روغن گیربکس ماشین

تاریخ ارسال : ۱۴۰۲/۰۴/۱۳

روغن گیربکس ماشین چیست

در برخی قسمت های خودرو روغن های مختلفی وجود دارد که هر یک از آنها، سبب بهتر شدن عملکرد ماشین می گردند. از جمله روغن‌ های موجود در خودرو، می توان به روغن گیربکس ماشین اشاره داشت. بسیاری از مردم در مورد اهمیت این روغن و زمان تعویض آن اطلاعات درست و کاملی ندارند. اما باید بدانید که روغن گیربکس، به اندازه روغن موتور برای خودرو مهم است و باید نسبت به تعویض آن حساس باشید.

روغن گیربکس ماشین، تمامی یاتاقان ها و قطعات فلزی داخل گیربکس دستی خودرو را روغن کاری نموده و از آسیب دیدن و خرد شدن قطعات فلزی به هنگام حرکت خودرو جلوگیری می نماید. این روغن در گیربکس های اتوماتیک، نه تنها قطعات متحرک موجود در گیربکس را روغن کاری می نماید بلکه فشار هیدرولیک و اصطکاک را برای کارکرد قطعات داخلی فراهم می کند. همچنین این روغن در گیربکس خودروها، به نوعی خنک کننده گیربکس و قطعات آن است.

وظیفه روغن گیربکس ماشین

روغن گیربکس ماشین که جزء روغن هایی با ویسکوزیته بالا است، در عملکرد بهتر دنده های خودرو تاثیر مستقیم می گذارد. اما این روغن اهداف دیگری نیز دارد که شامل موارد زیر هستند.

کاربردی ترین نوع روغن گیربکس خودرو

زمان تعویض روغن گیربکس

گیربکس بخش مهمی از خودرو است که نگهداری اصولی از آن سبب می شود تا از بروز برخی مشکلات در خودرو نیز جلوگیری گردد. تعویض روغن گیربکس ماشین بخش مهمی از روند نگهداری این قطعه است. این روغن می‌ تواند عمر مفید قطعه های گیربکس را افزایش داده و سبب کارایی مطلوب آنها شود. البته به هنگام تعویض روغن گیربکس، روغن باید از جنبه‌ های مختلفی مانند مدل خودرو و همچنین ساختار گیربکس مد نظر قرار بگیرد. به طور کلی خودروها به دو دسته گیربکس معمولی و گیربکس اتوماتیک تقسیم بندی می گردند.

در گیربکس های اتوماتیک بهتر است که در زمان کارکرد ۵۰ تا ۷۰ هزار کیلومتر خودرو، روغن گیربکس ماشین تحت بررسی قرار گرفته و تعویض شود. اما گیربکس های معمولی ساختار داخلی ساده تری دارند و می توان روغن آنها را پس از حدود پیمایش ۱۰۰ هزار کیلومتر نیز بررسی و تعویض نمود. اما برای اطلاع دقیق تر از زمان تعویض روغن گیربکس، توصیه می شود حتماً دفترچه راهنمای تعمیر و نگهداری خودرو مطالعه گردد. در تمامی دفترچه های راهنمای خودرو، سازندگان زمان بررسی و تعویض روغن گیربکس را مشخص نموده اند.

عملکرد روغن گیربکس خودرو

دلایل تعویض روغن گیربکس خودرو

باید بدانید که اگر روغن گیربکس ماشین برای مدت طولانی تعویض نشود، باعث آسیب زدن به برخی قطعات خودرو می گردد. تعویض نکردن روغن گیربکس به تشدید سایش قطعات مکانیکی و قطعات داخلی گیربکس می انجامد. اگر این روغن بر حسب برنامه سازنده خودرو تعویض نشود، ممکن است آسیب های شدیدی به گیربکس خودرو و سایر سیستم های دنده برساند.

روغن گیربکس ماشین جزء روغن هایی است که در طی زمان، کیفیت خود را از دست می دهد. معمولاً در گیربکس های دستی به سبب اصطکاک طبیعی بین قطعات، ذرات ریز فلزی در روغن گیربکس جمع می شوند. این ذرات و آلودگی های دیگر، در نهایت کیفیت روانکاری روغن دنده را کمتر نموده و موجب کاهش عملکرد گیربکس می گردند؛ بنابراین اگر روغن گیربکس تخلیه نشود و به صورت دوره ای تعویض نگردد، طول عمر گیربکس را کاهش می دهد.

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس

علائم تعویض روغن گیربکس ماشین

برای متوجه شدن زمان تعویض روغن گیربکس ماشین، باید به احساس گیربکس به هنگام تعویض دنده توجه نمایید که آیا به راحتی در جای خود قرار می گیرد یا ضربه می زند. همچنین وجود بوی بد مانند سوختن روغن و یا صدای زوزه از خودرو نیز، از دیگر نشانه هایی هستند که هشدار می دهند روغن گیربکس باید تعویض شود. ضمن این که باید مراقب خروج روغن از گیربکس باشید. اگر در گیربکس ساییدگی و ترک خوردگی به وجود آید روغن به بیرون نشت می کند و بسیار خطرناک است. در نهایت با روشن شدن چراغ چک موتور در پشت کیلومتر نیز باید این قسمت از خودرو را بررسی نمایید.

نکاتی مهم درباره روغن گیربکس

روغن گیربکس ماشین ممکن است از نظر جزئیات تفاوت چندانی با دیگر روغن ها نداشته باشد، اما انتخاب نادرست آن سبب کاهش طول عمر گیربکس می شود؛ بنابراین بهتر است که در زمان خرید این محصول اطمینان حاصل نمایید که روغن، مناسب با نوع خودرو و گیربکس باشد. در هنگام انتخاب و خرید روغن گیربکس مواردی مانند ویسکوزیته روغن، دمای کارکرد و نرخ اکسیداسیون را نیز باید مد نظر قرار دهید.

توجه به ترکیبات روغن گیربکس ماشین نیز، باعث افزایش راندمان کاری گیربکس خودرو می شود. ترکیبات روغن باید دارای تثبیت کننده های اکسیداسیون باشد. ترکیبات در این روغن سبب شستشو و روانکاوی بهتر قطعات موجود در گیربکس می شود. همچنین به هنگام خرید و انتخاب روغن گیربکس، باید به مراکزی مراجعه نمایید که فروشندگان آنها دارای اطلاعات کافی در این زمینه هستند.

فروشگاه اینترنتی ایکستریم یدک از بزرگترین مراکز پخش انواع روغن های گیربکس و لوازم یدکی خودروهای شرکت سایپا است. فروشنده این مجموعه، اطلاعات جامع و کاملی را درباره این نوع روغن به شما عزیزان ارائه می دهد. همچنین انواع قطعات یدکی و روغن خودروهای پراید، ساینا، تیبا، شاهین و کوییک را با ضمانت اصالت کالا به فروش می رساند. این مجموعه بهترین روغن گیربکس ها را با توجه به نوع خودرو، به شما عزیزان عرضه می نماید.