مثل تونل و یا در هنگام غروب به صورت خودکار روشن می شوند.

سیستم روشنایی داخل کابین