دیسک و صفحه ماشین

تاریخ ارسال : ۱۴۰۲/۰۴/۲۱

دیسک و صفحه ماشین چیست

در مواقعی که سرعت خودرو افزایش پیدا می کند، سیستم کلاچ برای انتقال نیرو بین میل لنگ موتور و گیربکس فعال می شود. اگر میزان نیروی ایجاد شده در سرعت بالا به شکل مداوم به سمت گیربکس حرکت می کرد، چرخ های ماشین همیشه ماشین را به جلو هدایت می‌ کردند. اما با وجود دیسک و صفحه ماشین، این امکان فراهم می شود تا سرعت وسیله نقلیه را کنترل نمایید. دیسک و صفحه ماشین نوعی صفحه فلزی است که روی آن را چیزی شبیه به لنت ترمز پوشانده است. این آستر از مواد غیر ارگانیک تولید شده و حاوی ذرات فلزی مثل آلومینیوم یا برنج است.

وجود این پوشش بر روی دیسک و صفحه، موجب استحکام بخشیدن به دیسک می شود. دارا بودن برخی شیارها در سطح این آستر، میزان چسبندگی بین چرخ فلایویل و دیسک را افزایش می دهد. در مرکز دیسک حفره ای وجود دارد که با ورودی گیربکس جفت شده و یک اتصال مستقیم ایجاد می کند. دیسک و صفحه ماشین، گشتاور موتور را به صورت مستقیم به شفت ورودی گیربکس انتقال می دهد. دیسک و صفحه هنگامی که با صفحه فشار و فلایویل جفت می شود، جریان نیرو از موتور به گیربکس را ایجاد نموده یا قطع می کند.

وظیفه دیسک و صفحه خودرو

بر روی دیسک و صفحه ماشین موادی قرار گرفته اند که اصطکاک بالایی دارند. یک طرف این صفحه فلزی بر روی فلایویل و طرف دیگر بر روی صفحه فشار قرار می گیرد. دیسک، محور ورودی در گیربکس را به حرکت در می آورد که منجر به حرکت چرخ ها نیز می گردد. وظیفه دیسک و صفحه خودرو کنترل کردن کلاچ است. همچنین این قطعه در خودروها، دارای یک توپی فنری است. این توپی لرزش موتور را به هنگام رانندگی در خودرو جذب می نماید. ضمن اینکه به هنگام کلاچ گرفتن، لرزش های ناشی از گشتاور را هم جذب خود می کند. این قطعه که با پیچ و مهره بر روی فلایویل نصب می شود و ثابت می ماند دارای فنرهایی است. این فنرها با فشار بر روی سطح اصلی دیسک، موجب می شوند تا کنترل خودرو راحت تر باشد.

عملکرد دیسک و صفحه خودرو

دلایل خرابی دیسک و صفحه خودرو

دیسک و صفحه ماشین به دلیل استفاده مداوم در طی یک دوره زمانی، فرسوده می شود. به همین دلیل نمی تواند سبب نگه داشتن چرخ فلایویل گردد. این اصلی ترین دلیلی است که باعث می شود کلاچ صدای ناخوشایندی ایجاد نماید. با افزایش سرعت در حین حرکت و گرفتن کلاچ به شکل ناگهانی، دیسک و صفحه ماشین آسیب می بیند. زمانی که تعداد سرنشینان خودرو بیشتر از تعداد مجاز باشند، به دیسک و صفحه فشار وارد می شود؛ نتیجه این امر فرسودگی دیسک و صفحه در مدت زمان کوتاه است. برای کاهش آسیب به دیسک و صفحه، با دنده مناسب حرکت نمایید. حرکت کردن خودرو با دنده مرده، سبب آسیب رساندن به دیسک و صفحه می شود. اگر کلاچ خودرو به صورت مداوم در حالت پایین نگه داشته شود، موجب درگیری صفحه کلاچ می گردد. این امر در مدت زمان طولانی، خرابی دیسک و صفحه خودرو را به همراه دارد. بنابراین بهتر است به هنگام رانندگی، پای خود را بر روی کلاچ نگه ندارید.

