ایربگ ماشین

تاریخ ارسال : ۱۴۰۲/۰۳/۱۰

نحوه عملکرد و وظیفه ایربگ خودرو

از جدیدترین دستاوردهای ایمنی در طی چند دهه اخیر در خودروها، می توان به ایربگ ماشین اشاره داشت. ایربگ ها نوعی کیسه هوا هستند که در قسمت جلوی داشبورد خودرو پنهان می باشند. این کیسه های هوا به هنگام تصادفات اهمیت ویژه‌ ای دارند به این خاطر که مانع از ضربه خوردن سر و صورت سرنشینان می شوند. امروزه اغلب تولید کنندگان خودرو، به عنوان تجهیزات استاندارد از ایربگ ها استفاده می کنند تا بتوانند ایمنی سرنشینان را بیشتر نمایند. تحقیقات نشان داده است که به هنگام تصادفات، ایربگ ماشین حدود ۵۰ درصد از سر و صورت راننده و سرنشینان محافظت می کند. پس وجود آن در خودروها ضروری و لازم است.

ایربگ ماشین ها تقریباً شبیه به بالشتک های بادی هستند که به هنگام ضربه خوردن باد می شوند و از سرنشینان در برخورد با اجزای داخلی خودرو یا خارج از خودرو محافظت می کنند. در هنگام تصادفات، سنسورهای موجود در خودروهای مدرن اقدام به اندازه گیری نمودن میزان شدت ضربه می نمایند. زمانی که ضربه خیلی شدید باشد، حسگرهای موجود در خودروها به ایربگ ها سیگنال ارسال می‌ کنند و سبب می‌ شوند تا در کسری از ثانیه کیسه های ایربگ از گاز پر شوند. ایربگ ماشین ها معمولاً نیاز به تعمیر ندارند، مگر اینکه خودرو تصادف داشته باشد. در این زمان می توان به تعمیرگاه مراجعه نمود و با استفاده از تجهیزات اصلی قطعه ایربگ را جایگزین کرد.

اهمیت وجود ایربگ ماشین

تمامی خودروسازان، ایربگ ماشین را طوری طراحی نموده اند که هیچ گونه تاثیری در ظاهر خودرو نداشته باشد. اما هنگامی که تصادف شدیدی به وقوع می پیوندد، ایربگ ماشین یا همان کیسه هوا در یک ثانیه به طور خودکار عمل نموده و باد می شود. مهمترین وظیفه ایربگ خودرو کاهش تلفات انسانی به هنگام تصادفات است. زمانی که کیسه هوا با شدت ضربه زیاد به خودرو، در زمان تصادف باد می شود موجب محافظت از ستون فقرات و گردن و سر می شود. همچنین ایربگ مانع از پرتاب شدن سرنشینان از پنجره به بیرون از خودرو می گردد. استفاده از کیسه هوا در خودروها، می تواند فاصله بین راننده را با فضای خودرو محدود نموده و شدت ضربه را کاهش دهد.

ایربگ ماشین ها در واقع نوعی محافظ مکمل هستند که در کنار کمربند ایمنی، موجب محافظت از بدن انسان ها می شوند. در واقع کیسه های هوا، نوعی قطعه ایمن در خودروها هستند که سبب به وجود آوردن رانندگی بی خطر می گردند. امروزه خودروسازهای بسیاری علاوه بر قرار دادن ایربگ ماشین در قسمت جلویی خودرو، از ایربگ ها در قسمت عقب خودرو و در کناره‌ های درب نیز استفاده نموده اند. وجود کیسه های هوا در کناره های درب خودروها، کاهش ضربه خوردن افراد از اطراف خودرو را به دنبال دارد.

برخی دلایل خرابی ایربگ خودرو

در بیشتر مواقع ایربگ ماشین به درستی کار می کند، اما در مواقع نادر شاید که در هنگام تصادفات کیسه هوا باز نشود. این امر نشان دهنده خرابی ایربگ خودرو است. یکی از دلایل خرابی ایربگ ها وجود قطعات الکتریکی معیوب است. به هنگامی که برخی از قطعات الکتریکی در خودرو معیوب می شوند، کیسه هوا به درستی عمل نمی کند. کیسه های هوا دارای قطعات پیچیده هستند که از فناوری های ایمن می باشند. اما در برخی مواقع ممکن است سیم کشی آنها قطع شود، این امر مانع از باز شدن ایربگ به هنگام تصادفات می گردد.

در صورت بروز نقص در ماژول های ایربگ ماشین، به هنگام تصادفات کیسه هوا باز نمی شود؛ بنابراین بهتر است که این قسمت هر چند وقت یکبار تحت بررسی قرار بگیرد. زمانی که شارژ باتری پشتیبان کیسه هوا تمام شده باشد، ایربگ کارایی نخواهد داشت. در قسمت سیم کشی برق خودرو و ایربگ ماشین فنر ساعتی وجود دارد که موجب تداوم بین این قطعات می گردد. هنگام چرخاندن فرمان و به مرور زمان ممکن است فنر خراب شده و مانع از باز شدن کیسه هوا گردد. در صورت خرابی هر یک از قطعات ذکر شده، چراغ ایربگ پشت آمپر روشن می شود و شما به راحتی متوجه خرابی این قطعه خواهید شد.

خرید ارزان قطعات یدکی ایربگ خودرو

ایربگ ماشین مانند دیگر تجهیزات موجود در خودروها، ممکن است به مرور زمان دچار فرسایش شده و خراب شود. بهتر است در هنگام هشدار چراغ ایربگ در پشت آمپر، به تعمیرگاه مراجعه کنید تا این قسمت از خودرو مورد بررسی قرار بگیرد. در صورت نیاز به تعویض قطعات، می توانید از طریق فروشگاه اینترنتی فروش لوازم یدکی خودرو ایکستریم یدک اقدام به خرید محصول مورد نظر خود نمایید. این مجموعه فروش، دارای سال‌ های طولانی تجربه در بازار فروش قطعات و لوازم یدکی خودروها است که کالاهای خود را با ضمانت اصالت به فروش می رساند. یکی از اصول مهم و اساسی این فروشگاه آنلاین، سرعت در ارسال کالا است. بنابراین شما می توانید محصول مورد نظر خود را در کوتاه ترین زمان تحویل بگیرید. در این فروشگاه انواع قطعات یدکی خودروهای پراید، ساینا، کوییک، تیبا و شاهین نیز با قیمت مناسب تر از بازار به فروش می رسند.