دینام خودرو

تاریخ ارسال : ۱۴۰۱/۱۰/۰۶

دینام خودرو یکی از قطعاتی است که در سیستم برق خودرو اهمیت قابل توجهی داشته و در هنگام خرابی قطعات وابسته به آن، بهتر است به فروشگاه لوازم یدکی معتبر مراجعه نمایید. این قطعه در فرآیند تولید انرژی الکتریکی وظیفه مهمی را بر عهده دارد و در صورت استفاده از لوازم یدکی تقلبی ممکن است به سیستم برق خودرو آسیب وارد شود. به طور کلی، بسیاری از قطعات اتومبیل نظیر پخش کننده، چراغ، بالابر شیشه ها و برف پاک کن به انرژی الکتریکی که توسط دینام تولید می شود، احتیاج دارند. به همین دلیل، ایجاد هرگونه نقص و خرابی در این سیستم، موجب اختلال در عملکرد سیستم برقی خواهد شد. در ادامه به بررسی دینام خودرو و علت خرابی دینام خواهیم پرداخت و نکاتی را در اینباره مورد بحث قرار می دهیم.

دینام خودرو

خرابی دینام خودرو چه نشانه هایی دارد؟

در ابتدا سعی داریم به بررسی علائم و نشانه های خرابی دینام خودرو بپردازیم. موارد زیر جزو نشانه های رایج خرابی دینام به شمار می آیند:

نشانه خرابی دینام خودرو

روشن شدن چراغ هشدار

یکی از رایج ترین نشانه های خرابی دینام خودرو، روشن شدن چراغ هشدار ماشین است. معمولا می توانید این چراغ را با شمایل یک باتری، در پشت آمپر خودرو مشاهده نمایید. همچنین در برخی از مدل های اتومبیل، این هشدار به شکل علامت هایی نظیر GEN و ALT نمايان مي شود. به وسيله چراغ پشت آمپر می توان میزان ولتاژی که از دینام خارج می شود را ارزیابی نمود. در صورتی که ولتاژ دارای نوسان باشد، چراغ هشدار روشن شده و تا زمان رفع مشکل، چراغ در همان حالت خواهد ماند.

کم نور شدن چراغ ها

کم نور شدن چراغ ها و نوسان در آن ها را می توان یکی از رایج ترین نشانه های خرابی دینام خودرو در نظر گرفت. به طور کلی، دینام انرژی الکتریکی برای روشن شدن چراغ های اتومبیل را تامین می کند. پس وجود هر نقص یا ایراد در دینام خودرو، به کم شدن نور چراغ ها یا ایجاد مشکل در نورپردازی منجر خواهد شد. در این موارد، معمولا نوری که پشت آمپر خودرو است، بسیار شدید به نظر می آید. در این زمان می بایست ابتدا تجهیزات الکتریکی و نورپردازی را خاموش نمایید و سپس برای تشخیص نوع مشکل، به بررسی دینام و باتری اتومبیل بپردازید. معمولا برخی از افراد در هنگام کم شدن نور چراغ ها، نسبت به خرید چراغ نو از فروشگاه لوازم یدکی اقدام می کنند. البته لازم است پیش از آن به بررسی وضعیت دینام بپردازید تا هزینه اضافی برای خرید لوازم یدکی متحمل نشوید.

کارکرد نادرست باتری اتومبیل

یکی دیگر از نشانه های رایج خرابی دینام ماشین، کارکرد نادرست باتری است. هنگامی که دینام خودرو با مشکل روبرو می شود، باتری به جهت تامین انرژي الکتریکی مورد نیاز قطعات، می بایست از دینام کمک بگیرد. بدین ترتیب باتری خودرو با مشکل روبرو شود و به اصطلاح می خوابد. در صورتی که در هنگام چرخاندن سوئیچ اتومبیل، ماشین استارت نخورد و صدای تق تق به گوش برسد، احتمالا باتری دچار مشکل شده است.

