طبق ماشین

تاریخ ارسال : ۱۴۰۱/۱۲/۱۷

طبق خودرو چیست و چه وظیفه ای دارد

یکی از قطعات فلزی در خودرو که دارای بوش های محوری می باشد و در خودروها به شاسی متصل می شود، طبق ماشین نام دارد. وظیفه طبق خودرو، متصل نمودن شاسی به دیگر قطعات موجود در سیستم تعلیق است. سیستم تعلیق در خودروها اجزای بسیار زیادی دارد که هر کدام از این اجزا، کار مهمی را انجام می دهند. هنگامی که سوخت درون خودرو به انرژی مکانیکی تبدیل می شود، برای رسیدن به چرخ های خودرو نیاز به اتصالات مختلف دارد. تبدیل انرژی شیمیایی به مکانیکی در خودروها از طریق سیستم تعلیق انجام می‌ شود. این سیستم از فنرها و سیبک ها تشکیل می گردد و وظیفه اصلی آن ارتباط بین خودرو و جاده می باشد. طبق ماشین در سیستم تعلیق هم جزء قطعات متحرک محسوب می شود.

در واقع این قطعه مهم سبب متصل نمودن شاسی به دیگر قطعات موجود در سیستم تعلیق می گردد. طبق ها از دو طرف دارای محور هستند که به راحتی شاسی به آنها متصل می شود. طبق ماشین در خودروهای مختلف با توجه به مدل سیستم تعلیق متفاوت است. ممکن است در برخی خودروها طبق در یک محور و در بعضی ماشین ها در دو محور قرار بگیرد. البته امروزه برخی ماشین ها در سیستم تعلیق خود این قطعه را ندارند. قسمتی که طبق ماشین در خودرو قرار می‌ گیرد، معمولاً در نیمه پایین چرخ ها است. طبق در محل اتصال خود بوش هایی دارد که موجب متصل کردن این قطعه به شاسی ها می گردد. بنابراین می‌توان بیان نمود که وظیفه طبق خودرو، کاهش نیروهای وارد شده عرضی از جاده به شاسی خودرو است. همچنین این قطعه، نیروهایی که به صورت طولی از جاده منتقل می شوند را به میل موجگیر انتقال می دهد.

دلایل خرابی طبق ماشین

طبق ماشین هم مانند دیگر اجزای موجود در خودرو، ممکن است آسیب ببیند. رانندگی با سرعت بیش از حد و تردد در جاده های ناهموار سبب خرابی این قطعه می شود. رانندگان به هنگام رانندگی با سرعت بیش از حد مجاز به هنگام قرار گرفتن بر روی دست اندازها، می توانند سبب خرابی طبق خودرو گردند. در واقع خرابی این قطعه، سیستم جلوبندی را تحت تاثیر قرار می‌ دهد و آسیب بسیار زیادی به پلوس ها وارد می کند. در خودروها طبق نقش محافظ برای سیستم جلوبندی را دارا است. طبق ماشین تمامی فشارها را دفع می نماید. هنگامی که فشار وارد شده به این قطعه افزایش پیدا کند، طبق آسیب دیده و سبب بدون حرکت ماندن خودرو می گردد.

خرابی طبق خودرو

نشانه های خرابی طبق خودرو

به دلیل این که عملکرد طبق ماشین هیچ گونه تغییر در کارکرد ماشین ایجاد نمی‌ کند، رانندگان متوجه خرابی این قطعه نمی‌ شوند. اما نشانه های وجود دارد که رانندگان به هنگام رانندگی با توجه به آنها، می‌ توانند متوجه خرابی طبق خودرو شوند. یکی از این نشانه ها وجود صدای تق تق است. هنگامی که خودرو در دست اندازها قرار می گیرد صدای تق تق ای به وجود می آید. این صدا نشان دهنده برخورد طبق با فنرها و سایش این قطعه است. نشانه دیگر خرابی طبق ماشین انحراف بسیار زیاد در زاویه های کستر چرخ ها است.

در این مورد با نگاه کردن به چرخ ها، می‌ توان متوجه کج شدن طبق ماشین گردید. معمولاً طبق های خودرو از قسمت سیبک و بوش بیشتر خراب می شوند. دلیل خرابی این قسمت ها، تحمل فشارهای ناشی از رانندگی در جاده است. نحوه رانندگی، به طور مستقیم در خرابی طبق خودرو تاثیر می گذارد. همچنین خودروهایی که در جاده‌ های ناهموار تردد بیشتری دارند هم مستعد خراب شدن طبق هستند. طبق ماشین از قطعاتی است که در صورت خرابی، حتماً باید تعویض گردد. چرا که در صورت خرابی ممکن است به تمامی اجزای سیستم تعلیق آسیب برساند.

وظیفه طبق در خودرو

سخن پایانی

با توجه به حساس بودن سیستم تعلیق و سیستم جلوبندی در خودروها، حتما باید تمامی اجزای آن تحت بررسی قرار بگیرند. طبق ماشین در این سیستم هم یکی از قطعات مهم است که باید در صورت خرابی تعویض شود. اما برای تعویض این قطعه حتماً باید نمونه اصلی آن برای خودرو خریداری گردد. این مجموعه فروش از مراکزی است که بهترین نمونه از طبق خودروهای مختلف از جمله ساینا، پراید و تیبا را با کیفیت عالی و تضمین شده به مشتریان عرضه می نماید. بنابراین خریداران محترم می توانند برای خرید طبق ها از نمونه های درجه یک با قیمت مناسب به سایت این فروشگاه مراجعه نمایند. سپس با مشاهده محصول مورد نظر خود، آنها را اینترنتی سفارش دهند.