خام سوزی ماشین

تاریخ ارسال : ۱۴۰۲/۰۴/۱۸

خام سوزی ماشین چیست

در برخی مواقع مصرف بنزین اتومبیل، به حد زیادی افزایش پیدا می‌ کند و باعث می‌ شود تا خیلی سریع آمپر بنزین به سمت پایین حرکت نماید. در زمان خام سوزی ماشین است که این اتفاق رخ می دهد. علاوه بر این مورد، بوی شدید بنزین از اگزوز خودرو نیز به مشام می رسد. در این هنگام می توان گفت که اتومبیل دچار خام سوزی شده است. مقدار بنزینی که درون محفظه احتراق باقی مانده و به صورت کامل با اکسیژن ترکیب نمی شود، از اگزوز و منیفولد خارج شده و خام سوزی ماشین اتفاق می افتد. خام سوزی هنگامی در خودرو ایجاد می شود که میزان سوخت مناسب خودرو، به سیلندر نرسد. البته دلایلی مثل خرابی انژکتور نیز موجب سوختن نامناسب بنزین می شود.

البته نوع سوخت با خام سوزی ماشین ارتباط مستقیم دارد. به طور مثال بنزین هایی که درجه کیفی پایین تری دارند، به هنگام شتاب گیری خودرو دیرتر می سوزند. اما باید بدانید خام سوزی بنزین، از ایراداتی می باشد که پس از بررسی و سرویس های دوره ای می توان تا حد زیادی از ایجاد شدن آن پیشگیری نمود. در سرویس های دوره ای، اغلب شستشوی انژکتورها با استفاده از روش‌ های جدید انجام می‌ شود که این امر به کاهش خام سوزی ماشین کمک شایانی می نماید.

دلیل خام سوزی خودرو

دلایل بسیار زیادی سبب خام سوزی ماشین می شوند. اصلی ترین عامل، عیب در سیستم جرقه زنی است. به هنگام خرابی این سیستم در محفظه احتراق، جرقه زنی به درستی اتفاق نمی افتد. این امر منجر به سوختن ناقص بنزین در محفظه احتراق می گردد و عملکرد موتور خودرو را هم ضعیف می کند. دیگر علت خام سوزی خودرو وجود ایراد در سیستم انژکتور است. هنگامی که سوزن های انژکتور کثیف شده یا خراب شده باشند نیز می توانند موجب خام سوزی در ماشین شوند. ایراد در سنسور اکسیژن و برخی از سنسورهای وابسته به سیستم سوخت رسانی موجب می شوند تا خودرو سوخت را خام بسوزاند.

البته به هنگامی که در اگزوز خودرو نیز نقصی به وجود آمده باشد، ممکن است بنزین خام بسوزد. همچنین اگر زمان تعویض شمع های خودرو رسیده باشد یا بر روی شمع ها دوده زده باشد، امکان خام سوزی در خودرو بیشتر می شود. شمع ها یکی از مهمترین دلایل خام سوزی خودرو هستند، زیرا به طور مستقیم با سیستم سوخت رسانی خودرو و کاتالیزور در ارتباط می باشند. بنابراین به هنگام مشاهده نمودن افزایش میزان مصرف بنزین خودرو، ابتدا موارد ذکر شده را بررسی کنید. چرا که این موارد باعث افزایش مصرف سوخت و خام سوزی ماشین می شوند.

خام سوزی سوخت خودرو

برخی از نشانه های خام سوزی خودرو

در بیشتر مواقع زمانی که خام سوزی ماشین به وجود می آید، نشانه هایی نیز پدیدار می شود. اصلی ترین نشانه خام سوزی، خروج بوی بنزین از اگزوز است. به هنگام نزدیک شدن به اگزوز، با مشاهده دود سفید و بوی بنزین از اگزوز می توان متوجه خام سوزی خودرو گردید. هنگامی که خودرو در زمان کار کردن درجا ریپ می زند هم، ممکن است خام سوزی اتفاق افتاده باشد. از جمله دیگر دلایل خام سوزی ماشین پس از روشن کردن آن، باید به آسیب دیدن سنسور اکسیژن اشاره کرد. علت خام سوزی از سوی سنسور اکسیژن، به دلیل عملکرد نادرست گرمکن این سنسور است.

