سیم کشی ماشین

تاریخ ارسال : ۱۴۰۲/۰۳/۰۹

نحوه عملکرد سیم کشی خودرو

هر قطعه ای که بر روی ماشین تعبیه شده است، کار خود را توسط سیم ها انجام می دهد. فن خودرو، پمپ و یا چراغ ها بدون سیم کشی هیچ گونه عملکردی نخواهند داشت. بدون سیم کشی، ماشین اصلا روشن نمی شود و کار نمی کند. باید بدانید که سیستم سیم کشی ماشین، نوعی سیستم بسته با مرجع تغذیه جداگانه از باتری است. در سیم کشی خودرو جزء مدارهای اصلی که برای احتراق خودرو یا شارژ باتری قرارگرفته‌ اند، دیگر مدارهایی نیز تعبیه شده اند. معمولاً مدارهای اصلی برق چراغ ها، سنسورها و برخی دیگر از ابزارهای الکترونیکی خودرو را تامین می نمایند. اما مدارهای دیگری در سیم کشی ماشین وجود دارند که با سوئیچ عمل نموده و باز و بسته می گردند.

در خودروها مخصوصاً خودروهای مدرن و پیشرفته اغلب قطعات، الکترونیکی هستند که به صورت الکتریکی نیز کار می کنند. از مهمترین سیستم های الکتریکی در یک وسیله نقلیه می توان به دینام، باتری و تنظیم کننده ولتاژ اشاره داشت. این قطعات در کنار یکدیگر، نوعی منبع نیرو برای دیگر اجزای الکتریکی خودرو هستند. بنابراین می توان این گونه بیان نمود که وظیفه اصلی سیستم سیم کشی تولید و ذخیره نیروی الکتریکی به دیگر قطعات الکتریکی خودرو است. در سیستم سیم کشی ماشین، سیم های برق متعددی وجود دارد. این سیم ها به انتقال برق از قسمتی به قسمت دیگر خودرو کمک می کنند. در بسیاری از وسایل نقلیه از جمله ماشین ها، اگر سیم کشی در جای درست خود قرار نگیرد قطعا خودرو عملکرد مناسب نخواهد داشت. سیم کشی خودرو و ساختار کامل آن، سبب تامین نمودن برق سیستم الکتریکی خودرو می گردد.

اجزای اصلی در سیم کشی ماشین

در سیم کشی ماشین تولید کننده برق خودرو دینام است که این قطعه، سبب تبدیل توان مکانیکی به توان الکتریکی می شود. به بیان روان تر دینام می تواند سبب شارژ نمودن باتری خودرو در زمان روشن بودن خودرو گردد. در سیستم سیم کشی ماشین، باتری نیز وظیفه مهمی دارد به این خاطر که برق را در خود ذخیره نموده و از طریق سیم های موجود در تمامی قسمت های خودرو آن را به تجهیزات برقی می رساند. در واقع در کنار سیم کشی خودرو اگر باتری شارژ نشده باشد، خودرو اصلا روشن نخواهد شد. توزیع کننده برق در ماشین ها، سیم ها هستند.

سیم کشی ماشین در خودروها برخی مواقع پیچیده و در مدل های دیگر ممکن است ساده باشد. به طور کلی باید بدانید که در سیستم برقی توزیع نمودن نیرو تولید شده توسط باتری، از طریق سیم ها انجام می گیرد. این سیم ها، برقی که توسط دینام ارائه می شود را به تمام قسمت های دیگر خودرو که نیاز به انرژی الکتریکی دارند می رسانند. در سیم کشی ماشین علاوه بر سیم ها، دیگر اتصالات و فیوزهایی وجود دارند که جزء ثابت سیم کشی هستند و به کارایی بهتر خودروها کمک می کنند. ضمن این که سبب افزایش طول عمر برخی از قطعات اصلی مانند دینام می شوند. سیم های موجود در سیستم برق خودرو هم موجب انتقال دادن نیروی برق می گردند و هم می‌ توانند سبب ارسال اطلاعات به سنسورهای موجود در خودروها شوند.

علائم خرابی سیم کشی خودرو

همانطور که قبل تر نیز ذکر شد، سیم ها در بخش‌ های مختلف مدار الکتریکی خودرو سبب عبور جریان الکتریسیته می‌ شوند. به هنگامی که سیم ها خراب شوند، علائمی در خودروها بروز پیدا می نماید که می توان متوجه خرابی سیم کشی خودرو گردید. از رایج ترین علائم نشان دهنده خرابی سیم کشی خودرو باید به مشکلات راه اندازی خودرو، خراب شدن مداوم فیوزها و خرابی برخی قطعات الکتریکی دیگر اشاره داشت. شایع ترین شاخص نشان دهنده آسیب دیدن سیم کشی ماشین، قطعات الکتریکی هستند که یا درست عمل نکرده یا اصلاً کار نمی کنند.

هنگامی که فیوزها به طور مداوم خاموش می‌ شوند نیز باید سیستم سیم کشی ماشین تحت بررسی قرار بگیرد. زمانی که الکتریسیته بیش از اندازه از مدار الکتریکی عبور می‌ کند، سبب منفجر شدن فیوزها می گردد و آن ها را خاموش می کند. مشکلات در راه اندازی اولیه خودرو هم، گاهی مواقع به سبب مشکل در سیم کشی است. هنگامی که قسمتی از سیم کشی خودرو آسیب می بیند یا دچار خوردگی می شود، در راه اندازی اولیه خودرو مشکلاتی به وجود می آید.

سخن پایانی

در ماشین ها بهتر است پس از بروز برخی علائم نشان دهنده خرابی خودرو، سیستم برق و سیم کشی ماشین نیز تحت بررسی قرار بگیرد و در صورت خرابی قطعات و یا سیم ها، تعویض آن ها انجام شود. این مجموعه فروش نیز انواع قطعات الکتریکی خودروهایی مانند پراید، ساینا، تیبا و شاهین را موجود دارد که آنها را با تضمین کیفیت به شما عزیزان ارائه می دهد. امکان خرید آنلاین و اینترنتی انواع قطعات یدکی این خودروها با نازلترین قیمت از این مجموعه فروش وجود دارد. شما عزیزان می توانید جهت مشاوره گرفتن و خرید محصولات مد نظر خود، با کارشناسان این مجموعه ارتباط بگیرید.