انژکتور ماشین

تاریخ ارسال : ۱۴۰۲/۰۴/۱۸

انژکتور ماشین چیست

امروزه در اکثر خودروها سیستم انژکتور سوخت تعبیه شده است. وظیفه اصلی انژکتور ماشین، تامین سوخت موتور ماشین است. این قطعه یک وسیله مکانیکی کنترل‌ شده الکترونیکی است که وظیفه پاشش بنزین را برعهده دارد. به عبارت دیگر می توان گفت که موجب تزریق مقدار سوخت مناسب به موتور می شود. مقدار مناسب پاشش سوخت توسط انژکتور، مخلوط کامل هوا و سوخت را تضمین می‌ کند و منجر به احتراق کامل بدون باقی ماندن سوخت در محفظه احتراق می گردد.

در واحد کنترل الکترونیکی یا ECU سنسور های مختلفی وجود دارند که مقدار دقیق سوختی که باید آزاد شود و زمان مناسب آن را تعیین می کنند. هدف اصلی انژکتور ماشین، پاشش سوخت به شکل مه است. این امر سوختن یکنواخت سوخت را هم تضمین می نماید. انژکتور دارای فنر است که شیر سوزنی را در حالت بسته نگه می دارد. این فنر شیر سوزنی را نگه می دارد تا هنگامی که خطوط فشار بالا، به یک مقدار خاص برسند.

وظیفه انژکتور خودرو

انژکتور ماشین از اجزای ضروری موتور است که سبب عملکرد بهتر سیستم احتراق می گردد. زیرا هر چه کیفیت مخلوط سوخت و هوا مناسب تر باشد، کارایی موتور بالاتر رفته و آلایندگی کمتری تولید می شود. اختلالات ناکارآمد هوا و سوخت، سبب نسوختن ذرات مختلف در داخل محفظه احتراق می گردند که این امر به انتشار نامناسب آلاینده های مضر می انجامد. اصلی ترین وظیفه انژکتور خودرو، اندازه گیری مقدار دقیق سوخت از کاربراتور است. به همین خاطر سوخت ماشین اصلا هدر نمی رود.

حاصل این گونه اندازه گیری دقیق انژکتور ماشین، منجر به افزایش قدرت خودرو و مصرف سوخت کمتر می شود. انژکتور، سیستم ورودی هوا را برای به حداکثر رساندن جریان هوا آزاد می کند. جریان هوا و مخلوط سوخت توسط واحد کنترل موتور، صدها بار در دقیقه بهینه می شود که همین امر موجب عملکرد بهتر موتور می گردد. انژکتور پس از تبدیل نمودن سوخت به ذرات کوچکتر، هر قطره از آنها را به راحتی تبخیر می کند.

عملکرد انژکتور خودرو

نشانه های خرابی انژکتور خودرو

مانند دیگر قطعات خودرو، در برخی مواقع ممکن است انژکتور ماشین نیز کثیف شده یا آسیب دیده باشد. دلیل خراب شدن انژکتور ممکن است ذرات کربن انباشته شده، پسماندها یا ماندن سوخت قدیمی در انژکتور باشد. هنگامی که انژکتور ماشین درست عمل نکند، عملکرد خودرو ضعیف می‌ شود. همچنین هنگام استارت زدن خودرو، روشن شدن آن مدت بیشتری طول می کشد. خرابی انژکتور خودرو سبب انتشار دود و بوی سوخت در محیط خودرو می گردد.

رسیدگی نکردن به خرابی انژکتور ماشین به طرز غیر قابل کنترلی، مصرف سوخت را افزایش می دهد. در نهایت خرابی این قطعه می تواند موجب خرابی فاجعه‌ بار موتور خودرو گردد. پس بهتر است که در صورت خرابی انژکتور خودرو، این قطعه مورد بررسی قرار بگیرد و سپس در صورت معیوب بودن تعویض شود. قطعات خودرو باید به صورت منظم بررسی شوند، اما توجه دقیق به انژکتور ماشین، باعث می‌ شود تا در هنگام رانندگی و یا مواقع اضطراری دچار مشکل نشوید.

