جلوبندی ماشین

تاریخ ارسال : ۱۴۰۲/۰۴/۰۹

جلوبندی ماشین چیست

در تمامی خودروها، جلوبندی ماشین یک شبکه محافظ است که از اجزای مختلف تشکیل شده است. جلوبندی با جذب ضربات ناشی از دست اندازهای موجود در جاده و سایر ضربه های دیگر سبب ایمن شدن و روان بودن رانندگی می گردد. جلوبندی خودرو دارای قطعه های بسیاری است که به یکدیگر متصل شده اند. این قطعات در قسمت جلویی خودرو قرار دارند که سبب افزایش بالانس خودروها به هنگام حرکت می شوند. علاوه بر این، موجب افزایش اصطکاک در لاستیک ها شده و کمک می کنند تا لاستیک های خودرو به راحتی بر روی جاده قرار بگیرند. در واقع وظیفه جلوبندی ماشین افزایش مقدار اصطکاک بین چرخ های خودرو با سطح جاده است؛ اگر جلوبندی خودرو ایراد داشته باشد ممکن است آسیب های جدی و جبران ناپذیری را ایجاد نماید.

نحوه عملکرد جلوبندی خودرو چگونه است

در تمامی خودروها برای چرخش راحت‌ تر ماشین به سمت راست یا چپ، سیستم جلوبندی تعبیه شده است. سیستم جلوبندی ماشین بسیار آهسته عمل نموده و سبب کاهش و یا خنثی نمودن نیروهای وارد شده از سوی جاده می گردد. همین امر باعث می‌ شود تا افراد به هنگام رانندگی احساس بهتری داشته باشند. به دلیل اینکه تمامی قطعات موجود در جلوبندی ماشین، حالت ارتجاعی داشته و از جنس فولاد هستند طول عمر بالایی دارند. قسمت های مختلف جلوبندی باعث تثبیت و کنترل خودرو به هنگام رانندگی می‌ شوند.

جلوبندی ماشین به خودرو اجازه می‌ دهد تا به راحتی در جاده های پر دست انداز نیز شتاب بگیرد و به طرفین بپیچد. پس می‌ توان گفت که مهمترین عملکرد و وظیفه جلوبندی خودرو، این است که به وسایل نقلیه در طی حرکت در یک مسیر منحنی اجازه می دهد تا با به حداقل رساندن چرخش بدنه در مسیرهای پر پیچ و خم، راحت تر بپیچند. وجود فنرهای مارپیچ در جلوبندی خودروها باعث می شود تا به هنگام عبور خودرو از روی دست اندازها، ضربه ها جذب شوند و حرکت چرخ ها آسان تر گردد.

کاربرد جلوبندی خودرو

اجزای جلوبندی خودرو

در جلوبندی ماشین قطعات مختلفی به کار گرفته شده اند که هماهنگی آنها با یکدیگر، به رانندگی ایمن تر کمک می نماید. یکی از حیاتی ترین قسمت ها در جلوبندی خودرو اکسل است. اکسل یک نوع محور مرکزی است که باعث چرخش بهتر لاستیک ها می شود. اکسل در جلوبندی از طریق بوش یا یاتاقان در قسمت مخصوصی درون دنده ثابت می ماند. دسته موتور هم از دیگر قطعات جلوبندی خودرو محسوب می گردد که اصلی ترین وظیفه آن نگهداری نمودن از اجزای موتور است. دسته موتور، سبب کاهش ضربات ایجاد شده از سوی موتور خودرو به بدنه می شود.

توپی سر کمک هم از دیگر قطعات موجود در این سیستم است که از جنس پلاستیک بوده و مابین کابین خودرو و کمک فنرها جای می گیرد. رام در جلوبندی ماشین، سبب متصل شدن تمامی قطعات جلوبندی به شاسی اصلی خودرو می شود و ضرباتی که از سطح جاده به کف خودرو برخورد می کنند را هم کاهش می دهد. در جلوبندی ماشین، فنرها نیز جزء قطعات مهم هستند که به دلیل ظاهر خاص و خاصیت کشسانی خود، از آسیب به شاسی خودرو جلوگیری می کنند. اما از دیگر قطعات موجود در این سیستم می توان به موارد زیر اشاره نمود.

در صورت خرابی هر یک از این قطعات، جلوبندی ماشین به درستی عمل نخواهد کرد.

بررسی قطعات جلوبندی خودرو

دلایل و علائم خرابی جلوبندی خودرو

خرابی جلوبندی خودرو در وضعیت حرکت ماشین ها تاثیر مستقیم می گذارد. جلوبندی ماشین علاوه بر این مورد، سبب کاهش برخوردهای بیرونی به خودرو و داخل بدنه آن نیز می شود. اما از اساسی ترین دلایل خرابی جلوبندی خودرو می توان به رانندگی با سرعت بسیار زیاد اشاره نمود. البته مواردی مانند استفاده از لاستیک های خراب یا نامناسب، بی توجهی کردن به میزان مجاز بار خودرو و آسیب دیدن شاسی ها هم می تواند از دیگر دلیل خرابی جلوبندی ماشین باشد.

گاهی اوقات بالانس نبودن لاستیک ها و عدم تنظیم باد آنها نیز سبب خرابی جلوبندی خودرو می گردد. هنگامی که بلبرینگ ها آسیب ببینند هم تعادل خودرو بهم می ریزد و در سیستم جلوبندی اشکالاتی به وجود می آید. علائمی مثل سواری خشک و سفت، اختلالات در فرمان خودرو، آج های ناهمگون بر روی لاستیک ها و روغن زدن هر یک از قطعات این سیستم از نشانه های خرابی جلوبندی هستند. توجه به موقع به هر یک از علائم ذکر شده، باعث می شود تا هزینه تعمیر و نگهداری خودرو کاهش پیدا نماید.

فروشگاه اکستریم یدک یکی از بهترین فروشگاه های اینترنتی معتبر است که انواع لوازم جلوبندی و یدکی محصولات شرکت سایپا را با تضمین از اصلی بودن کالا، به مشتریان خود عرضه می کند. این فروشگاه محصولات خود را بسیار سریع به سراسر کشور عرضه می نماید. بنابراین شما عزیزان نیز می توانید پس از خرید از این مجموعه، قطعه مورد نظر خود را در مدت زمان کوتاه تحویل بگیرید.

خرابی قطعات جلوبندی ماشین