پلوس-خودرو

تاریخ ارسال : ۱۴۰۱/۱۲/۰۸

پلوس ماشین و کاربرد آن

پلوس ماشین جزء اصلی ترین اجزا در دیفرانسیل محسوب می شود. دیفرانسیل نیز از مهمترین بخش ها برای منتقل نمودن نیرو در خودرو است. این قطعه مهم، نیرویی که موتور تولید می نماید را از طریق کلاچ و گیربکس به دیفرانسیل انتقال می دهد. پس می توان این گونه بیان نمود که اصلی ترین وظیفه پلوس، انتقال نیرو از سوی دیفرانسیل به چرخ های خودرو است. در چرخ های خودرو، قطعه اصلی که سبب انتقال نیروی تولید شده می شود پلوس ماشین می باشد. این قطعه به چرخ های متحرک و دیفرانسیل خودرو متصل است. در خودروهای متعدد با توجه به نوع و مدل دیفرانسیل، این قطعه در ردیف چرخ های جلو یا چرخ های عقب قرار می گیرد.

به بیان بهتر باید این گونه عنوان نمود که کاربرد پلوس خودرو در خودروهای مختلف بسیار حائز اهمیت است. به این خاطر که پلوس ماشین یک نوع میله است که در قسمت چرخ ها و دیفرانسیل قرار می‌ گیرد. این قطعه علاوه بر این که موجب اتصال دادن این دو قسمت می شود، سبب منتقل نمودن قدرت چرخشی دیفرانسیل نیز می گردد. در دو طرف دیفرانسیل خودرو، برای این که بتوان با هر چرخ به صورت جداگانه ارتباط برقرار نمود از پلوس ماشین استفاده می شود. در واقع فرم این قطعه در قسمت اتصال به چرخ ها، به شکل مفصل است. فرم مفصلی این قطعه، مانع از شکستگی آن در زمان دور زدن ماشین می شود.

کاربرد پلوس خودرو

اجزای اصلی و مهم در پلوس خودرو

پلوس ماشین جزء قطعاتی است که کاملا ساده بوده که درون آن قطعات کوچک و مهمی قرار گرفته است. این قطعات به هنگام متصل شدن به دیفرانسیل و چرخ ها، موجب انتقال دادن قدرت نیز می گردند. وجود اجزا و قطعات مختلف در پلوس، مانع از هدر رفتن انرژی و انتقال قدرت به چرخ ها می شوند. این قطعات شامل سر پلوس، مشعلی، گردگیر، سه شاخ و میل پلوس هستند.

سر پلوس

سر پلوس در پلوس ماشین با سه شاخه درگیر بوده و با گیربکس مرتبط است. ضمن این که موجب اتصال پلوس به چرخ ها نیز می گردد. این قطعه از بخش های متحرک پلوس است که در انتهای آن تعبیه شده است.

مشعلی

داخل مشعلی، سه شاخه داخلی پلوس قرار می گیرد که سبب اتصال کامل پلوس ماشین به گیربکس و دیفرانسیل می گردد. لازم است بدانید که سه شاخه از قطعاتی است که درون جعبه دنده قرار دارد.

گردگیر

همانطور که از نام گردگیر پیداست، قطعه ای است که سبب پیشگیری از ورود گرد و خاک به سر پلوس می شود. به دلیل این که سر پلوس در قسمت زیرین خودرو قرار دارد، ممکن است وجود گرد و خاک مانع عملکرد صحیح آن گردد. به همین دلیل نیز درون آن قطعه ای به نام گردگیر تعبیه شده است. در خودروهایی مانند خودرو پراید، تیبا، ساینا و کوییک به هنگام سرویس های دوره ای، تعویض پلوس ماشین موجب کاهش خرابی دیفرانسیل می گردد.

سه شاخ

در پلوس ماشین سه شاخ به مشعلی و چرخ متصل می شود. اگر این قطعه در خودرویی آسیب ببیند، موجب به وجود آمدن لرزش در خودرو می گردد.

میل پلوس

این میله در سر پلوس انعطاف پذیری مناسبی را برای پلوس ایجاد می کند. به دلیل این که این میله فشار بسیاری را به دلیل فرم شفت پلوس تحمل می نماید، با استفاده از آلیاژهای محکم ساخته شده است.

علت خرابی پلوس خودرو

در خودروهای مختلف عوامل بسیاری سبب خرابی پلوس ماشین می گردند. برخی از این عوامل شامل موارد ذیل هستند.

خرابی پلوس خودرو

نشانه های خرابی پلوس ماشین

هنگامی که پلوس ماشین آسیب ببیند، نشانه هایی وجود دارد که با شناخت این نشانه ها می توان در زمان مناسب اقدام به تعویض این قطعه نمود. هنگامی که فرمان خودرو به سمت راست و چپ بچرخد و صداهای اضافه ایجاد شود، می توان گفت که پلوس آسیب دیده است. همچنین در هنگام رانندگی با سرعت بالا، زمانی که دسته دنده یا لرزش در اتاق ماشین احساس شود باید تمرکز را بر خراب شدن سر پلوس ماشین قرار داد. هنگام فشردن پدال گاز زمانی که صداهای متعدد ایجاد می شود، باید سر پلوس ها را چک نمود.

سخن پایانی

همانطور که در این مطلب اشاره شد، پلوس ماشین از قطعات اصلی و مهم در خودروهای متعدد به شمار می‌ رود. اگر به هنگام خرابی این قطعه سریعا اقدام به تعویض آن نمایید، قطعاً می توانید از هزینه های سنگین برای تعمیر جلوبندی خودرو پیشگیری کنید. اما برای خرید این قطعه می توانید به صورت اینترنتی هم اقدام نمایید. این مجموعه فروش تمامی محصولات خود را با تضمین اصالت کالا و با قیمتی استثنایی به شما عزیزان عرضه می کند. بنابراین می توانید برای ثبت سفارش خرید قطعات یدکی خودروهایی مانند پراید، ساینا، تیبا، شاهین و کوییک به سایت این مجموعه مراجعه نمایید؛ سپس محصول مورد نظر خود را به صورت عمده و جزئی ثبت سفارش کنید تا در اسرع وقت برایتان ارسال شود.