ترموستات ماشین

تاریخ ارسال : ۱۴۰۲/۰۴/۰۹

ترموستات ماشین چیست

لازم است بدانید که در تمامی خودروها، سیستم خنک کننده ای وجود دارد که بخش مهمی از موتور خودرو محسوب می شود؛ چرا که بعد از داغ شدن بیش از اندازه خودرو، دمای موتور را کاهش می دهد. سیستم خنک کننده سه عملکرد مهم را انجام می دهد. در ابتدا این سیستم گرمای اضافه درون موتور را خارج می کند، سپس دمای کارکرد موتور را در حد کارآمد حفظ می نماید و در نهایت موتور را در سریع ترین زمان به دمای کارکرد مناسب می رساند. این سیستم معمولاً از چندین قسمت تشکیل شده است که این قسمت ها شامل رادیاتور، واتر پمپ، ترموستات و موتور هستند. در واقع ترموستات ماشین در سیستم خنک کننده خودرو قرار می گیرد.

ترموستات ماشین در خودروهای مختلف، نقش بسیار مهمی را در کنترل جریان آب گرمی که از طریق رادیاتور تولید می شود بر عهده دارد. این قطعه که محل نصب آن بر روی بلوکه موتور است سبب هدایت جریان مایع خنک کننده به سمت رادیاتور می گردد. پس می‌ توان این گونه بیان نمود که مهم ترین قطعه در سیستم خنک کننده، ترموستات ماشین است که سبب پیشگیری از گرم شدن موتور می شود. در زمانی که سیستم خنک کننده به درستی عمل کند و دمای داخل موتور در شرایط متعادل باقی بماند، ترموستات نیز دمای موتور را در محدوده مناسب ثابت نگه می دارد.

وظیفه ترموستات خودرو

مهمترین وظیفه ترموستات خودرو حفظ نمودن دمای موتور در نقطه مناسب است. در واقع کارکرد این قسمت با پیروی از سایر اجزای خنک کننده موتور صورت می پذیرد. هنگامی که جریان آب از طریق سیستم خنک کننده به موتور خودرو رسیده و موتور سرد می شود، جریان چرخان آب توسط ترموستات پوشیده می گردد. ترموستات اجازه عبور آب از رادیاتور را نداده و با نگه داشتن آب در محفظه موتور ماشین، سبب خنک نمودن آن و رسیدن به دمای مطلوب می شود. پس می‌ توان اینگونه بیان نمود که ترموستات ماشین، به عنوان یک کلید در سیستم خنک کننده خودرو عمل نموده و سبب تنظیم نمودن دمای موتور خودرو می شود.

عملکرد ترموستات خودرو

انواع ترموستات خودرو

ترموستات ماشین به دو گروه دسته بندی می گردد که گروه اول ترموستات بدون سوپاپ بای پس می باشد. این نوع ترموستات اغلب در خودروهای قدیمی استفاده می‌ شود و معمولاً در خودروهای جدید کاربرد ندارد. محل نصب ترموستات بدون سوپاپ بای پس در ابتدای رادیاتور می باشد. از لحاظ قیمتی نیز نرخ فروش این محصول مناسب است، اما مشکلاتی نیز دارد. از اصلی ترین مشکلات این نوع ترموستات باید به عدم خط آبی درون آن اشاره نمود. عدم وجود خط آبی در این نوع ترموستات، سبب می شود تا دمای بالای موتور بسیار دیرتر کاهش پیدا نماید.

نوع دیگر از ترموستات ماشین، ترموستات با شیر بای پس است که در خودروهای جدید استفاده می شود. این قطعه در انتهای رادیاتور و در قسمت خروجی آن قرار گرفته است که دارای شیر بای پس است. وجود شیر بای پس موجب می‌ شود تا در این محصول خط ایمنی وجود داشته باشد. این مدل ترموستات در سریع ترین زمان ممکن، اقدام به کاهش دمای موتور می نماید.

مدل های جدید ترموستات ماشین

نشانه های خرابی ترموستات خودرو

ترموستات ماشین مسئولیت هدایت نمودن جریان مایعات خنک کننده که در موتور وجود دارند را بر عهده دارد. این قسمت در خودرو، سبب تنظیم دمای موتور خودرو با توجه به نوع آب و هوا می شود. اما هنگام خرابی ترموستات خودرو، ممکن است که در عملکرد خودرو مشکلات جدی به وجود آید. خرابی ترموستات خودرو به دلایل مختلف رخ می دهد و البته راه های بسیاری برای شناسایی مشکل وجود دارد. علائمی که هشدار می دهند زمان تعمیر و تعویض ترموستات ماشین فرا رسیده است شامل موارد زیر هستند.

خرابی ترموستات خودرو

دلایل خرابی ترموستات

دلایل بسیار زیادی سبب می‌ شوند تا ترموستات ماشین خراب شود. از جمله این موارد باید به خرابی پمپ آب اشاره داشت. همچنین زمانی که تسمه پمپ آب شل می شود نیز ترموستات آسیب می بیند. مواقعی که در سیستم خنک کننده نشتی وجود داشته باشد و یا در شیلنگ های رادیاتور گرفتگی ایجاد شود، ترموستات به درستی عمل نمی کند. در این زمان باید اقدام به تعمیر و یا تعویض آن نمود. اگر خودرو شما نشانه های خرابی ترموستات را دارد، حتما باید در اسرع وقت آن را تعویض نمایید تا از خرابی موتور خودرو جلوگیری کنید.

اما برای خرید آسان و ارزان نمونه های اصلی ترموستات ماشین، می توانید اقدام به خرید آنها از نمایندگی های فروش نمایید. در نمایندگی فروش اینترنتی ایکستریم یدک، انواع ترموستات خودروهای شرکت سایپا نیز موجود هستند. این فروشگاه انواع لوازم یدکی را با مناسب ترین قیمت به شما عزیزان عرضه می نماید و امکان خرید انواع قطعات اورجینال را برای شما، با ارسال سریع فراهم ساخته است. شما عزیزان می توانید با خرید قطعات اصلی از این نمایندگی کارایی خودرو خود را افزایش دهید.