خوردگی تسمه دینام خودرو

خوردگی تسمه دینام یکی از علائم و نشانه هایی است که می توان به واسطه آن، به خرابی دینام خودرو پی برد. هنگامی که دینام خودرو دچار ایراد می شود، کارکرد تسمه دینام افزایش یافته و به همین دلیل فشار بیشتری به آن وارد می شود. این فشار، در بلند مدت به فرسودگی و خوردگی تسمه منجر خواهد شد. همچنین، فرسودگی تسمه مانع فعالیت درست دینام خودرو شده و عملکرد بهینه آن را به طرز چشمگیری با کاهش روبرو می کند. در این موارد می بایست در اولین فرصت نسبت به خرید تسمه نو از فروشگاه لوازم یدکی اقدام کرده و آن را با تسمه فرسوده تعویض نمایید.

همچنین می توان به واسطه انتشار بوی لاستیک سوخته، به مشکل و ایراد دینام خودرو پی برد. هنگامی که بین فولی و تسمه اصطکاک به وجود می آید، تسمه به شدت داغ شده و به همین دلیل، بوی سوختگی منتشر می شود. برقی که توسط دینام تولید می شود به واسطه سیم های متعدد به سایر قسمت ها منتقل خواهد شد. به همین دلیل در برخی از موارد، انتقال جریان الکتریکی موجب گرم شدن سیم ها و انتشار بوی سوختگی خواهد شد.

علت خرابی دینام خودرو

دینام خودرو ممکن است به دلایل مختلفی با مشکل روبرو شود. این دلایل شامل موارد زیر هستند:

علت خرابی دینام خودرو

بالا رفتن دما

بالا رفتن دما و گرمای بیش از حد می تواند سبب ایجاد خرابی دینام خودرو شود. در صورتی که دمای هوا بالا برود، درجه حرارت موتور نیز به طرز چشمگیری افزایش می یابد و این موضوع به افزایش سرعت فن موتور می انجامد. البته استفاده از کولر با دور تند نیز می تواند موجب افزایش کارکرد دینام برای تامین برق مورد نیاز شود. با تکرار این روند، توان دینام به طرز محسوسی کاهش یافته و در نتیجه از قدرت آن کاسته می شود. این موضوع می تواند به دلیل ترافیک شهری نیز اتفاق بیفتد و در نهایت به آسیب تسمه دینام خودرو منجر گردد که برای رفع مشکل می بایست از لوازم یدکی استفاده نموده و قطعات معیوب را جایگزین کرد.

کارکرد بیش از حد تجهیزات الکتریکی

استفاده طولانی مدت از تجهیزات الکتریکی، آن هم با حداکثر توان، موجب می شود که به صورت مداوم برق ذخیره شده در باتری مورد مصرف قرار گیرد. بدین ترتیب، کمبود برق می بایست توسط دینام تامین گردد. در صورتی که دور موتور کاهش پیدا کند، دینام نمی تواند به حد کافی فعالیت کرده و برق مورد نیاز را تامین کند. بدین ترتیب ایجاد فشار زیاد به دینام خودرو، می تواند به سوختن و یا خرابی آن منجر شود.

چطور می توان از خرابی دینام جلوگیری نمود؟

در صورتی که می خواهید از بروز خرابی دینام خودرو جلوگیری کرده و طول عمر آن را افزایش دهید، موارد زیر را مورد توجه قرار دهید:

جمع بندی

دینام خودرو ممکن است به دلایلی نظیر افزایش دما یا کارکرد بیش از حد قطعات، دچار مشکل و ایراد شود. این مشکل را می توان به واسطه عوامل مختلفی تشخیص داد. در این موارد در صورتی که قطعات خودرو با مشکل روبرو شده است، می توانید از یک فروشگاه معتبر لوازم یدکی، برای خرید لوازم یدکی خودرو خود استفاده نمایید.