کارکرد نامناسب انژکتور خودرو

دلایل خرابی انژکتور سوخت ماشین

در سیستم سوخت رسانی، انژکتور ماشین طول عمر بالایی دارد. اما گاهی اوقات بعضی عوامل باعث خرابی آن می شوند. مهمترین علت خرابی انژکتور خودرو، آلودگی سوخت است. آلودگی سوخت، هنگامی اتفاق می افتد که ریز ذرات موجود در سوخت از فیلتر عبور کرده و سطوح آب بندی را از بین می برند. دلیل دیگر خرابی انژکتور وجود آب در سوخت است. به سبب این که تمام قطعات انژکتور فلزی هستند، وجود آب در سوخت باعث خوردگی و پوسیدگی آنها می شود.

نصب نامناسب انژکتور در خودرو هم دیگر عامل خرابی این قطعه می باشد. بسیار مهم است که انژکتور ماشین پس از تعویض، در جای درست قرار بگیرد تا عملکرد مطلوبی داشته باشد. اکثر انژکتورها، دارای حلقه های اورینگ داخلی هستند که از نشت سوخت به خارج از انژکتور جلوگیری می کنند. هنگامی که حلقه های اورینگ پوسیده شده یا خراب شوند، سبب نشت سوخت به بیرون از انژکتور می شوند. نتیجه نشت سوخت به بیرون از انژکتور، کاهش شتاب موتور در حین حرکت است.

راه های پیشگیری از خرابی انژکتور

برای پیشگیری از خرابی انژکتور خودرو، بهتر است همیشه سیستم سوخت خودرو را تمیز نگه دارید. همچنین باید فیلترهای سوخت را تعویض کنید. تهیه سوخت مناسب از منابع مطمئن نیز سبب افزایش طول عمر انژکتور ماشین می شود. برخی مواقع، بعضی از افراد سوزن های انژکتور را دستکاری می کنند که این امر، باعث افزایش فشار در انژکتور می گردد و آن را خراب می کند. بهتر است، دستگاه های محدود کننده فشار را از سیستم سوخت رسانی و انژکتور حذف کنید. پس از خرابی این قطعه از قطعات استوک و دست دوم برای تعویض استفاده نکنید. چرا که برخی از آنها به درستی تعمیر نشده و ممکن است خراب باشند. در هنگام تعویض قطعات انژکتور ماشین، قطعاتی که دارای ضایعات فلزی در کنار خود هستند را استفاده نکنید. بهتر است سوزن های انژکتور را جابجا نکنید. زیرا این سوزن ها با بدنه مطابقت دارند و جابجایی آنها می تواند منجر به افزایش مصرف سوخت شود.

خرابی سوزن انژکتور ماشین

با توجه به اینکه انژکتور ماشین در سیستم سوخت رسانی وظیفه بسیار مهمی برعهده دارد، بهتر است همیشه سالم باشد. اما مواقعی که این قطعه خراب می شود، باید نمونه های اصلی برای تعویض انتخاب شوند. معتبرترین فروشگاه های آنلاین که در زمینه فروش قطعات یدکی خودرو از جمله انژکتور ماشین فعالیت می کند، فروشگاه اینترنتی ایکستریم یدک است. اگر شما نیز متقاضی خرید انواع لوازم یدکی خودروهای پراید، تیبا، ساینا، شاهین و دیگر محصولات شرکت سایپا هستید توصیه می کنیم به وبسایت این مجموعه مراجعه کنید. تمامی قطعات توسط این فروشگاه، بدون واسطه و با ارسال سریع به سراسر کشور عرضه می شوند. دسته بندی مرتب محصولات در سایت این مجموعه، باعث می شود تا شما راحت تر قطعه مورد نظر را یافت نموده و خریداری نمایید.