سیستم تعلیق خودرو

تاریخ ارسال : ۱۴۰۱/۱۲/۱۳

وظیفه ی سیستم تعلیق خودرو چیست

سیستم تعلیق خودرو، موجب عملکرد حداکثری وسایل نقلیه به هنگام حرکت در جاده ها می گردد. این سیستم موجب کاهش ضربات ناشی از خرابی جاده ها می شود و سواری راحتی را فراهم می نماید. در سیستم تعلیق قطعات مختلفی قرار گرفته اند. لاستیک ها، بخش مهمی از این سیستم هستند که با زمین در تماس می باشند. قسمت دیگر از سیستم تعلیق خودرو فنرهای کویل هستند. این نوع فنرها، ضربه های شدید ناشی از دست اندازها در جاده را به راحتی جذب می نمایند. کمک فنر هم قطعه ای دیگر در این سیستم است که فشار ضربه های دست اندازهای جاده ای را کاهش می دهد. بلبرینگ ها و بوشینگ ها نیز از دیگر قطعات موجود در این سیستم هستند که موجب ایمنی بیشتر خودرو به هنگام حرکت در جاده می شوند.

در واقع می‌ توان اینگونه بیان نمود که سیستم تعلیق خودرو یک شبکه محافظ است که دارای اجزای مختلف ضربه گیر می باشد. این سیستم مابین اجزای جلوبندی خودرو و کابین قرار می گیرد. وظیفه ی سیستم تعلیق خودرو این است که ضربه های ناشی از رانندگی در جاده را جذب نموده و پراکنده می نماید. به همین دلیل هم در کابین خودرو، هیچگونه ضربه ای احساس نمی شود. سیستم تعلیق خودرو جزء مهم‌ ترین بخش‌ های خودرو است که در طول زمان دچار فرسودگی می‌ شود. بنابراین مهم است که این قسمت از خودرو در طی سرویس های دوره ای، تحت بررسی قرار بگیرد. اگر خودرو شما سیستم تعلیق مناسبی نداشته باشد، ضربه های سطح جاده مستقیم به کابین خودرو برخورد می‌ کنند. ضربه ها در بهترین حالت سبب به وجود آوردن سواری بسیار ناخوشایند می‌ شوند. اما در حالت جدی‌ تر به بدنه خودرو نیز آسیب می رسانند.

برخی وظایف سیستم تعلیق

علائم خرابی سیستم تعلیق خودرو

سیستم تعلیق خودرو به هنگام عبور خودرو از جاده هایی با دست انداز بسیار زیاد دچار سایش می شود و عملکرد نادرستی خواهد داشت. بنابراین این قسمت از خودرو مانند دیگر قسمت ها نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارد. خرابی این سیستم نشانه هایی دارد که با آگاهی از آنها، می‌ توانید برای تعمیر آن اقدام نمایید. اصلی ترین نشانه خرابی این سیستم صدای تق تق به هنگام قرار گرفتن بر روی دست اندازها است. هنگامی که سیستم تعلیق خودرو دچار فرسایش می شود، هنگام عبور از سرعت گیر صدای ناهنجار ایجاد می نماید. نشانه دیگر سواری ناهموار است و اگر این سیستم دارای ایراد باشد به هنگام حرکت خودرو می‌ توان متوجه ناهماهنگی در سواری خودرو گردید.

زمانی که برای تراز نگه داشتن فرمان خودرو در جاده مشکل دارید، مطمئناً زمان آن رسیده که سیستم تعلیق را بررسی نمایید. سایش نامنظم لاستیک های خودرو هم نشان دهنده خرابی در اجزای مختلف این سیستم است. ارتعاشات قابل توجه به هنگام رانندگی، ترمزگیری نامنظم و نشت مایع نیز از دیگر علائم خرابی سیستم تعلیق خودرو هستند. توجه به این موارد باعث می‌ شود تا از هزینه های سنگین برای تعمیرات، جلوگیری نمود.

سیستم تعلیق ماشین

قطعات موجود در سیستم تعلیق خودرو

سیستم تعلیق خودرو، قسمتی از شاسی آن است که در قسمت زیرین خودرو قرار دارد و چارچوب اصلی آن محسوب می شود. همانطور که خود نیز می دانید بدنه خودرو بر روی شاسی قرار می‌ گیرد و سیستم تعلیق نیز چارچوب اصلی قرارگیری بدنه را تشکیل می دهد. در این سیستم اجزای مختلف وجود دارد که از جمله آنها می‌ توان به فنرهای مارپیچ، ضربه گیرها، بازوهای کنترلی و اتصالات توپی اشاره داشت.

این فنرها قطعاتی هستند که موجب جذب ضربه در هنگام عبور از دست اندازها می گردند و به حرکت راحت تر چرخ ها کمک می‌ کنند.

ضربه گیرها در کنار فنرهای مارپیچ عمل می‌ نمایند و موجب کنترل ضربه می شوند.

این بازوها پیوندی هستند که موجب اتصال قاب خودرو به مجموعه توپی چرخ ها می شوند. زمانی که خودرو از روی سرعت گیرها عبور می کند، فنرها به بالا و پایین حرکت می کند و موجب حفظ تماس تایرها به بدنه می شوند.

در سیستم تعلیق خودرو اتصالات توپی از قطعات بسیار مهم هستند. این قطعات موجب چرخش خودرو به چپ و راست به هنگام قرار گرفتن در پیچ ها می شوند. اتصالات به بازوهای کنترلی برای بالا و پایین شدن حرکت آن کمک می نمایند.

اجزای سیستم تعلیق خودرو

سخن پایانی

سیستم تعلیق خودرو به افزایش سلامت خودرو کمک نموده و موجب کاهش هزینه های تعمیر جلوبندی می شود. بنابراین توجه به سالم بودن قطعات آن به این امر کمک شایانی می نماید. البته در صورت خرابی این قطعات، بهتر است آنها از نوع اورجینال انتخاب شوند. این مجموعه فروش در راستای تسهیل امر خرید، اقدام به فروش انواع قطعات یدکی اورجینال با قیمت مناسب نموده است. خریداران لوازم یدکی خودرو از جمله قطعات سیستم تعلیق برای خرید این محصولات با تضمین کیفیت و تحویل سریع، می‌ توانند به سایت این مجموعه فروش مراجعه نمایند. لازم است بدانید در این مجموعه، امکان مقایسه قیمت انواع لوازم یدکی خودرو تیبا، ساینا، پراید و شاهین نیز فراهم شده است.