دیفرانسیل ماشین

تاریخ ارسال : ۱۴۰۱/۱۲/۱۲

دیفرانسیل ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟

دیفرانسیل ماشین یکی از قطعات مهم و کاربردی خودرو به حساب می آید. در واقع این اهمیت به حدی است که بعد از مشخصاتی مثل نوع گیربکس و حجم موتور، به دیفرانسیل اشاره می شود.

کاربرد دیفرانسیل خودرو

دیفرانسیل ماشین را با نام محور متحرک خودرو نیز می شناسند. این قطعه وظیفه انتقال نیروی گیربکس به چرخ های محرک را دارد. همان طور که می دانید در انواع خودرو دو چرخ متحرک بوده و دو چرخ دیگر به واسطه محرک بودن این دو چرخ حرکت می گیرند. در برخی از خودروها نیز با توجه به نوع ساختاری که دارند، نیرو به چهار چرخ انتقال پیدا می کند.

تقسیم نیرو از دیگر کاربردهای تعریف شده برای دیفرانسیل ماشین است. زمانی که نیروی گیربکس ها به چرخ ها منتقل می شود، این تقسیم نیرو بسته به نیاز انجام می شود. این تقسیم نیرو توسط دیفرانسیل کمک می کند تا چرخ ها با سرعت های متفاوت بچرخند. دیفرانسیل مجموعه ای از چرخ دنده هاست که نیروی تولیدی گیربکس را به شکل 90 درجه تغییر داده و سرعت های مختلف بین چرخ های خودرو را به وجود می آورد. دیفرانسیل علاوه بر انتقال و تقسیم نیرو، گشتاور موتور را از حالت عمودی به افقی تبدیل می کند.

دیفرانسیل ماشین برای هر خودرویی ضرورت دارد. خودروهای بدون دیفرانسیل مشکلات زیادی در گردش خودرو داشتند. در این حالت، چرخ های عقب سریع تر می چرخیدند، چون چرخ ها سرعت یکسانی داشتند. این موضوع باعث واژگونی خودرو می شد. در واقع برای برطرف کردن این مشکل باید چرخ قسمت خارجی پیچ سریع تر می چرخید. این نوع مشکلات نیاز به دیفرانسیل را محسوس کرد.

برای حمل و انتقال نیرو از موتور به چرخ ها قطعات مختلفی مشارکت دارند. این قطعات شامل گیربکس، کلاچ، فلایویل، چرخ، پلوس و دیفرانسیل ماشین می شود.

دیفرانسیل ماشین کمک می کند تا در حین گردش، چرخ بیرونی نسبت به چرخ داخلی خودرو نیروی بیشتری بگیرد.

دیفرانسیل ماشین

عیب یابی دیفرانسیل خودرو

دانستن علائم دیفرانسیل خراب شما را از بسیاری از مشکلات رانندگی نجات می دهد. دیفرانسیل یک جزء ضروری است که به کنترل سیستم چرخ شما کمک می کند.

اگر صداهای عجیب و غریب از چرخ های خودرو می شنوید یا لرزش های غیرعادی احساس می کنید، حتماً آن را بررسی کنید. آن ها احتمالاً نشانه های یک دیفرانسیل خراب هستند. رانندگی مداوم با دیفرانسیل ماشین خراب می تواند منجر به تصادف شود.

علائم خرابی دیفرانسیل عقب

خرابی دیفرانسیل عقب مانند هر قطعه مکانیکی دیگری، علائمی را ایجاد می کند تا راننده را از مشکل مطلع کند. در اینجا برخی از علائم خرابی دیفرانسیل آورده شده است.

نویز بیش از حد و خرابی دیفرانسیل خودرو

دیفرانسیل خراب [هم در جلو و هم عقب] صدای ناله، صدای زوزه و صدای وزوز ایجاد می کند.

زمانی که یک وسیله نقلیه صدای وزوز ایجاد می کند، معمولاً به دلیل یک بلبرینگ آسیب دیده یا فرسوده در محور یا کریر است. زمانی که خودرو صدای ناله یا زوزه ایجاد می کند، معمولاً به دلیل آسیب دیدن یا فرسوده بودن حلقه و چرخ دنده های پینیون می باشد.

خرابی دیفرانسیل ماشین به دلیل عدم روغن کاری

ابتدا باید مطمئن شوید که در اطراف واشر دیفرانسیل عقب نشتی وجود ندارد. در مرحله بعد، نشتی در ناحیه محور عقب را بررسی کنید. نشتی می تواند در مهر و موم دنده پینیون اتفاق بیفتد. زمانی که نشتی به اندازه کافی زیاد باشد، خاک و روغن درست در زیر کریر، دنده پینیون یا در نواحی سیستم ترمز جمع می شوند.

گرمای بیش از حد دیفرانسیل خودرو

گرمای بیش از حد دیفرانسیل ماشین می تواند در اثر استفاده از روغن نامناسب، عدم روانکاری، چرخ دنده های فرسوده، بارگذاری بیش از حد بلبرینگ، برخورد معکوس بین رینگ و پینیون و... ایجاد شود. این گرما در بیشتر موارد به دلیل پایین بودن سطح سیال دیفرانسیل ایجاد می شود.

سخت شدن کنترل چرخ ها به خصوص در نواحی گوشه

فرض کنید به سختی می توانید چرخ های خود را کنترل کنید. در این صورت، بهتر است دیفرانسیل خودرو و سایر اجزای متصل به آن، مانند پروانه و یاتاقان یونیورسال را بررسی کنید.

لرزش

احساس لرزش غیرعادی از وسیله نقلیه شما باید نگران کننده باشد. این موضوع می تواند نشانه ای از خرابی دیفرانسیل عقب خودرو باشد. هر زمان که لرزشی از چرخ های عقب خود احساس کردید، به سرعت دیفرانسیل خود را بررسی کنید.

دیفرانسیل خودرو