کویل ماشین

تاریخ ارسال : ۱۴۰۲/۰۴/۰۷

آشنایی بیشتر با کویل ماشین

یکی از اجزای مهم در سیستم جرقه زن خودرو و وسایل نقلیه بنزینی، کویل ماشین است. این قطعه از نوعی قرقره ای که متشکل از سیم های مسی می باشد، به وجود آمده است که البته توسط نوعی سیم پیچ، مواد مغناطیسی آن پوشیده شده اند. این قرقره در موتور خودرو به سوپاپ احتراق متصل می گردد. کویل ماشین، عملکرد بسیار مهمی در خودروها به خصوص خودروهای بنزینی دارد. در خودروهای بنزینی باید حتماً جرقه ای در قسمت شمع ماشین صورت بگیرد تا خودرو روشن شود و این عمل توسط کویل انجام می شود.

کویل ماشین، سبب افزایش ولتاژ باتری تا ۲۵ هزار ولت نیز می‌ شود و به عنوان نوعی برق الکترومغناطیسی مورد استفاده قرار می گیرد. افزایش ولتاژ توسط این قطعه، سبب می‌ شود تا جرقه هایی بر روی شمع خودرو ایجاد گردد و موتور آن به شکل عادی عمل نماید. به هنگام خرابی کویل خودرو، عمل جرقه زنی در شمع ها انجام نمی شود و همین امر سبب اختلال در کارکرد خودرو می گردد. بنابراین می توان اینگونه بیان نمود که کویل ماشین در روشن شدن خودرو نقش مهم و اساسی دارد.

کویل ماشین

وظیفه ی کویل خودرو چیست

جهت آشنایی بیشتر با وظیفه ی کویل خودرو، ابتدا باید در مورد اجزای این قطعه اطلاعات داشته باشید. لازم است بدانید که در کویل ماشین نوعی بوبین قرار گرفته که از دو لایه متفاوت تشکیل شده است. در لایه اول آن آهنربایی قرار دارد و در دور این آهنربا، یک سیم زخمی وجود دارد که سبب تولید جریان الکتریکی قوی می گردد. لایه بعدی دارای نوعی سیم پیچ ثانویه است که سبب افزایش جریان الکتریکی می شود. زمانی که موتور خودرو روشن می شود، وظیفه ی کویل خودرو این است که ولتاژ مورد نیاز باتری را از طریق کابل احتراق ابتدا به شمع برساند و سپس سبب ایجاد جرقه در شمع ها شود.

با تولید برق ولتاژ بالا توسط کویل ماشین، در شمع جرقه ای به وجود می آید و موتور خودرو به شکل کاملا عادی روشن شده و درست عمل می کند. موتور ماشین بدون وجود کویل روشن نخواهد شد، بنابراین این قطعه در خودرو باید کاملا سالم باشد تا سبب روشن شدن خودرو گردد. به دلیل اینکه کویل در خودروها، مداوم در معرض تنش های مکانیکی و حرارتی است باید به طور منظم بررسی شود. در صورتی که آسیب دیدگی قطعات کویل، در مراحل اولیه تشخیص داده شود می توان از خرابی کامل آن جلوگیری نمود.

عملکرد کویل خودرو

دلایل و علائم خرابی کویل خودرو

کویل ماشین همانند ترانسفورماتورهای کوچک، سبب تبدیل ولتاژ پایین باتری خودرو به ولتاژ بسیار بالا می گردد و به مشتعل شدن سوخت خودرو کمک می نماید. اما این قطعه نیز مانند دیگر قطعات، ممکن است خراب شود. البته پس از خرابی کویل خودرو، علائمی به وجود می آید که می توان متوجه آسیب دیدگی این قسمت از خودرو گردید. باید بدانید که کویل ماشین جزء اجزای مهم خودرو با عمر طولانی است که در برخی مواقع، به دلایل متعدد ممکن است از کار بیفتد. مهمترین دلیل اصلی خرابی این سیستم، بیش از اندازه گرم شدن آن می باشد. پس از گرم شدن بسیار زیاد، کویل توانایی خود را برای هدایت الکتریسیته از دست داده و خراب می شود.

دلیل دیگر خرابی کویل ماشین، شمع های آسیب دیده هستند. هر چه شمع ها فرسوده تر باشند، فشار بسیار بالایی به کویل وارد می شود و در کوتاه مدت آسیب می بیند. رطوبت هم از دیگر مواردی است که باعث خوردگی و اکسیداسیون سیم پیچی کویل می گردد و آن را از کار می‌ اندازد. به هنگام خرابی کویل خودرو، ماشین ممکن است که قدرت خود را برای حرکت اولیه از دست بدهد. همچنین به هنگام حرکت تند و در سرعت بالا، شتاب خودرو بسیار ضعیف تر می شود. جرقه های نامنظم نیز باعث می شوند تا سیلندر احتراق به اشتباه آتش بگیرد و در نتیجه درون موتور، احتراق ناقص صورت پذیرد. این امر باعث خارج شدن دود سیاه از اگزوز خودرو نیز می گردد. هنگامی که خودرو سخت استارت خورده و یا به طور ناگهانی خاموش و متوقف می‌ شود هم می توان گفت که کویل آسیب دیده است.

خرابی کویل خودرو

سخن پایانی

کویل ماشین نیز مانند دیگر قطعات دچار فرسودگی و خرابی می شود. اما با رعایت برخی اقدامات احتیاطی می توان خرابی آن را به تاخیر انداخت. از جمله مواردی که می‌ توان با رعایت آنها سبب افزایش طول عمر کویل خودرو گردید، این است که شمع های خودرو به صورت مرتب بازرسی شوند. همچنین پوشش سیم پیچ ها تحت بررسی قرار بگیرند و در صورت هرگونه نشت روغن یا ایراد در سیم های اتصال، مشکلات آنها برطرف شود. داشتن برنامه تعمیر و نگهداری به صورت منظم نیز باعث می‌ شود تا سیستم جرقه زن در وسیله نقلیه سالم باقی بماند.

البته هنگام خرابی هر یک از قطعات کویل، می‌ توان آنها را توسط تعمیرکاران تعویض نمود. مجموعه فروش لوازم یدکی اکستریم یدک، انواع قطعات خودروهای پراید، ساینا، تیبا و شاهین را با بالاترین کیفیت موجود در بازار به شما عزیزان عرضه می نماید. بنابراین شما عزیزان در صورت تمایل برای خرید این قطعات، می توانید از طریق این مجموعه فروش اینترنتی اقدام نموده و محصول مورد نظر را با ضمانت اصالت کالا و در مدت زمان کوتاه تهیه نمایید.