کمک فنر ماشین

تاریخ ارسال : ۱۴۰۲/۰۴/۱۰

همه چیز درباره کمک فنر ماشین

نقش اصلی و کلیدی کمک فنر ماشین، علاوه بر کاهش ضربه ها و لرزش این است که سبب تماس لاستیک های خودرو با سطح جاده می گردد. اساسا کمک فنرها دو کار اصلی و مهم را انجام می دهند. این قطعات جدای از مراقبت نمودن از حرکت فنرها و سیستم تعلیق موجب می شوند تا در حال حرکت یا استراحت، تایرهای خودرو به راحتی با جاده در تماس باشند و توانایی شما را به هنگام رانندگی کردن و هدایت خودرو افزایش دهند. علی رغم باور عموم مردم کمک فنر ماشین وزن خودرو را تحمل نمی‌ کند.

کمک فنر ماشین به طور اتوماتیک با شرایط جاده تطبیق داده می شود؛ چرا که با افزایش حرکت سیستم تعلیق خودرو، کمک فنرها مقاومت بیشتری پیدا می نمایند. این قطعه با جذب لرزش جاده و ضربه، سواری بسیار ایمن تر و راحت تر را برای سرنشینان تضمین می نماید. به همین دلیل است که به هنگام فرسوده شدن نیاز به تعویض دارد. اگر بخواهیم در مورد خود کمک فنر توضیح دهیم باید بدانید که کمک فنر نوعی لوله مارپیچ شکل است که دارای پیستون می باشد. این قسمت علاوه بر پیستون، دارای گاز پر فشار و سیال هیدرولیک نیز است.

وظیفه کمک فنر خودرو

کمک فنر ماشین جزء قطعاتی است که همیشه باید سالم باشد. کمک فنر بر کیفیت سواری تاثیر می گذارد و موجب رانندگی با شرایط ایمنی بیشتر می گردد. کمک فنر، در مواقعی که لاستیک های خودرو بر روی دست انداز قرار می گیرند، سیال ضربه را به پیستون کاهش می‌ دهد و حرکت فنر و پیستون ها را در حین بازگشت به جای خود صاف می کند.

همچنین کمک فنر ماشین این اطمینان را ایجاد می نماید که لاستیک، همیشه با سطح جاده در ارتباط باشد. این قطعه در خودرو عملکرد مطلوبی را از ترمزها ارائه داده و خطراتی مثل تصادف را هم به طرز چشمگیری کاهش می دهد. کمک فنر ماشین سبب کاهش تاب خوردن یا جهش خودرو به طرفین می شود و به تعادل خودرو کمک می کند. این قطعه، بهترین عملکرد را از جعبه فرمان ماشین ارائه می دهد.

عملکرد کمک فنر خودرو

طول عمر کمک فنر خودرو

مانند تمامی قطعات خودرو، کمک فنر ماشین نیز در معرض خرابی نیز می باشد. بنابراین بسیار مهم است که به نوع سواری ماشین خود توجه نمایید و کمک فنرها را به صورت منظم بررسی کنید. طول عمر کمک فنر به عوامل متعددی بستگی دارد. از جمله این عوامل باید به مسافت طی شده توسط خودرو اشاره داشت. همچنین سبک رانندگی و شرایط جاده نیز از دیگر مواردی هستند که به صورت مستقیم در طول عمر کمک فنرها تاثیر می گذارند. به طور کلی لازم است بدانید که کمک فنر ماشین مثل برخی قطعات خودروی شما، از قطعات مصرفی به شمار می رود؛ بنابراین باید هر ۳۰ هزار کیلومتر آنها را بررسی نمود و در صورت خرابی یا آسیب دیدگی آنها را تعویض کرد.

بهترین کمک فنر ماشین

انواع کمک فنر خودرو

کمک فنر ماشین دارای نمونه های مختلفی است که هر کدام دارای مزایا و معایب خاص به خود هستند. از نمونه فنرهای مرسوم که در بیشتر خودروها استفاده می شود، باید به کمک فنر هیدرولیکی اشاره داشت. این نوع کمک فنر سبب تبدیل نمودن انرژی حرکتی به گرمایی می شود. کمک فنر تلسکوپی نیز مدل دیگر از کمک فنر خودرو است که حاوی روغن بسیار زیادی می باشد. کمک فنر بادی جزء کمک فنرهایی است که می توان آن را بر روی انواع خودروها نصب نمود و ارتفاع آن ها را افزایش داد.

این نوع کمک فنر ماشین برای افزایش ارتفاع سطح وسیله نقلیه، زمانی که بار سنگینی حمل می کند کاربرد دارد. کمک فنرهای قابل تنظیم و کمک فنرهای اهرمی هم از دیگر مدل کمک فنرهایی هستند که کاربرد آنها در برخی از خودروهای اسپرت بیشتر است. کمک فنر گازی نیز از مدل‌ های خاص کمک فنر ماشین است که در خودروهای مسابقه ای که سرعت بالا دارند، مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد انواع کمک فنر

نشانه های خرابی کمک فنر خودرو

اگرچه کمک فنر ماشین به گونه ای طراحی شده است که در زمین های ناهموار بدون آسیب، کارایی دارد اما در مقابل سایش بسیار حساس است. بنابراین برای افرادی که در مناطقی با جاده های ناهموار زندگی می نمایند، میزان خرابی این قطعه افزایش پیدا می کند. یکی از نشانه های فرسودگی و یا خرابی کمک فنر خودرو این است که به هنگام ترمز گرفتن، متوجه شیب خودرو به جلو شوید. در صورت مشاهده این حالت از خودرو حتما آن را به تعمیرگاه ببرید، چرا که این امر ممکن است خسارت های جبران ناپذیری را به وجود آورد.

زمانی که ترمز خودرو را فشار می دهید و توقف کردن خودرو شما بیش از اندازه طول می کشد، نشان می‌ دهد که کمک فنر ماشین ضربه دیده و به درستی عمل نمی کند. در برخی کمک فنرها پس از سایش و یا شکستگی، ممکن است از میان درزگیرها مایع به داخل آن ها نشت پیدا کند و به اصطلاح روغن بزند و همین امر عملکرد کمک فنر را کاهش دهد.

در صورت بروز هر یک از نشانه های ذکر شده حتما باید اقدام به تعویض کمک فنر نمود. اما برای خرید و تعویض کمک فنر، بهتر است نمونه های اصلی و با کیفیت از آن خریداری شود. فروشگاه ایکستریم یدک، از فروشگاه های نام آشنا در زمینه فروش اینترنتی لوازم یدکی خودروهای شرکت سایپا است که بیش از ۱۵ سال سابقه کار در این زمینه را دارد. بنابراین شما می توانید با اطمینان خاطر، انواع کمک فنر ماشین یا قطعات یدکی را از این مجموعه خریداری نمایید.