برخی از نشانه های خرابی دیسک و صفحه کلاچ

در صورت رعایت نکردن هر یک از نکات ذکر شده، ممکن است صفحه کلاچ آسیب ببیند. اما پس از خرابی دیسک و صفحه خودرو، نشانه هایی ایجاد می شود. مهمترین نشانه، سفت شدن پدال کلاچ است. هنگامی که خودرو در سربالایی ها شتاب نمی گیرد و حتماً باید دنده را معکوس نمایید نیز، ممکن است دیسک و صفحه کلاچ تمام شده باشد. افزایش مصرف سوخت هم یکی از نشانه های خرابی این قسمت از خودرو است.

اگر به هنگام شروع حرکت خودرو، دنده یک به خوبی جا نرود ممکن است مجبور به تعویض دیسک و صفحه ماشین شوید. زمانی که خودرو پس از شروع اولیه حرکت لرزش زیادی داشته باشد، باید دیسک و صفحه تحت بررسی قرار بگیرد. در مواقعی که دیسک و صفحه ماشین خراب شده باشد، دنده ها به هنگام جا زدن صدا می دهند. همچنین ارتعاشات دنده به راحتی در زیر دست حس می شود. به هنگام رها کردن کلاچ، پا سریع تر به عقب پرت می شود. اگر شما به خرابی دیسک و صفحه خودرو خود شک دارید، با توجه به این موارد می توانید مطمئن شوید که این قسمت از خودرو خراب است.

تعویض دیسک و صفحه ماشین

راهکارهایی برای افزایش عمر دیسک و صفحه خودرو

اگر دوست دارید که تعویض دیسک و صفحه ماشین را دیرتر انجام دهید، باید برخی نکات را در نظر داشته باشید. حیاتی ترین نکته برای افزایش طول عمر دیسک و صفحه، این است که پای چپ را در زمان رانندگی از روی کلاچ بردارید. به هنگامی که از کلاچ خودرو استفاده نمی کنید، نباید پدال کلاچ را فشار دهید. رانندگی با سرعت مطمئن، سبب کاهش هزینه های خودرو از جمله تعویض دیسک و صفحه می شود.

اگر در شیب های تند مداوم توقف نکنید و از تیکاف کشیدن خودداری نمایید، قطعاً دیسک و صفحه ماشین دیرتر خراب می شود. دیسک و صفحه، در زمان نیم کلاچ گرفتن در سربالایی ها نیز از بین می‌ رود. سعی کنید در سربالایی ها برای کاهش عقب رفتن خودرو، از ترمز دستی استفاده نمایید.

کارایی مطلوب دیسک و صفحه خودرو

قیمت دیسک و صفحه ماشین

دیسک و صفحه ماشین از قطعاتی است که قیمت آن بر اساس عوامل مختلفی تعیین می شود. مهمترین عامل در هنگام قیمت گذاری این محصول نوع آن است. جنس و برند صفحه کلاچ نیز جزء دیگر عوامل تاثیرگذار در قیمت نهایی این محصول می باشد. البته باید بدانید که امروزه در بازار، نمونه های تقلبی از دیسک و صفحه ماشین وجود دارد که با قیمت ارزان به فروش می رسند. پس باید این نکته را در نظر داشته باشید که بهتر است برای خرید دیسک و صفحه، فروشگاه های معتبر را انتخاب نمایید.

فروشگاه اینترنتی ایکستریم یدک از فروشگاه های معتبر در زمینه فروش لوازم یدکی است. در این مجموعه انواع برندهای دیسک و صفحه ماشین برای خودروهای شرکت سایپا وجود دارد. خریداران می توانند جهت خرید نمونه های مختلف از این محصولات با قیمتی مناسب، به سایت این مجموعه مراجعه نمایند. ضمن اینکه امکان خرید عمده لوازم یدکی با ضمانت اصالت کالا از این فروشگاه نیز فراهم شده است.