کولر ماشین

تاریخ ارسال : ۱۴۰۲/۰۱/۰۴

آشنایی با کولر ماشین و نحوه عملکرد آن

یکی از مواردی که همواره در کیفیت رانندگی اثر می گذارد، شرایط مطلوب آب و هوایی است. کولر ماشین تاثیر مستقیم بر آب و هوای داخل کابین خودرو می گذارد. به خصوص در روزهای گرم تابستان، استفاده از کولر در خودرو سبب به وجود آوردن تجربه رانندگی راحتی و با کیفیت می گردد. در واقع این قطعه در خودرو از تجهیزات رفاهی مهم محسوب می شود. با توجه به اینکه زمین در طی سال های اخیر گرمتر شده است، استفاده از این نوع تجهیزات در خودروها بیش از پیش احساس می گردد. امروزه کولر ماشین از مهمترین قطعاتی می باشد که بیشتر افراد هنگام خرید خودرو، به آن توجه نموده و خودروهایی را خریداری می‌ کنند که به این سیستم مجهز هستند.

وظیفه کولر خودرو در تمامی خودروها مطبوع نگه داشتن هوای داخل کابین خودرو است. سیستم کولر ماشین از قسمت های متعددی تشکیل گردیده است که هر قطعه در این سیستم وظیفه مهمی را بر عهده دارد. کمپرسور قطعه اصلی در سیستم کولر خودرو است که وظیفه اصلی آن، انتقال گاز مبرد است. در واقع قسمت کمپرسور برای کولر خودرو مانند قلب عمل می کند. کمپرسور گاز مبرد را ابتدا از قسمت اواپراتور به قسمت کندانسور فرستاده و از آنجا به کپسول خشک کننده انتقال می دهد. از دیگر اجزای موجود در کولر ماشین باید به کندانسور اشاره نمود که وظیفه اصلی آن، انتقال حرارت با محیط اطراف است. کپسول خشک کننده در سیستم کولر خودرو گاز مبرد را در خود ذخیره می کند. همچنین در این قسمت از خودرو، شیلنگ های متعددی وجود دارند که سبب متصل نمودن قطعات موجود در این سیستم می شوند.

علائم خرابی کولر خودرو

کولر ماشین هنگام تنظیم بودن، هوای خنک و مطبوعی ایجاد می‌ کند. اما در برخی مواقع با خرابی کولر خودرو علائمی ظهور پیدا می کند که نشان می دهد، سیستم کولر خودرو دچار نقص شده است. روشن نشدن کولر ماشین، نشانه خرابی آن قسمت است. برخی مواقع روشن شدن این قسمت به دلیل خرابی کلید خاموش و روشن شدن کولر است. هنگامی که کولر پس از روشن شدن، صداهای غیر عادی تولید می کند، باید قطعات و اجزای آن را بررسی نمود. هنگام یخ زدن لوله ها، کولر خودرو به درستی عمل نمی نماید. کمپرسور کولر به هنگام عملکرد نامناسب یا عمل نکردن، سبب خرابی کولر خودرو می شود. یکی دیگر از نشانه های خرابی کولر خودرو، بوی نامطبوعی است که به هنگام روشن شدن خودرو در فضای کابین می پیچد. اگر شما پس از روشن کردن کولر، متوجه بوی نامطبوع در خودروی خود شدید، حتماً برای بررسی بیشتر کولر ماسین اقدام نمایید.

خرابی کولر خودرو

دلایل خنک نکردن کولر ماشین

هنگامی که کولر ماشین را برای خنک کردن فضای داخل ماشین روشن می کنید، ممکن است که باد گرم به صورت شما برسد که این امر دلایل متعددی دارد. اولین دلیل خنک کردن کولر ماشین، کثیفی اواپراتور داخل کابین است. ممکن است در این قسمت گرد و غبار جمع شده باشد و همین امر علاوه بر ایجاد باد گرم، سبب ایجاد بوی نامطبوع گردد. همچنین زمانی که رانندگی را با دور موتور بالا انجام می دهید، نمی توانید انتظار داشته باشید که کولر خودرو عملکرد مناسبی داشته باشد.

به هنگام بالا رفتن دور موتور، کولر ماشین به درستی عمل نمی کند. کندانسور که جزء قطعات اصلی در کولر خودرو است که بعد از کثیف شدن، باد گرم تولید می کند و سبب بالا رفتن آمپر آب خودرو می شود. هنگام خرابی ترموستات داخل اتاق خودرو نیز ممکن است که کولر باد گرم ایجاد نماید. در واقع این ترموستات وظیفه دارد که دمای داخل اتاق را به صورت مداوم بررسی نماید و هنگامی که دمای اتاق به حدود صفر برسد، کمپرسور قطع می شود.

وظیفه کولر خودرو

سخن پایانی

همانطور که خود نیز می دانید وظیفه کولر خودرو، ایجاد تهویه مطبوع در اتاق خودرو است. سالم بودن این قطعه می‌ تواند راحتی سرنشینان به هنگام سفر را به دنبال داشته باشد. در صورت بروز هر گونه عیب و نقص در قطعات کولر ماشین، عملکرد آن با اختلال مواجه می‌ شود. بنابراین بهتر است که کولر خودرو در طی سرویس های دوره ای نیز بررسی گردد و در صورت خرابی تعمیر یا تعویض شود. اما برای تعویض قطعات حتماً باید قطعاتی مورد استفاده قرار بگیرند که از نوع اصلی و مرغوب باشند. این مجموعه فروش از مراکزی است که بهترین‌ قطعات یدکی خودرو و کولر ماشین را از نوع شرکتی و با اصالت کالا به فروش می‌ رساند. بنابراین خریداران می توانند برای ثبت سفارش محصولات مورد نظر خود، به وبسایت این مجموعه مراجعه نمایند. سپس لوازم یدکی مدنظر خود را با نازلترین قیمت و بهترین کیفیت تهیه کنند.