کاتالیزور ماشین

تاریخ ارسال : ۱۴۰۲/۰۳/۱۶

کاتالیزور ماشین چیست

به هنگام به کار افتادن خودرو و هنگام شروع حرکت، دود و گازهایی تولید می‌ شود که به گازهای گلخانه‌ ای معروف است. انتشار این گازها سبب آلودگی هوا می‌ شوند و موجب آسیب رساندن به محیط زیست می گردند. اما سیستم اگزوز در خودروها، دارای قطعه های بیشماری می باشد که موجب مهار آلاینده ها می شود. در واقع سیستم اگزوز قرار گرفته بر روی خودروهای جدید، از دوستداران محیط زیست می باشد. در تمامی خودروهای امروزی قطعه ای به نام کاتالیزور ماشین وجود دارد. کاتالیزور موجب کمک به خودروسازان می شود تا بتوانند آلاینده های مضر را کمتر نمایند. در واقع این قطعه باعث گرفتن استانداردهای لازم تعیین شده توسط قانون استاندارد، برای خودروسازان می شود.

کاتالیزور ماشین قسمت مهمی از اگزوز می باشد که سبب کاهش گازهای خطرناک می شود. این قطعه گازهای خطرناک را به بخار آب تبدیل می‌ کند و همین امر سبب کاهش آلاینده ‌های سمی انتشار یافته در هوا می گردد. این کار هنگامی که دودها داخل مبدل هستند، انجام می شود. با انجام واکنش های شیمیایی در فلزات داخل کاتالیزور ماشین، آلاینده‌ های سمی تا حدودی به آلاینده های بی ضرر تبدیل می گردند. پس می توان اینگونه بیان نمود که کاتالیزور خودرو از اصلی ترین قطعات برای کاهش آلودگی هوا است. این قطعه حتماً باید سالم باشد تا به حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا کمک نماید.

وظیفه کاتالیزور خودرو

در کاتالیزور ماشین یک محفظه جداگانه وجود دارد که در این محفظه، ترکیبات مضر ناشی از گازهای خروجی تبدیل به گازهای ایمن مثل بخار آب می شوند. در واقع این قسمت برای تقسیم شدن مولکول های مضر در گازهای خودرو قبل از خروج از اگزوز کاربرد دارد. کاتالیزور ماشین در قسمت زیر خودرو قرار گرفته است و تا حدودی شبیه به جعبه فلزی می باشد. در این جعبه فلزی دو لوله وجود دارد که فرایند ایمن سازی گازهای گلخانه ای را آسان تر می نماید.

از لوله ورودی، انتقال گازها به کاتالیزور ماشین انجام می‌ شود. هنگامی که بر روی آلاینده ها واکنش های شیمیایی انجام می شود در محفظه کاتالیزور، ذرات از یکدیگر جدا شده و به اگزوز از طریق لوله خروجی می رسند. پس می توان گفت که وظیفه کاتالیزور خودرو، کاهش آلودگی های ناشی از سوخت خودروها است که علاوه بر عملکرد مناسب خودرو به پاکیزگی هوا و محیط زیست نیز کمک می کند.

انواع کاتالیزور خودرو

کاتالیزور ماشین جزئی از خودرو است که صرفا به جهت کمتر شدن آلودگی هوا، در خودروها مابین اگزوز و موتور خودرو قرار می گیرد. این قطعه بهترین میزان سوخت را که قرار است تبدیل به هوا شود را تنظیم می نماید؛ ضمن این که مانع از خروج گازهای سمی می گردد. دو نوع کاتالیزور ماشین وجود دارد که نوع اول کاتالیزور دوگانه نام دارد. این نوع کاتالیزور بیشتر در موتورهای دیزلی مورد استفاده قرار می گیرد و برای کاهش دادن هیدروکربن که در موتورهای دیزلی کامل نسوخته اند، استفاده می شود.

به دلیل اینکه این نوع کاتالیزور ماشین نمی تواند آلاینده های نیتروژن را حذف نماید، در موتورهایی با سوخت بنزین کاربرد نداشته و اغلب در موتورهای از نوع بنزینی از کاتالیزورهایی به نام سه گانه استفاده می شود. کاتالیزورهای مدل سه گانه بیشتر در خودروهایی که سوخت آنها از بنزین است مورد استفاده قرار می گیرند. این مدل از کاتالیزور، موجب کاهش نیتروژن های موجود در سوخت می شود. همچنین می‌ تواند به اکسیداسیون مونوکسید کربن و تبدیل شدن آن ها به دی اکسید کربن کمک نماید.

نشانه های خرابی کاتالیزور خودرو

با توجه به اینکه کاتالیزور ماشین در سیستم اگزوز خودرو نقش مهمی را ایفا می کند هنگام خرابی، نشانه های مخصوص به خود را دارد. از اصلی ترین علائم و نشانه های خرابی کاتالیزور خودرو، باید به افزایش میزان مصرف سوخت اشاره داشت. هنگامی که منبع کاتالیزور مسدود می‌ گردد، مصرف سوخت نیز افزایش پیدا می نماید. در برخی مواقع مسدود شدن کاتالیزور، سبب روشن شدن چراغ چک موتور خودرو می شود. به هنگام روشن شدن چراغ چک، بهتر است که کاتالیزور خودرو مورد بررسی قرار بگیرد.

اما از دیگر نشانه های پارگی یا ساییدگی کاتالیزور ماشین باید به انتشار بوی بد اشاره داشت. این بوی بد بویی شبیه به تخم مرغ فاسد شده است که نشان می‌ دهد، تبدیل گازهای خروجی با مشکل مواجه شده است. مشکلات در راه اندازی اولیه موتور و همچنین شتاب ضعیف به هنگام حرکت نیز از دیگر نشانه های خرابی یا مسدود شدن کاتالیزور ماشین هستند.

سخن پایانی

کاتالیزور ماشین که باعث پیشگیری از انتشار بیش از حد گازهای گلخانه ای تولید شده توسط خودروها می گردد، در برخی مواقع خراب شده و نیاز به تعمیر و یا تعویض دارد. افرادی که قصد تعویض یا تعمیر این قطعه را دارند، می‌ توانند برای تهیه آن به صورت آنلاین و اینترنتی اقدام نمایند. مجموعه فروش ایکستریم یدک جزء مراکز آنلاین معتبر در زمینه فروش انواع قطعات یدکی خودروها است که مبدل کاتالیزور را نیز با کیفیت عالی و قیمتی تضمین شده به فروش می رساند. در این فروشگاه کاتالیزور انواع خودروها از جمله پراید، کوییک، تیبا، شاهین و ساینا نیز موجود هستند.