سنسور اکسیژن ماشین

تاریخ ارسال : ۱۴۰۲/۰۴/۱۵

آشنایی بیشتر با سنسور اکسیژن ماشین

تقریباً تمامی خودروهای جدید و خودروهایی که بعد از سال ۱۹۸۰ میلادی تولید شده‌ اند، دارای سنسور اکسیژن هستند. سنسور اکسیژن ماشین، بخشی از سیستم کنترل آلایندگی خودرو می باشد. این قطعه به موتور خودرو، برای عملکرد بهتر کمک نموده و میزان تولید آلاینده ها را کمتر می نماید. در واقع سنسور اکسیژن میزان هوا به سوخت در محفظه احتراق را کنترل و تنظیم می کند. این سنسور که در ابتدای لوله اگزوز قرار می گیرد، می تواند سوخت ناخالص را از نوع خالص تشخیص دهد؛ سپس کامپیوتر خودرو، مقدار سوخت وارد شده به موتور را تنظیم می نماید.

دلیل اینکه موتور ماشین به سنسور اکسیژن نیاز دارد، این است که مقدار اکسیژن مورد نیاز برای احتراق سوخت خودرو را کنترل می کند. هنگامی که سنسور اکسیژن ماشین از کار بیفتد، کامپیوتر دیگر نسبت هوا به سوخت را تشخیص نمی دهد و همین امر سبب می‌ شود تا ماشین عملکرد ضعیفی داشته باشد؛ ضمن این که بیش از حد نیاز سوخت مصرف نماید.

سنسور اکسیژن خودرو

وظیفه سنسور اکسیژن خودرو

در بیشتر خودروهای مدرن سنسورهای بسیاری وجود دارد که از جمله آنها می‌ توان به سنسور اکسیژن ماشین اشاره داشت. این سنسور برای نظم دهی به کارکرد موتور خودرو و کاهش پراکنده شدن گازهای گلخانه ای در ماشین قرار گرفته است. زمانی که این سنسور نتواند اطلاعات دقیق را ارائه نماید، راننده خودرو ممکن است افزایش مصرف سوخت، مشکلاتی در رانندگی و افزایش آلاینده‌ ها را تجربه نماید.

یکی از وظایف سنسور اکسیژن ماشین، کنترل نمودن میزان سوختی است که در اگزوز خودرو به صورت خام باقی مانده است. این سنسور به کامپیوتر ماشین اجازه می دهد تا متوجه شود که آیا ترکیب هوا با سوخت مناسب است یا خیر. اطلاع پیدا نمودن از میزان ارتباط سوخت به هوا در موتور وسیله نقلیه، این امکان را فراهم می نماید تا خودرو بتواند بهترین عملکرد را داشته باشد.

همچنین دیگر وظیفه سنسور اکسیژن خودرو، تامین نمودن اکسیژن مورد نیاز برای ایجاد جرقه در محفظه احتراق موتور خودرو است. این قطعه نه تنها سبب کنترل میزان اکسیژن در سوخت خودرو می شود، بلکه به بهره وری در سوخت خودرو نیز کمک می کند.

کارکرد سنسور اکسیژن ماشین

دلایل خرابی سنسور اکسیژن در خودرو

سنسور اکسیژن ماشین می تواند به سه دلیل آسیب دیده و خراب شود. اولین دلیل خرابی این قطعه در خودرو، سن استفاده از این سنسور است که هر چه زمان طولانی تری از تعویض این قطعه به هنگام کارکرد ماشین بگذرد، قطعاً عملکرد آن دچار اختلال می گردد. مسافت پیموده شده زیاد توسط خودرو هم، از دیگر عامل های اصلی خرابی سنسور اکسیژن خودرو می باشد. برخی مواقع آلودگی ناشی از آلاینده های داخلی و یا یک مشکل الکتریکی نیز سبب می شود تا سنسور اکسیژن، کارایی خود را از دست داده و برخی مشکلات در خودرو به وجود آید.

سنسور اکسیژن ماشین برای انجام وظایف خود باید در معرض جریان ثابتی از گازهای خروجی موتور و گرمای شدید قرار بگیرد؛ به همین دلیل هم کارایی آن به طور اجتناب ناپذیری در طول زمان کاهش پیدا می نماید. برخی مواقع سنسور اکسیژن، توسط گازهای تولید شده از سوی موتور خودرو آلوده می شود و این آلودگی به کارکرد نامناسب آن می‌ انجامد.

خرابی سنسور اکسیژن در خودرو

علائم خرابی سنسور اکسیژن خودرو

هنگامی که چراغ چک موتور خودرو روشن می شود، بهتر است امیدوار باشید که مشکل از سنسور اکسیژن ماشین باشد؛ چرا که معمولاً خرابی سنسور اکسیژن یک نوع سرویس خودرو با هزینه اندک است. اما به تعویق انداختن خرابی سنسور اکسیژن خودرو یا نادیده گرفتن آن، می‌ تواند سبب افزایش هزینه تعمیرات گردد. بعد از خرابی سنسور اکسیژن خودرو، نشانه هایی در خودرو پدیدار می شود که می توان به راحتی متوجه شد که این قسمت از خودرو آسیب دیده است. از جمله علائم و نشانه های خرابی سنسور اکسیژن می توان به موارد زیر اشاره نمود.

راهکارهایی برای افزایش عمر سنسور اکسیژن

برای اینکه بتوان طول عمر سنسور اکسیژن ماشین را افزایش داد، بهتر است که از بنزین های بی کیفیت استفاده نکنید. همچنین به توصیه های سازنده خودرو در دفترچه راهنما، در مورد اکتان سوخت خودرو نیز توجه نمایید و سوخت هایی که سطح اکتان آنها پایین است را برای خودرو مورد استفاده قرار ندهید. بهتر است نسبت به سرویس های دوره ای تعمیر و نگهداری خودرو حساس باشید. در این دوره ها، فیلترهای هوا و شمع های ماشین را سرویس کنید. حداقل سالی یکبار خودرو را جهت معاینه سنسور اکسیژن به تعمیرگاه ببرید.

افرادی که در زمینه تعمیر و نگهداری خودرو فعالیت می کنند، به راحتی متوجه سلامت سنسور اکسیژن ماشین می شوند. اما اگر سنسور اکسیژن خراب باشد، حتماً باید تعویض گردد و بهتر است در زمان تعویض آن، نمونه های اصلی و شرکتی این محصول خریداری شوند.

در فروشگاه اینترنتی ایکستریم یدک نیز، انواع لوازم یدکی از بهترین نمونه ها موجود هستند. سنسور اکسیژن ماشین های پراید، تیبا، ساینا و دیگر محصولات شرکت سایپا در این مجموعه فروش، با قیمتی بسیار مناسب به مشتریان عرضه می شوند. اگر شما نیز قصد خرید اینترنتی لوازم یدکی خودرو را با نازلترین قیمت موجود در بازار دارید، کافیست از طریق این مجموعه فروش اقدام نمایید.