رینگ پیستون ماشین

تاریخ ارسال : ۱۴۰۲/۰۴/۱۷

همه چیز درباره رینگ پیستون ماشین

رینگ پیستون ماشین قطعه ای است که بر روی پیستون ماشین قرار می گیرد. رینگ پیستون ها، از دو حلقه فشاری و یک حلقه که برای خراش روغن است تولید می شوند. شکل رینگ پیستون ماشین به صورت دایره ای می باشد و برای نصب بر روی پیستون، کاملاً استاندارد است. اگر پیستون های موتور به رینگ مجهز نباشند، موتور به سادگی و به دلیل فشرده نبودن و پر شدن با روغن، عملکرد مناسبی نخواهد داشت. اصلی ترین عملکرد رینگ پیستون، انتقال فشار درون سیلندر و فشار محکم بر دیواره سیلندر می باشد. همچنین باعث پیشگیری از سوختن روغن و تخلیه آن نیز می گردد. رینگ پیستون ماشین اغلب از چدن تولید می‌ شود و برای افزایش طول عمر، به آن مولیبدن اضافه می گردد. حلقه هایی که بر روی رینگ پیستون قرار می گیرند، برای آب بندی محفظه احتراق طراحی‌ شده‌ اند. این حلقه ها ارتعاشات پیستون را جذب می کنند و سبب کاهش اصطکاک بین سیلندرها می شوند.

وظیفه رینگ پیستون خودرو چیست

اصلی ترین وظیفه رینگ پیستون خودرو پوشش فضای بین دیواره سیلندر و پیستون می باشد. هنگامی که فضای بین پیستون و دیواره سیلندر کم باشد، ممکن است پیستون به خاطر انبساط حرارتی درون سیلندر خودرو قرار بگیرد و به موتور خودرو آسیب وارد نماید. از طرف دیگر دارا بودن فضای وسیع تر، منجر به آب بندی نامناسب پیستون ماشین در برابر دیواره سیلندر می گردد. این امر باعث ورود بیش از حد گازهای احتراق به داخل میل لنگ شده و در نتیجه باعث کاهش توان خروجی موتور می شود. تمامی رینگ پیستون های خودرو دارای سه حلقه هستند. این حلقه ها به منظور جلوگیری از خارج شدن روغن و ورود گازهای احتراق، بر روی پیستون های خودرو نصب می شوند.

حلقه روغن که در پایین ترین قسمت رینگ پیستون ماشین قرار دارد در هنگام پایین آمدن از سیلندر، روغن را از دیواره سیلندر خارج می کند و آن را به مخزن روغن برمی گرداند. این امر سبب صرفه جویی در روغن موتور می شود، چرا که روغن اضافی نمی سوزد بلکه از طریق حلقه وارد میل لنگ می گردد. رینگ پیستون ماشین با ویژگی متراکم سازی، سبب عایق بندی کامل جعبه احتراق می شود. همچنین فشار مورد نیاز در داخل سیلندر را ایجاد می کند و در نتیجه سبب مصرف بهینه سوخت می گردد.

عملکرد رینگ پیستون ماشین

عوامل موثر در خرابی رینگ پیستون خودرو

پس از گذشت مدتی از کارکرد موتور خودرو، رینگ پیستون ها به تدریج پوسیده می‌ شوند و غیرقابل استفاده می گردند. اما دلایلی باعث می شود تا این قطعات سریعتر از آنچه که شما تصور می کنید، خراب شوند.

عدم روانکاوی

اولین عامل موثر در خرابی رینگ پیستون خودرو روغن کاری نادرست است. رینگ های پیستون وظیفه دارند تا حرارت کافی را به سیلندر انتقال دهند. اگر روغن کاری کافی نباشد یا اینکه روغن به ذرات سنگ آلوده باشد، سبب ساییده شدن زودرس رینگ پیستون ماشین می گردد.

زمان اشتغال نامناسب

در محفظه احتراق، احتراق نادرست سبب آسیب هایی به موتور خودرو می شود. اصلی ترین آسیب ناشی از احتراق نامناسب، آسیب دیدن رینگ پیستون ماشین است. درون محفظه احتراق، زمانبندی بسیار مهم است و اگر به درستی انجام نشود می تواند تمامی قسمت های خودرو را درگیر نماید.

گرمایش بیش از حد

دلیل دیگر خرابی رینگ پیستون ماشین، حرارت دیدن بیش از اندازه در محفظه احتراق است. به همین دلیل هیچگاه اجازه ندهید که موتور خودرو بیش از اندازه داغ شود. دلیل گرم شدن بیش از اندازه موتور متعدد است. اما با بررسی دوره ای مایع خنک کننده خودرو، سطح آب رادیاتور و وضعیت فن می توان از گرم شدن ماشین جلوگیری نمود.

رینگ پیستون خودرو

علائم آسیب دیدن رینگ پیستون خودرو

بررسی وضعیت رینگ پیستون ماشین توسط خودتان، تقریباً غیر ممکن است. به این خاطر که برای بررسی پیستون ها، باید کل موتور جدا شود. اما علائمی وجود دارد که می توان تا حدودی متوجه خرابی رینگ پیستون خودرو گردید. شتاب ضعیف خودرو مهمترین نشانه خرابی رینگ پیستون خودرو است. زمانی که رینگ پیستون ها خراب شوند، به اندازه کافی روغن کاری انجام نمی دهند؛ همین امر باعث کاهش شتاب گیری خودرو می شود. عملکرد ضعیف موتور نیز دیگر نشانه خرابی رینگ پیستون است. زمانی که رینگ پیستون ماشین آسیب شدید دیده باشد، سبب روشن نشدن خودرو می گردد.

زمانی که چراغ چک موتور خودرو به دلیل مصرف بیش از حد روغن روشن شود، احتمال زیاد باید رینگ پیستون ماشین را تعویض نمود. رینگ های فرسوده موجب می شوند تا روغن به جعبه احتراق نیز وارد شود و همین امر سبب مصرف بیش از اندازه روغن می گردد. زمانی که رینگ پیستون ها پوسیده شوند، روغن موتور به داخل پیستون هم راه پیدا می نماید. این امر باعث می شود تا روغن موتور به همراه سوخت بسوزد. سوختن روغن به همراه سوخت خودرو، سبب تولید دود بسیار و خارج شدن آن از اگزوز ماشین می شود. هنگامی که روغن با سوخت خودرو ترکیب شده و می سوزد دود ساطع شده به رنگ آبی و خاکستری است. بنابراین با توجه به این علائم و نشانه ها، باید خودرو را برای بررسی نمودن رینگ پیستون به تعمیرگاه انتقال داد.

خرابی رینگ پیستون خودرو

سخن پایانی

در تمامی خودروها، رینگ پیستون ماشین وظیفه بسیار مهمی بر عهده دارد. زیرا سبب انتقال حرارت، روغن کاری مناسب و عملکرد بهتر موتور خودرو می گردد. پس لازم است که همیشه این قطعه سالم باشد. اما در صورت خرابی آن، می‌ توان اقدام به تعویض نمود. در این مجموعه فروش انواع رینگ پیستون ماشین های شرکت سایپا از نوع اصلی به فروش می رسند. بنابراین متقاضیان خرید رینگ پیستون، می توانند برای خرید آن ها با قیمت کمتر از بازار به وبسایت این فروشگاه مراجعه نمایند.