جعبه فرمان خودرو

تاریخ ارسال : ۱۴۰۱/۱۰/۱۱

آشنایی با سیستم فرمان خودرو

از اصلی ترین بخش ها در هر اتومبیل باید به سیستم فرمان خودرو اشاره داشت. این قسمت از خودرو ارتباط مستقیم با چرخ های خودرو دارد. این سیستم برای به حرکت درآوردن چرخ ها و همچنین کنترل فرمان در خودرو، طراحی و به کار گرفته شده است. در سیستم فرمان، لاستیک ها با استفاده از تجهیزات جدید و به روز به یکدیگر متصل شده اند.

سیستم فرمان با تغییر حرکت دورانی فرمان به شکل افقی، موجب حرکت چرخ ها می گردد. در گذشته سیستم فرمان خودروها بسیار خشک بوده، اما امروزه با به کار گرفتن برخی از تکنولوژی های جدید سیستم فرمان ها به صورت هیدرولیکی هستند. فرمان های هیدرولیکی چرخش راحت تری دارند و فرمان بسیار نرمتر است.

انواع سیستم فرمان خودرو

انواع سیستم فرمان شامل موارد زیر هستند.

به طور کلی باید بدانید که سیستم فرمان خودروها به دو دسته متفاوت تقسیم بندی می شود. این دو نوع شامل دستی و غیر دستی هستند. در سیستم های فرمان غیر دستی سیستم ها به صورت جداگانه و مجزا درون خودروها طراحی می گردند. این سیستم به جهت یاری رساندن به راننده عمل می نماید و با استفاده از این سیستم، هدایت خودرو به راحتی انجام می شود.

در سیستم های فرمان هیدرولیکی پمپی قرار دارد که با اعمال فشار بر روغن، موجب به حرکت درآوردن راحت تر فرمان می شود. در این سیستم فرمان نیرویی که برای چرخش فرمان به طرفین لازم است، به صورت خودکار ایجاد می شود. سیستم فرمان هیدرولیکی بر روی بیشتر خودروها در کشور ایران اعمال می گردد.

نوعی دیگر از سیستم فرمان، سیستم فرمان برقی خودرو است. در این سیستم فرمان، پمپ سیستم فرمان هیدرولیک حذف شده و جعبه فرمان به راحتی درون قسمت داخلی خودرو جای می گیرد. در این سیستم فرمان استفاده از موتور برقی سبب شده تا ارتباط با پمپ حذف شود و در نتیجه حرکت فرمان و چرخش آن به راحتی انجام گردد.

جعبه فرمان خودرو

مزایای سیستم فرمان برقی خودرو

یکی از اصلی ترین مزایای سیستم فرمان برقی خودروها ایمنی بالای آنها در شرایط بحرانی است. همچنین این سیستم فرمان کاملا مستقل از موتور خودرو می باشد. وزن آن نسبت به فرمان های هیدرولیکی کمتر است. در این نمونه سیستم فرمان شیرهای کنترل و پمپ هیدرولیک حذف شده اند. عمر این نوع سیستم فرمان به نسبت فرمان هیدرولیک بیشتر بوده و مصرف انرژی آن کمتر است. با قرار دادن سیستم فرمان برقی در خودرو، مصرف سوخت نیز کاهش پیدا می نماید. 

اجزای سیستم فرمان در خودرو

یکی از مهم ترین عامل ها در هدایت نمودن خودرو در مسیر مشخص و به حرکت درآوردن چرخ ها در جهت درست، سیستم فرمان خودرو است. در حالت کلی از اصلی ترین اجزای مختلف سیستم فرمان خودرو، باید به فلکه فرمان یا غربیلک فرمان اشاره داشت. دیگر قطعات شامل بازوی پیتمن، ستونی فرمان، میل درگ، جعبه فرمان، سگدست، اهرم تای راد و میل فرمان وسط اشاره کرد. جنس غربیلک فرمان از نوع پلاستیکی است. این قطعه به شکل دایره بوده و باعث انتقال نیرو از سوی راننده به اهرم فرمان می شود.

قطعات سیستم فرمان

سخن پایانی

سیستم فرمان خودرو از قطعات حساس در هر خودرو است که اگر دچار کوچکترین نقص و ایرادی شود، قطعا حوادث ناگواری رخ می دهد. بنابراین در صورت بروز هر گونه مشکل در قطعات جعبه فرمان، حتماً باید این قسمت تحت بررسی متخصصین قرار بگیرد. در برخی مواقع با تعویض یک قطعه در جعبه فرمان، می توان از پرداخت هزینه های گزاف برای تعمیر جلوگیری نمود. این سیستم دارای قطعات خاص به خود است که با آگاهی در مورد قطعات آن، می توان در صورت بروز مشکل آن را برطرف نمود.