کمپرسور کولر ماشین

تاریخ ارسال : ۱۴۰۲/۰۴/۱۱

کمپرسور کولر ماشین چیست

با فرا رسیدن فصل تابستان و به هنگام رانندگی در جاده ها و بزرگراه ها، هیچ چیز دلچسب تر از هوای خنک درون کابین خودرو نیست؛ این امر توسط سیستم تهویه در خودرو انجام می شود و سبب خنک شدن فضای داخل کابین می گردد. سیستم تهویه دارای قطعات بسیاری است که اصلی ترین قطعه آن، کمپرسور می باشد. کمپرسور کولر ماشین یکی از بخش های مرکزی در سیستم تهویه خودرو است که بدون آن، این سیستم نمی تواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد. سیستم تهویه خودرو، کولر خودرو است که نقش اصلی آن ایجاد هوای خنک در داخل اتاق می باشد.

کمپرسور کولر ماشین با ایجاد فشار بر روی مبرد، سبب فعال نمودن برخی از خصوصیت های آن مانند تغییرات دما و همچنین منتقل نمودن حرارت نیز می گردد. این امر، این امکان را فراهم می نماید تا در ماه های گرم سال درون کابین خنک بماند و در ماه‌ های سردتر، شیشه جلو کاملا شفاف باشد. هوای سردی که در تابستان در داخل کابین احساس می شود، نتیجه خروج گازهای داغ از هوای مرطوب است. این فرایند ترمودینامیکی چند مرحله‌ ای است که با نیروی فشرده سازی هوا ممکن می شود.

نحوه عملکرد کمپرسور کولر خودرو

در خودرو چه راننده باشید و چه مسافر به هنگام فشردن دکمه تهویه مطبوع، کنترل کمپرسور کولر ماشین را به دست می گیرید. با فشردن این دکمه، کمپرسور را برای فشرده سازی و افزایش دمای مبرد فعال می نمایید. کمپرسور کولر ماشین توسط موتور با استفاده از تسمه به حرکت در می آید. وظیفه آن، انتقال مبرد به داخل سیستم است. مبرد سپس به صورت گاز با فشار کم مکیده می شود و سپس برای افزایش دما فشرده می گردد. از آنجا با افزایش گرما و نیرو، به صورت هوا به کندانسور منتقل می شود. مایع با خروج از کندانسور، بسیار سرد می شود و به حالت گاز طبیعی خود باز می گردد.

اجزای کمپرسور کولر خودرو

وظیفه کمپرسور کولر خودرو

همانطور که خود نیز می دانید کمپرسور کولر ماشین در سیستم تهویه آن قرار دارد. هنگامی که شما از سیستم تهویه استفاده می کنید، کمپرسور خودرو اصلی ترین قسمت آن است که سبب دمیدن باد خنک به درون اتاق می شود. اما بر خلاف تصور عموم مردم، وظیفه کمپرسور کولر خودرو تنها خنک کردن در سیستم تهویه نیست؛ بلکه وظایف دیگری نیز دارد. از جمله وظایف کمپرسور کولر ماشین باید به از بین بردن رطوبت داخل کابین اشاره داشت. همچنین در فصول سرد و هنگام روشن کردن بخاری، کمپرسور بخار روی شیشه ها را هم از بین می برد. پس کمپرسور کولر خودرو علاوه بر فصل گرما، در فصل سرما نیز کاربرد مهمی در سیستم تهویه خودرو دارد.

شایع ترین نشانه های خرابی کمپرسور کولر خودرو

سیستم تهویه مطبوع در خودرو یک بخش بسیار ضروری و مهم است. نقش حیاتی این سیستم، خنک سازی محیط داخلی خودرو می باشد که سبب به وجود آوردن سفری راحت می گردد. پس ضروری است که با سرویس مکرر کمپرسور کولر ماشین از خرابی آن جلوگیری نمود. اما در برخی مواقع ممکن است که کمپرسور آسیب ببیند. یکی از علائمی که مشخص می کند کمپرسور کولر ماشین آسیب دیده است، سردی نسبی هوای خروجی از دریچه های داخل خودرو است. اگر تهویه را روشن کرده اید، اما خودرو سرد نمی شود باید کمپرسور بررسی شود.

بروز صداهای عجیب مانند کشیده شدن دو فلز بر روی یکدیگر از زیر کاپوت نیز، مشخص کننده خرابی کمپرسور کولر خودرو است. به دلیل اینکه در کمپرسور، قطعات بسیاری فعالیت می کنند ممکن است به مرور زمان فرسوده شده یا آسیب ببینند که در این صورت، با بروز صداهای عجیب و غریب می توان متوجه خرابی کمپرسور گردید. علاوه بر موارد ذکر شده، یک کمپرسور آسیب دیده خرابی خود را به شکل نشتی، ایجاد نویز در موتور خودرو، عملکرد ناکافی یا عدم عملکرد خنک کننده نشان می‌ دهد. اما گاهی اوقات کد خطا در واحد کنترل تهویه مطبوع یا واحد کنترل موتور ظاهر می‌ شود که مشخص می کند کمپرسور کولر ماشین آسیب دیده است.

تعمیر کمپرسور کولر ماشین

دلایل خرابی کمپرسور کولر در خودرو

یکی از رایج ترین دلایل خرابی کمپرسور خودرو و عملکرد ضعیف آن، سطح پایین مبرد است. سطح پایین مبرد سبب کاهش راندمان کولر خودرو می شود. سطح پایین مبرد، نشانه نشتی احتمالی در سیستم تهویه خودرو است که نیاز به تعمیر فوری دارد؛ چرا که در صورت غفلت سبب خرابی کمپرسور کولر خودرو می شود. هنگام آلودگی و انسداد احتمالی در لوله ها و واحدهای متراکم کننده، کمپرسور خودرو آسیب می بیند. بنابراین مهم است که این قسمت ها برای عبور جریان هوای کافی، عاری از هر گونه آلودگی باشند. سایر دلایل خرابی کمپرسور کولر ماشین شامل آسیب یاتاقان است که در اثر سایش ایجاد می شود. آسیب دیدن فیزیکی محفظه کمپرسور و شیر کنترل آن نیز از دیگر دلایل خرابی کمپرسور خودرو می باشد که هر کدام از این موارد، باید توسط مکانیک حرفه‌ ای بررسی شوند.

نگهداری از کمپرسور کولر خودرو

سخن پایانی

به هنگام خرید خودرو، توجه به کمپرسور کولر ماشین بسیار حائز اهمیت است. زیرا از امکانات رفاهی اتومبیل به شمار می‌ رود که در صورت خرابی، حتماً باید تعمیر شود. اما تعمیر کمپرسور، حتما باید توسط افراد متخصص و با استفاده از قطعات مرغوب و با کیفیت انجام شود. امروزه افراد بسیاری در بازار اقدام به فروش محصولات بی کیفیت و تقلبی می نمایند و خریداران را دچار سردرگمی می کنند. لازم است باید بدانید که مجموعه ایکستریم یدک که به صورت آنلاین نیز فعالیت می کند، تمامی محصولات اصلی را با بسته بندی های شرکتی به مشتریان عرضه می نماید. این مجموعه قطعات یدکی خودروهای شرکت سایپا را با کیفیت عالی به فروش می رساند. بنابراین شما عزیزان می توانید برای خرید آن ها، از طریق این مجموعه نیز اقدام نمایید.