دریچه گاز ماشین

تاریخ ارسال : ۱۴۰۱/۱۲/۲۱

وظیفه دریچه گاز خودرو چیست

دریچه گاز ماشین، از اجزای موجود در فضای داخلی موتور خودرو است که وظیفه کنترل جریان هوا در موتور را بر عهده دارد. هوای موجود در داخل دریچه گاز، سوخت را مشتعل نموده و انرژی مورد استفاده برای حرکت پیستون ها را تولید می نماید. دریچه گاز در خودرو در دو نوع مکانیکی و برقی است که دارای اجزای متفاوتی می باشد. دریچه گاز ماشین از نوع مکانیکی با فشار دادن پدال گاز عمل می نماید. این نوع دریچه دارای سیستم کاملا ساده بوده و قیمتی ارزان دارد. اما دریچه گاز برقی با پیروی از سیستم مدیریتی در خودرو عمل می کند. این نمونه از دریچه گاز، به سبب اینکه دقیق تر جریان ورودی هوا به داخل موتور را کنترل می کند، به نسبت دریچه های مکانیکی برتری بیشتری دارد.

در خودروهایی که دریچه گاز برقی وجود دارد، کارایی و راندمان موتور هم افزایش پیدا می کند. پس می‌ توان این گونه بیان نمود که دریچه گاز ماشین، یک پشتیبان و محافظ عالی برای موتور خودرو است که هنگام فعالیت موتور، وظایف متعددی را بر عهده دارد. معمولاً این قطعه از جنس آلومینیومی تولید می گردد. البته برخی دیگر از آن ها، با ترکیب آلومینیوم با دیگر مواد فلزی تولید می گردند و مقاومت بیشتری در برابر خوردگی دارند. معمولاً دریچه گاز دارای دو قسمت مجزا برای مسیر ورودی هوا است. یکی از دریچه ها به شکل پروانه قرار گرفته است و قسمت دیگر ورود هوای اضافی را بر عهده دارد.

اجزای تشکیل دهنده دریچه گاز ماشین

در انواع دریچه گاز ماشین، ساختار کلی آنها یکسان می باشد. در تمامی این قطعه ها، جنس بدنه از فلز است که اصطلاحاً به آن ها هوزینگ می گویند. معمولا دریچه های گازی که با استفاده از فلز آلومینیوم تولید می شوند، دارای وزن سبک هستند. همچنین به سبب مقاومت خود در برابر خوردگی، جزء نمونه های پرفروش به شمار می روند. تمامی دریچه های گاز دارای محور، شیر پروانه ای، غلاف سنسورهای دما و فشار و گرمکن هستند. در برخی از این نمونه قطعات، مجاری نیز وجود دارد که سبب عملکرد بهتر خودرو می شود.

قطعات دریچه گاز ماشین

دلایل خرابی دریچه گاز ماشین

دریچه گاز ماشین نیز مانند دیگر قطعات موجود به هنگام اختلال در عملکرد خود، موجب بروز مشکلات گوناگون می شود. این امر عملکرد موتور را تحت تاثیر قرار داده و موجب کاهش کارایی خودرو می گردد. از دلایلی که باعث خرابی دریچه گاز ماشین می شوند باید به شست و شوی مداوم موتور خودرو اشاره داشت. همچنین هنگامی که در سیم کشی کامپیوتر خودرو ایرادی به وجود می آید، در عملکرد این قطعه اختلال ایجاد می‌ شود. برخی مواقع هم از دریچه گاز نشتی هوا بروز می کند که عملکرد این قطعه را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر به خرابی این قطعه از ماشین توجه نشود، خسارات سنگین تری را برای تعمیر به جای خواهد گذاشت.

خرابی دریچه گاز خودرو

نشانه های خرابی دریچه گاز خودرو

دریچه گاز ماشین به هنگام خراب شدن، با علائم مختلف ظهور پیدا می کند. یکی از مهمترین نشانه های خرابی دریچه گاز ماشین، خاموش شدن ماشین هنگام گاز دادن است. زمانی که خودرو با تاخیر گاز می خورد هم نشان می دهد که این قطعه خراب شده و نیاز به تعمیر دارد. علائمی مثل بد کار کردن موتور هم نشانه بروز خطا در این سیستم هستند. هنگامی که دور موتور خودرو به صورت مداوم در دور پایین و آرام باقی می ماند، حتماً باید برای بررسی دریچه گاز ماشین، به یک تعمیرگاه مراجعه نمود. دود خودرو، کات آف شدن مکرر موتور یا هرز خوردن موتور هم از دیگر نشانه های خرابی دریچه گاز هستند.

خرید دریچه گاز خودرو

دریچه گاز ماشین هم مانند دیگر قطعات موجود در موتور خودرو، از قطعات مصرفی است. هنگامی که در این قطعه اختلال به وجود می‌ آید، حتماً باید اقدام به تعویض یا تعمیر آن نمود. اغلب افراد به دلیل حساسیت بالا در جنس و مدل این محصول، ترجیح می‌ دهند آن را اینترنتی خریداری کنند. اما باید بدانید که امروزه دسترسی آسان تری برای خرید این محصول از نوع اصلی وجود دارد.

افرادی که قصد خرید دریچه گاز ماشین را دارند، می توانند به عنوان مرکز مورد اعتماد این مجموعه فروش اینترنتی را انتخاب کنند. در فروشگاه اینترنتی این مجموعه، طیف وسیعی از این نوع قطعات مصرفی برای خودروهای ساینا، پراید، شاهین و تیبا نیز وجود دارند. مشتریان می توانند برای دریافت مشاوره رایگان از این مجموعه فروش، با کارشناسان فروش این مجموعه ارتباط بگیرند؛ سپس اقدام به ثبت سفارش محصول مورد نظر نمایند.