تسمه تایم ماشین

تاریخ ارسال : ۱۴۰۱/۱۲/۱۹

تسمه تایم ماشین چیست

تسمه تایم ماشین جزء قطعاتی است که موجب هماهنگی بسیاری از قطعات متحرک درون موتور خودرو می گردد. این قطعه سبب تغذیه نمودن پمپ سوخت، پمپ روغن و پمپ آب هم می شود. تسمه تایم ماشین یک نوع تسمه پلاستیکی است که دارای دندانه های سخت بوده و توسط میل بادامک و میل لنگ به چرخ دنده متصل می شود. در واقع می توان گفت که تسمه تایم سبب هماهنگی حرکات میل لنگ و میل بادامک هم می گردد. استفاده از تسمه تایم در خودرو موجب می شود تا پیستون های واقع شده در دریچه های ورودی و خروجی موتور، در زمان مناسب باز و بسته گردند.

هنگامی که قطعات متحرک درون موتور خودرو هماهنگ با یکدیگر عمل نکنند، سبب عملکرد نادرست خودرو خواهند شد. یکی از مشکلات که هنگام خرابی تسمه تایم به وجود می‌ آید، این است که سوپاپ ها در قسمت ورودی سریعتر باز می شوند. این امر سبب ترکیب شدن بیش از حد هوا و سوخت در داخل محفظه احتراق می گردد. ترکیب سوخت و هوا بیش از حد متعادل، منجر به افزایش سوخت خودرو و اتلاف انرژی هم می شود. تسمه تایم ماشین به کاهش این امر کمک نموده و به افزایش راندمان خودرو به هنگام حرکت هم کمک می نماید. پس می توان اینگونه بیان نمود که وظیفه تسمه تایم خودرو، هماهنگی سوپاپ ها به هنگام حرکت در موتور خودرو است.

وظیفه تسمه تایم خودرو

زمان تعویض تسمه تایم خودرو

تعویض تسمه تایم ماشین با توجه به مسافت پیموده شده توسط خودرو و از سوی سازنده خودرو مشخص می شود. ممکن است در هر خودرو، زمان تعویض تسمه تایم متفاوت باشد. اما معمولاً پس از پیمودن مسافت هر 60 هزار تا 100 هزار کیلومتر، این قطعه باید تعویض گردد. البته این زمان حدودی بوده و برای اطلاع از زمان دقیق تعویض، باید دفترچه راهنمای خودرو مطالعه شود. با توجه به اینکه تسمه تایم ماشین از پلاستیک ساخته شده است، به مرور زمان فرسوده شده و خراب می شود.

هنگامی که این قطعه خراب شود موتور از کار می افتد یا اجزای آن دیگر هماهنگ عمل نمی‌ کنند و به موتور خودرو آسیب می زنند. اگر در زمان مناسب، تسمه تایم خودرو تعویض نشود ممکن است که سبب خرابی کامل موتور گردد. در موارد خرابی شدیدتر، سبب شکسته شدن و خم شدن سوپاپ ها و دیواره سیلندر می گردد. بنابراین تسمه تایم ماشین را باید بر اساس برنامه ای که از سوی سازنده خودرو برای تعمیر و نگهداری ارائه شده است، تعویض نمود تا از هزینه های تعمیر موتور جلوگیری کرد.

تعویض تسمه تایم خودرو​​​​​​​

پس از خرابی تسمه تایم خودرو، شاخص های احتمالی وجود دارد که نشان دهنده زمان تعویض این قطعه هستند. مهمترین نشانه خرابی تسمه تایم ماشین، کاهش قدرت موتور است. با توجه به اینکه این قطعه ۱۰۰ درصد بر روی قطعات داخلی موتور تاثیر می گذارد به هنگام خرابی، سبب کاهش دور موتور و قدرت آن می گردد. هنگامی که دمای خودرو بیش از حد بالا رفته و خودرو جوش می‌ آورد، به احتمال زیاد تسمه تایم ماشین آسیب دیده است. مشکلات در راه اندازی خودرو و یا لرزش و تکان دادن خودرو در هنگام حرکت هم از دیگر نشانه های خرابی تسمه تایم هستند.

برخی مواقع پس از خرابی تسمه تایم خودرو، صدای تیک تیک از موتور به گوش می رسد که باید این صدا تحت بررسی قرار بگیرد. نشت روغن از قسمت جلوی موتور هم معمولاً به دلیل معیوب بودن تسمه تایم است. در بیشتر موارد این مورد زمانی اتفاق می افتد که دندانه های تسمه تایم پاره می شوند و درون فیلتر روغن زیر آن قرار می گیرند. این امر سبب مسدود شدن فیلتر روغن شده و از گردش مناسب روغن در خودرو جلوگیری می کند. همچنین سبب گرم شدن بیش از حد موتور و آسیب جدی به آن نیز می گردد.

خراب شدن تسمه تایم خودرو

نحوه چک کردن تسمه تایم ماشین

حتی اگر فاصله تعویض تسمه تایم ماشین با مسافت پیموده شده زیاد است، در صورت امکان ارزش آن را دارد که وضعیت عملکرد آن را بررسی نمایید. به این خاطر که می توانید از هزینه های گزاف خرابی بعد از آن پیشگیری کنید. برای چک کردن تسمه تایم خودرو، می‌ توانید پوشش آن را بردارید. پس از برداشتن پوشش دندانه های تسمه تایم اگر براق باشند، نشان می دهد که تسمه تایم فرسوده شده است. برخی مواقع بر روی لاستیک تسمه تایم، ترک هایی نیز مشاهده می شود که نشان دهنده فرسوده شدن آن می باشد.

هنگامی که موتور خودرو روشن است، پوشش تسمه تایم را بردارید. سپس به تسمه در حال کار نگاه کنید، تسمه تایم ماشین باید محکم و صاف بماند. اگر هنگام کار، تسمه خم شود به این معنی است که جهش دندانه های آن بیشتر است. این امر سبب خرابی موتور می شود و موجب به وجود آوردن خسارت های سنگین می گردد. اما برای تعویض این قطعه حتماً باید تسمه تایم ماشین، از نوع مرغوب انتخاب شود تا ماندگاری بیشتری داشته باشد.

این مجموعه فروش بهترین نوع از تسمه تایم شرکتی و اورجینال ماشین های ساینا، پراید، شاهین و تیبا را به صورت عمده و جزئی به مشتریان عرضه می کند. خریداران جهت خرید ارزان و مقرون به صرفه این نوع از لوازم یدکی خودرو، می توانند به سایت این فروشگاه مراجعه کنند. سپس بهترین نمونه از این کالا را با گارانتی اصالت کالا و قیمت استثنایی تهیه نمایند.