فیلتر روغن ماشین

تاریخ ارسال : ۱۴۰۲/۰۴/۲۰

فیلتر روغن ماشین چیست

روغن موتور خودرو، قطعات داخلی موتور که مداوم در حال حرکت هستند را روغن کاری می نماید؛ ضمن اینکه به خنک شدن موتور هم کمک بسیاری می‌ کند. اما در هنگام احتراق، ذرات آلوده خاک و ماسه به داخل روغن نفوذ پیدا می کنند. در این حالت، روغن عملکرد خوبی نداشته و نمی‌ تواند از قطعات در برابر خوردگی محافظت نماید. در نتیجه سبب کاهش عملکرد موتور خودرو شده و مصرف سوخت را هم افزایش می دهد. در بدترین حالت هم به موتور خودرو آسیب می رساند. اما وظیفه فیلتر روغن ماشین، تمیز کردن روغنی است که از آن عبور می کند. این قطعه با فیلتر کردن ذرات، سبب افزایش کیفیت روغن شده و به کاهش سایش قطعات موتور هم کمک می‌ نماید.

فیلتر روغن ماشین موجب افزایش عمر موتور و روغن خودرو می شود و هزینه تعمیر و نگهداری را تا حد زیادی کاهش می دهد. اهمیت روغن موتور تمیز در خودرو بسیار مهم است؛ چرا که اگر روغن برای مدت زیادی بدون فیلتر بماند با ورود ذرات ریز و سخت به درون موتور، سبب فرسوده نمودن یاتاقانهای موتور می گردد. فیلتر روغن از مهمترین اجزا در موتور خودرو است که سبب حذف آلاینده ها و ذرات ریز از روغن موتور می گردد.

نحوه عملکرد فیلتر روغن خودرو

هنگامی که موتور خودرو روشن می شود پمپ روغن، روغن موتور را از مخزن به فیلتر می رساند. روغن با فشار بسیار زیاد از فیلتر روغن ماشین عبور نموده و به موتور می رسد. فیلتر روغن نوعی وسیله مکانیکی است که سبب جذب کثیفی ها شده و آنها را از گردش روغن در موتور خارج می کند. این قطعه اجازه می‌ دهد تا همیشه، روغن تمیز و تازه به داخل موتور گردش پیدا نماید. به همین خاطر است که باید در زمان مناسب، فیلتر روغن تعویض شود. فیلتر روغن ماشین از روزنه های ظریف و بسیار ریزی تشکیل می شود که از ورود کوچکترین ذرات به موتور جلوگیری می نماید. مهمترین عملکرد فیلتر روغن خودرو این است که از قطعات متحرک درون موتور، در مقابل سایش و شکستگی محافظت می کند.

وظیفه فیلتر روغن خودرو

قطعات اصلی فیلتر روغن ماشین پیچی

فیلتر روغن ماشین دارای اجزای مختلفی است. این اجزا با قرار گرفتن در کنار یکدیگر، سبب عملکرد مطلوب فیلتر روغن می شوند. اصلی ترین قطعه در فیلتر روغن صفحه ضربه زدن می باشد. این صفحه یک نقطه ورود و خروج در فیلتر است. این صفحه سوراخ های کوچکی در لبه های خود دارد که اجازه می دهد، به راحتی روغن درون فیلتر جریان پیدا نماید. شیر ضد تخلیه قسمت دیگر از فیلتر روغن ماشین است. این شیر، از بازگشت روغن به درون فیلتر، هنگامی که موتور خودرو کار نمی کند جلوگیری می نماید.

محیط درونی اغلب فیلترها حاوی الیاف سلولزی است. این الیاف مصنوعی سبب کارایی بهتر فیلترها می شوند و دوام طولانی دارند. لوله فولادی مرکزی جزء دیگر اجزای فیلتر روغن ماشین است که ساختار اصلی این فیلتر را تشکیل می دهد. شیر تسکین دهنده، دیسک پایانی و نگهدارنده نیز از دیگر قسمت های فیلتر روغن هستند که عملکرد مناسب این قطعه را تضمین می کنند.

