استارت ماشین

تاریخ ارسال : ۱۴۰۱/۱۲/۱۷

استارت ماشین چیست

در گذشته، ماشین های قدیمی با چرخاندن میل لنگ از جلوی ماشین روشن می شدند. اما امروزه به لطف استارت ماشین مدرن، دیگر نیاز به چرخاندن میل لنگ از قسمت جلوی خودرو نیست. اساساً استارت خودرو، برای حذف چرخاندن میل لنگ در خودروهای مدرن تعبیه شده است. استارت یک موتور الکتریکی قدرتمند است که سبب چرخاندن میل لنگ می شود و خودرو شما را روشن می کند. این سیستم خودرو از موتور و شیر برقی متصل تشکیل شده است. شیر برقی در استارت، قطعه ای است که انرژی باتری را گرفته و به موتور استارت می رساند.

وظیفه استارت خودرو این است که به موتور، چرخش اولیه خود را می دهد تا بتواند چرخه احتراق را روشن نموده و با قدرت بیشتری شروع به کار نماید. استارت ماشین دارای یک دنده استارت کوچک است که به هنگام چرخاندن کلید و یا فشار دادن دکمه استارت، موتور درگیر می شود. پس از آن نیرو را منتقل نموده و موتور را می چرخاند. این عمل سبب افزایش مکش هوا و سوخت به داخل سیلندرها شده و فرآیند احتراق را آغاز می نماید. به همین خاطر است که فلایویل از ضروری ترین قطعات هر موتور محسوب می شود. به هنگامی که دندانه های روی دنده استارت یا فلایویل بشکنند، استارت موتور ممکن است به جای درگیر شدن به صورت آزادانه بچرخد.

نحوه عملکرد سیستم استارت خودرو

ممکن است ساده به نظر برسد، اما عملکرد سیستم استارت ماشین به فرایند نسبتاً پیچیده ای نیاز خواهد داشت. هنگامی که کلید استارت در موقعیت روشن شدن قرار می گیرد، جریان الکتریکی از باتری و از طریق سیم پیچ نگهدارنده به جریان در می آید. جریان الکتریکی از طریق سیم پیچی، به قسمت آرمیچر منتقل می گردد. در قطعه درونی استارت، به نام شیر برقی جریان الکتریکی به انرژی مکانیکی تبدیل می شود که با چرخش در سیم پیچی سیستم، عمل استارت زدن انجام می گردد. پس از آن، انتقال انرژی مکانیکی به چرخ دنده برای فعال کردن اهرم محرک مورد نیاز است.

این اهرم، چرخ دنده حلقه را فشار می دهد تا دینام را فعال نموده و سبب ایجاد فشار بر چرخ دنده فلایویل شود. این امر سبب روشن شدن موتور خودرو می گردد. سیستم استارت ماشین یکی از سیستم های مهم برای سهولت کار با خودرو است. تمامی اجزای پیچیده این قطعه، دارای عملکرد بسیار حیاتی برای روشن شدن خودرو هستند. بنابراین در هر شرایطی باید اطمینان حاصل نمایید که سیستم استارت ماشین، در شرایط خوبی قرار دارد تا موتور خودرو به راحتی روشن شود.

وظیفه استارت خودرو

دلایل خرابی استارت خودرو

استارت ماشین، از قطعات بسیار حساس است که دلایل بسیاری سبب خرابی آن می گردد. از جمله دلایل خرابی استارت خودرو می‌ توان به سیم کشی نامناسب در استارت اشاره داشت. هنگام سیم پیچی استارت اگر سیم ها شل باشد، سبب بروز مشکلاتی در این سیستم می شود. اتصالات به هنگام خورده شدن یا کثیفی در سیستم استارت هم سبب کاهش عملکرد مناسب این سیستم خواهند شد. عامل دیگری که موجب به وجود آمدن مشکلاتی در استارت می شود خوردگی باتری است. باتری به افزایش عملکرد استارت ماشین کمک می نماید. در صورت بروز هر گونه مشکل در باتری، استارت هم به درستی عمل نمی کند. در سیستم استارت، هنگامی که قطعات آسیب دیده یا فرسوده می شوند نیز باعث روشن نشدن خودرو می گردند. عواملی مثل نشت روغن یا خرابی فیوز و رله هم از دیگر مواردی هستند که در خرابی استارت خودرو تاثیر می گذارند.

خراب شدن قطعات استارت خودرو

نشانه های خرابی استارت ماشین

یکی از علائم خرابی استارت خودرو، صدای کلیک هنگام چرخاندن کلید و فشار دادن دکمه استارت است. ممکن است به هنگام چرخاندن کلید یا فشردن دکمه، صدایی به وجود نیاید یا اینکه صداهایی مثل خر خر از استارت ماشین ایجاد شود. هنگامی که چراغ های پشت آمپر روشن هستند، اما موتور خودرو روشن نمی شود قطعاً مشکلی در استارت به وجود آمده است. استارت بخشی از سیستم الکتریکی هر خودرو است که مستعد سوختن فیوز یا اتصالات کوتاه نیز می باشد. هنگامی که به شدت در تلاش برای روشن نمودن خودرو هستید، استارت می تواند بیش از حد داغ شود و مشکلاتی در سیستم الکتریکی به وجود آورد؛ در این زمان ممکن است بوی بدی ایجاد گردد. این بو نشان دهنده خرابی اجزای درون استارت است.

خرابی استارت خودرو

سخن پایانی

همانطور که در ابتدای مطلب نیز ذکر شد، سیستم استارت ماشین از سیستم های حیاتی و مهم خودرو به شمار می‌ رود. این قطعه باید کاملاً سالم باشد تا بتواند سبب روشن نمودن خودرو گردد. در صورت خرابی استارت، قطعا خودرو روشن نخواهد شد. گاهی اوقات خرابی استارت خودرو، ناشی از خرابی برخی قطعات و اجزای کوچک درونی آن است که با هزینه کم می‌ توان آن را تعمیر نمود.

در این مجموعه استارت و انواع قطعات استارت ماشین برای خودروهای شرکت سایپا نیز موجود هستند. متقاضیان خرید انواع قطعات سیستم استارت برای خرید محصولات مرغوب و باکیفیت، می توانند به سایت این فروشگاه مراجعه نمایند. لازم است بدانید که امکان خرید انواع لوازم یدکی خودروهای تیبا، پراید و ساینا با ارسال سریع از این مجموعه فروش وجود دارد.