سنسور کیلومتر ماشین

تاریخ ارسال : ۱۴۰۲/۰۴/۰۷

سنسور کیلومتر ماشین چیست

سنسور کیلومتر ماشین نوعی سنسور در خودرو است که سرعت چرخش میل لنگ خودرو را ردیابی نموده و به کامپیوتر ماشین انتقال می دهد. لازم است بدانید که به سنسور کیلومتر، سنسور انتقال سرعت نیز می‌ گویند. این سنسور باعث می‌ شود تا شما بتوانید به هنگام افزایش دور موتور، میزان سرعت خودرو خود را در پشت کیلومتر ماشین مشاهده نمایید. سنسور کیلومتر ماشین، در واقع قطعه ای کوچک است که بر روی جعبه دنده نصب می شود. این سنسور در خودرو سیگنال هایی را با ولتاژ بسیار پایین تولید نموده و بین کامپیوتر ماشین به حرکت در می آورد. سیگنال های تولید شده توسط این قطعه، نشان دهنده میزان سرعت وسیله نقلیه شما به هنگام حرکت هستند.

وصل شدن سنسور کیلومتر ماشین به یک کانکتور الکتریکی، باعث می‌ شود تا در حین چرخش سیگنال ها به کامپیوتر منتقل گردند. وجود این سنسور موجب می شود تا مسافت طی شده توسط شما، ردیابی شده و به کیلومتر شمار منتقل گردد. بنابراین وجود این سنسور سبب می شود تا شما علاوه بر اینکه متوجه سرعت خود می شوید، بتوانید مسافت پیموده شده توسط ماشین را هم مشاهده نمایید. سنسور کیلومتر می تواند سبب تنظیم نمودن سطح دنده به هنگام حرکت اتومبیل شود.

سنسور کیلومتر ماشین

نحوه عملکرد سنسور کیلومتر خودرو چگونه است

در خودروها، سنسور کیلومتر ماشین نشان دهنده سرعت است. در سرعت سنج های آنالوگ، نوعی سوزن بر روی یک صفحه با اعداد مختلف وجود دارد. در قسمت زیرین این صفحه، روی محور محرک یک چرخ دنده حلزونی قرار گرفته است که مانند پیچ رزوه می شود. این چرخ دنده حلزونی، سبب چرخاندن یک چرخ دنده شیاردار می‌ گردد که چرخ دنده شیاردار معمولا در انتهای کابل سرعت سنج قرار گرفته است. داخل کابل این قسمت، یک سیم دوار وجود دارد که مستقیماً سبب چرخش محور محرک کیلومتر سنج می شود و آن را به حرکت در می آورد. با بالا رفتن سرعت خودرو، میدان مغناطیسی به وجود آمده در قسمت زیرین صفحه کیلومتر، افزایش پیدا می نماید و بیشتر به اطراف حرکت می کند.

همچنین با کاهش سرعت، نشانگر به عقب کشیده می‌ شود. در واقع کل سیستم سنسور کیلومتر ماشین، به گونه‌ ای طراحی شده است که سرعت مناسب را با توجه به دور موتور، به شما نشان می دهد. هنگامی که خودرو به صورت کامل از حرکت بایستد، نشانگر موجود در صفحه کیلومتر به سمت صفر کشیده می‌ شود. پس می توان اینگونه عنوان نمود که سنسور کیلومتر می‌ تواند به ثابت نگه داشتن دور موتور به هنگام حرکت آن کمک نماید. همچنین می‌ تواند دور موتور را نشان داده و موجب تنظیم نمودن سطح دنده شود.

کارکرد اصولی سنسور کیلومتر خودرو

دلایل خرابی سنسور کیلومتر خودرو

در خودروها، سیستم های کنترل موتور و گیربکس از اطلاعاتی که از سوی سنسور کیلومتر ماشین منتقل می شوند، استفاده می کنند تا اطمینان حاصل گردد که وسیله نقلیه به درستی عمل می نماید. مواقعی که سنسور کیلومتر ماشین معیوب باشد، انتظار می رود که سیستم های دیگر خودرو به درستی کار نکنند. علاوه بر این، خرابی سنسور کیلومتر خودرو می‌ تواند سبب کاهش رانندگی ایمن گردد. از جمله دلایلی که باعث می شود سنسور سرعت خودرو از کار بیفتد، این است که قبل از تعویض دنده دور موتور بالا برود.

همچنین زمانی که ترمزهای خودرو به هنگام ترمز گیری سفت تر و سخت تر از حد معمول عمل می‌ نمایند نیز، سبب خرابی سنسور کیلومتر خودرو می گردند. معیوب بودن سنسور نیز در عملکرد نادرست سرعت سنج تاثیر مستقیم می گذارد. در برخی مواقع بروز اشکالات فنی در ecu خودرو هم موجب خرابی سنسور می گردد. زمانی که اتصالات و سیم کشی ها دچار مشکلات فیزیکی مانند پارگی یا فرسودگی شوند، سبب اختلال در سنسور کیلومتر ماشین می شوند.

انواع سنسور کیلومتر خودرو

علائم خرابی سنسور کیلومتر

هنگام خرابی سنسور کیلومتر خودرو، نشانه هایی وجود دارد که شما به راحتی متوجه خرابی این قسمت خودرو خواهید شد. یکی از علائم و نشانه های اصلی، نشان ندادن سرعت دقیق خودرو می باشد. هنگامی که کیلومتر شمار تغییر پیدا نمی کند یا حرکتی مداوم و به صورت شلاقی دارد، باید سنسور کیلومتر ماشین را بررسی نمود. کاهش بازدهی در سوخت خودرو و همچنین راندمان آن هم از دیگر علائم نشان دهنده خرابی این قسمت است. در زمان شتاب گیری ماشین در سرعت بالا، اگر خودرو دچار لرزش شود باید سنسور کیلومتر ماشین تحت بررسی قرار بگیرد. با خرابی این قطعه، قدرت موتور خودرو کاهش پیدا می‌ کند و در نتیجه در سرعت بالا ماشین شتاب خوبی نخواهد داشت.

لرزش هنگام تعویض دنده نیز، از دیگر نشانه های خرابی سنسور کیلومتر خودرو می باشد. خرابی هر یک از سنسورها، سبب عملکرد نادرست خودرو می شود. اما اگر قطعه خراب، در مراحل اولیه تشخیص، تعویض شود قطعاً از بروز خسارت هایی با هزینه های گزاف جلوگیری خواهد شد. افرادی که قصد تعمیر خودروی خود را دارند و به دنبال قطعات اصلی هستند، می توانند برای خرید آنها به صورت اینترنتی اقدام کنند. این مجموعه فروش جزء مراکز برتر فروش انواع لوازم یدکی خودروهای ساینا، پراید، تیبا و شاهین است که تمامی سنسورها و قطعات اورجینال و اصلی را با کمترین میزان سود در اختیار شما عزیزان قرار می دهد.