فلایویل ماشین

تاریخ ارسال : ۱۴۰۲/۰۴/۱۳

فلایویل ماشین چیست

در گیربکس خودروهای دنده دستی، قطعه ای به نام فلایویل وجود دارد. فلایویل یک قطعه همیشه در حال حرکت است. این قطعه با حرکت مداوم خود، سبب کنترل خودرو در حین رانندگی می شود. فلایویل ماشین نوعی دستگاه مکانیکی است که برای ذخیره انرژی جنبشی طراحی شده است. می‌ توان گفت که فلایویل، چرخ سنگینی است که به یک محور چرخان متصل شده تا سبب انتقال نیرو از موتور به ماشین شود. این قطعه در برابر تغییرات و سرعت چرخش مقاومت بالایی داشته و با تغییر انرژی ذخیره شده، سرعت آن کم یا زیاد می شود.

به بیان ساده تر یعنی تا وقتی که انرژی بسیاری به آن منتقل شود، فلایویل ماشین به چرخیدن خود ادامه خواهد داد. انرژی چرخش این قطعه، برای روشن کردن وسیله نقلیه نیز استفاده می گردد. فلایویل از فولاد مرغوب ساخته می شود که این فولاد بر روی یاتاقان های معمولی می چرخد. فلایویل را می توان در تمامی خودروهای دنده دستی یافت نمود، زیرا عملکرد آن در کارکرد درست خودروها بسیار مهم و حائز اهمیت است.

نحوه عملکرد فلایویل ماشین

یکی از مهمترین وظایف فلایویل ماشین، متعادل نمودن وزن موتور در هنگام حرکت است. به سبب اینکه پیستون ها در قسمتی از میل لنگ موتور، دچار انحراف می گردند سبب به وجود آوردن لرزش می شوند. فلایویل با تثبیت موتور و همچنین تعادل روی پایه های آن، لرزش موتور خودرو را به طرز چشمگیری کاهش می دهد. فلایویل ماشین در زمان شروع به کار موتور نیز عملکرد مهمی دارد. برآمدگی های چرخ دنده سطح فلایویل، به موتور استارت چسبیده اند که این قسمت، با کلید ماشین هدایت می شود. بنابراین هنگامی که ماشین روشن می‌ گردد، موتور استارت فلایویل را هم به حرکت در می آورد. دیگر عملکرد فلایویل، کاهش تنش پیشرانه است که با تثبیت حرکت موتور به وجود می آید. این قطعه از سایش اجزای مختلف موتور خودرو پیشگیری نموده و خرابی آنها را کاهش می دهد.

همچنین فلایویل ماشین سبب کاهش سایش بین شفت انتقال و میل محرک می گردد؛ چرا که این دو با یک میله به یکدیگر متصل می‌ شوند و امکان دارد در حین حرکت خودرو، بین آنها سایش ایجاد شود. فلایویل خودرو تسکین دهنده سرعت موتور خودرو نیز است. اصلی ترین کار فلایویل ماشین این است که انرژی را برای استفاده وسیله نقلیه ذخیره می کند. درست به همان شکل که باتری انرژی را به شکل شیمیایی ذخیره می‌ نماید، فلایویل نیز انرژی را به شکل انرژی جنبشی ذخیره می کند. در واقع فلایویل ها انرژی بیشتری تولید می کنند و باعث می شوند چرخ های خودرو با سرعت بیشتری حرکت نمایند.

کاربرد فلایویل خودرو

وظایف فلایویل خودرو

همانطور که خود نیز می دانید در یک وسیله نقلیه، تولید نیرو به شدت به موتور و گیربکس خودرو وابسته است. اما در قسمتی از انتهای موتور، چرخ فلایویل ماشین قرار گرفته است که معمولاً دست کم گرفته می شود. اما باید بدانید که یکی از حیاتی‌ ترین نقش‌ ها را در تامین انرژی خودرو دارد. فلایویل ماشین رابطی بین گیربکس و کلاچ ماشین است. این قطعه، تغییر دنده ها را تعیین نموده و قدرت شتاب گیری را مشخص می کند. فلایویل، مقدار شتاب گیری با سرعت ملایم را، هنگامی که وسیله نقلیه به آرامی حرکت می کند مشخص می نماید و سبب کاهش عدم تعادل وزن موتور، به هنگام تغییر سرعت می گردد.

فلایویل ماشین یک وسیله ذخیره سازی انرژی است که سبب حفظ انرژی برای قدرت موتور می شود. معمولاً فلایویل ها در خودروهایی با گیربکس دستی وجود دارند و در خودروهای اتوماتیک از صفحاتی با انعطاف پذیری بیشتر استفاده می شود. در خودروهای دستی، این قطعه موجب عملکرد مناسب دنده ها در حین اعمال کلاچ می شود و لرزش خودرو را تا حد زیادی کاهش می‌ دهد.

بهترین فلایویل خودرو

دلایل خرابی فلایویل خودرو و نشانه های آن

خرابی فلایویل خودرو می تواند سبب بروز چندین نقص دیگر در عملکرد خودرو شود. اما پس از خرابی این قطعه، نشانه هایی در خودرو ایجاد می‌ شود که از جمله آنها باید به لرزش دنده اشاره داشت. لرزش دنده هنگامی اتفاق می افتد که نیرو به چرخ ها منتقل نمی‌ شود و این امر سبب فرسودگی کلاچ می گردد. فرسوده شدن کلاچ خودرو نیز موجب آسیب زدن به فلایویل می شود. بوی سوختگی که برخی مواقع ممکن است در داخل خودرو به مشام برسد هم از دیگر نشانه های خرابی فلایویل است. زمانی که کلاچ از روی فلایویل حرکت نموده و به هنگام رها کردن، لرزش ایجاد می کند فلایویل باید بررسی گردد.

هنگامی که بر روی کلاچ خودرو ارتعاش ایجاد می شود، ممکن است اتصالات فنر روی فلایویل ماشین خراب شده باشد. درگیر نشدن کلاچ خودرو در زمان تغییر دنده، از دیگر نشانه های خرابی فلایویل خودرو می باشد. گر چه روشن نشدن اتومبیل می تواند به دلایل متعدد باشد، اما یکی از دلایل آن نیز ممکن است معیوب بودن فلایویل باشد.

خرابی فلایویل خودرو

فلایویل ماشین که در انتهای موتور قرار گرفته است، مستقیماً در مدار منتقل نمودن انرژی قرار دارد. این قطعه سبب متعادل نمودن وزن موتور می شود و برق را به موتور منتقل نموده یا قطع می کند. اما اگر خراب شود، امکان دارد که خسارت های بسیاری را در قطعات دیگر به وجود آورد. پس بهتر است در صورت معیوب بودن یا خرابی اقدام به تعویض آن نمایید.

اما برای خرید قطعات اصلی با هزینه مناسب، می توانید به صورت اینترنتی اقدام نموده و از فروشگاه ایکستریم یدک، فلایویل را خریداری نمایید. این مجموعه بزرگترین مرکز فروش لوازم یدکی خودروهای شرکت سایپا نیز می باشد که محصولات خود را به سراسر کشور هم ارسال می کند.