علائم خام سوزی خودرو

راهکارهایی برای پیشگیری از خام سوزی ماشین

با رعایت برخی از نکات ساده به راحتی می توان از خام سوختن ماشین جلوگیری نمود و موجب افزایش کارایی برخی از قطعات خودرو نیز گردید. اما برای دسترسی به این امر، حتماً باید خودرو در زمان های منظم سرویس شود. یکی از مهمترین نکاتی که باعث می شود از خام سوزی ماشین جلوگیری گردد، عوض کردن شمع و وایرها در زمان مناسب است. به دلیل این که بنزین درون خودرو، در محیطی که شمع ها در آن فضا قرار گرفته اند می سوزد باعث می‌ شود تا املاح سوخت، بر روی شمع ها قرار بگیرند و در کار آنها اختلال ایجاد شود.

البته با استفاده از مکمل های سوخت نیز می توان کیفیت سوخت خودرو را افزایش داد و از این امر پیشگیری نمود. در سیستم جرقه زنی خودرو کویل از قطعات مهم است که اگر در این قطعه ایرادی به وجود آید، قطعاً جرقه زدن در محفظه سیلندر خودرو با مشکل مواجه می‌ شود؛ در نتیجه سبب خام سوزی ماشین می گردد. برای اینکه این اتفاق نیفتد، بهتر است کویل ماشین در سرویس‌ های دوره‌ ای نیز بررسی شود. در زمان بروز ایراد در قسمت انژکتور، خام سوزی ایجاد می شود که برای پیشگیری از آن می توان سوزن های انژکتور را شسته یا تعویض نمود.

هنگام خام سوزی ماشین چه باید کرد

زمانی که خام سوزی ماشین بروز پیدا می کند، ابتدا باید توجه نمایید که می توان با خودرو رانندگی ایمن داشت یا خیر. همچنین باید به چراغ های هشدار و چراغ چک نیز توجه نمایید. اگر چراغ چک روشن شده باشد، بهتر است خودرو را تکان ندهید و به سراغ یدک کش بروید. در مواقعی که خودرو بیش از اندازه داغ است، نباید موتور آن را لمس کنید بلکه با یک بازرسی چشمی سریع آن را بررسی نمایید. اگر خروج دوده سفید از اگزوز ماشین بسیار زیاد است، بهتر است که خودرو را برای تعمیر به تعمیرگاه ببرید؛ زیرا کارکرد خودرو در این حالت سبب آسیب رساندن به قطعات دیگر می شود.

رفع خام سوزی ماشین

سخن پایانی

خام سوزی ماشین از نقص هایی است که در صورت بررسی دوره‌ ای و شستشوی برخی قطعات مانند سوزن های انژکتور، می توان از آن پیشگیری نمود. البته سرویسکاران علاوه بر شستشو سوزن های انژکتور، شمع و وایرها را بررسی می کنند. همچنین فیلترهای سوخت را هم تعویض می نمایند تا خودرو عملکرد بهتری داشته باشد. اگر خودروی شما نیز دچار خام سوزی شده است و می خواهید قطعات آن را تعویض کنید، بهتر است از قطعات با کیفیت استفاده نمایید. فروشگاه ایکستریم یدک با تجربه بسیار زیاد در زمینه فروش لوازم یدکی و قطعات خودروهای شرکت سایپا، آمادگی دارد تا بهترین و با کیفیت ترین قطعات را برای شما ارسال نماید. پس می توانید برای خرید مستقیم انواع قطعات خودرو اصل به این سایت مراجعه کنید.