نشانه های خرابی فیلتر روغن خودرو

زمانی که فیلتر روغن ماشین پس از مسدود شدن، تعویض نشود می تواند به موتور خودرو نیز آسیب بزند. مسدود شدن این فیلتر با علائم و نشانه هایی همراه می شود. توجه به نشانه ها می تواند، آسیب های ناشی از فیلتر روغن کثیف به موتور را به حداقل برساند. اساسی ترین مشکل پس از خرابی فیلتر روغن خودرو، کاهش عملکرد موتور است. در این زمان، موتور خودرو از حالت معمولی گرم تر کار می کند زیرا روغن در حال گردش درون موتور، کثیف است.

فیلتر روغن ماشین خراب، باعث افزایش مصرف سوخت خودرو می شود بنابراین تعویض فیلتر به بهینه‌ سازی مصرف سوخت هم کمک می کند. مشکل دیگری که بر اثر کثیف شدن فیلتر روغن ایجاد می شود، کاهش فشار روغن در موتور خودرو است. در صورت بروز مشکلات در فشار روغن، چراغ روغن خودرو در پشت صفحه کیلومتر نمایان می شود. زمانی که درون موتور خودرو، روغن به مقدار استاندارد گردش نداشته باشد قطعات درون موتور بر روی هم کشیده می شوند. در نتیجه در زمان رانندگی، صداهای فلز قابل توجه شنیده خواهد شد. مواقعی که این صداها شنیده می شود، مهم است که رانندگی را متوقف نموده و به تعمیرگاه بروید.

خرابی فیلتر روغن در خودرو

بهترین زمان تعویض فیلتر روغن خودرو

تعویض فیلتر روغن ماشین، از حیاتی ترین موارد در تعمیر و نگهداری خودرو است؛ چرا که به منظم کار کردن موتور در بهترین حالت کمک می نماید. در خودروهای امروزی که موتور آنها کارایی بالایی دارند، توجه به دفترچه راهنمای وسیله نقلیه برای تعویض فیلتر روغن بسیار مهم است. البته عادات رانندگی نیز می‌ تواند بر تعداد دفعات تعویض فیلتر روغن تاثیر بگذارد. افرادی که بیشتر درون شهر رانندگی می کنند، ممکن است نیاز داشته باشند فیلتر روغن خودرو را سریعتر از افرادی که در جاده ها رانندگی می کنند تعویض نمایند. همچنین رانندگی در کوهستان ها و مناطق سرد هم باعث می‌ شود تا فیلتر روغن سریعتر خراب شود. اما بهترین زمان برای تعویض فیلتر روغن ماشین، زمانی است که این قطعه بیشتر از حد معمول کثیف نشده باشد. در این مواقع با تعویض فیلتر روغن، می توان طول عمر موتور خودرو را افزایش داد.

تعویض فیلتر روغن خودرو

سخن پایانی

روغن موتور برای روانکاری کردن قطعات موتور در ماشین بسیار ضروری است، اما فیلتر روغن ماشین نیز نقش اساسی در عملکرد صحیح روغن، درون قطعات دارد. فیلتر روغن موتور با از بین بردن کثیفی ها، از آسیب های احتمالی به موتور خودرو جلوگیری می کند. با توجه به اینکه فیلتر روغن از لوازم مصرفی خودرو به شمار می رود، باید پس از پیمودن مسافت مشخص آن را تعویض نمود. امروزه انواع مختلف فیلترها با درجات کیفی متعدد و قیمت های گوناگون در بازار وجود دارند.

افرادی که قصد خرید فیلتر روغن ماشین را دارند، می توانند برای خرید عمده و جزئی آنها به سایت این مجموعه مراجعه نمایند. زیرا قیمت فیلترها، به سبب حذف واسطه ها بسیار مناسب است. فروشگاه ایکستریم یدک، از بزرگترین فروشگاه های عرضه کننده فیلتر روغن خودروهای شرکت سایپا است که امکان خرید عمده را برای مشتریان خود فراهم نموده است.