میل لنگ خودرو

تاریخ ارسال : ۱۴۰۱/۱۲/۰۷

تعداد بسیار کمی از رانندگان تا به حال میل لنگ موتور ماشین خود را با تمام شکوهش دیده‌اند. میل لنگ یک قطعه چغر و بد بدن است که به ندرت آسیب می‌بیند. با این حال غیر ممکن نیست و احتمال وقوع آسیب وجود دارد. در این محتوا به بررسی این موضوع می‌پردازیم که میل لنگ خودرو چیست؟ چه وظایفی دارد و خرابی آن چه عواقبی را به دنبال خواهد داشت.

میل لنگ خودرو چیست؟

میل لنگ یک محور مرکزی است که با بسیاری از قطعات پیشرانه در ارتباط می‌باشد. به لحاظ موقعیتی میل لنگ در بخش پایینی موتور قرار دارد و پس از اتمام پروسه‌ی احتراق، حرکت خطی پیستون‌ها را به حرکت دورانی تبدیل می‌کند. سپس میل لنگ حرکت دورانی خود را به چرخ فلایویل می‌دهد. با توجه به این که انتقال قدرت بین پیستون و میل لنگ ثابت و یکنواخت نیست، فلایویل با سنگینی خود میل لنگ را متعادل می‌سازد.

نشانه‌های خرابی میل لنگ ماشین

اجزا و ساختار میل لنگ

اگرچه ساختار میل لنگ خودرو کاملا یکپارچه به نظر می‌رسد اما به لحاظ فنی از اجزای مختلفی تشکیل شده است:

وظایف میل لنگ

میل لنگ خودرو با توجه به اهمیت و جایگاهی که در ماشین دارد، وظایف بسیار زیادی را بر دوش می‌کشد. اما به طور کلی مهم‌ترین وظایف را به این ترتیب می‌توان جمع بندی کرد:

همان‌طور که می‌بینید بخش مهمی از وظایف میل لنگ شامل انتقال نیرو و حرکت می‌باشد. در واقع میل لنگ به عنوان یک دلال، انرژی موتور را بین تمام قطعات توزیع می‌نماید.

میل لنگ خودرو چیست؟

عملکرد میل لنگ

اگر می‌خواهید عملکرد میل لنگ خودرو را درک کنید، بهترین کار این است که به دوچرخه نگاه کنید: دو میل لنگ با پدال‌ها و براکت بین آن‌ها. پاهای دوچرخه سوار که به عنوان پیستون ایفای نقش می‌کنند با میله‌های اتصال در ارتباط هستند. در موتور ماشین، میله‌های اتصال روی میل لنگ موتور در نقطه یاتاقان می‌چرخند، همچون پدال دوچرخه که خودش هم دارای چرخش می‌باشد. بنابراین اگرچه دوچرخه موتور ندارد اما سیستم پدال آن بسیار شبیه میل لنگ ماشین است.

دلایل خرابی میل لنگ خودرو

معمولا میل لنگ خودرو به 5 دلیل آسیب می‌بیند:

البته علت دوم به سختی امکان پذیر است چرا که سیستم‌های الکترونیکی تمام عملکردهای موتور را کنترل می‌کنند. اما باز هم این احتمال وجود دارد که در حین رانندگی دنده‌ها را اشتباهی جا به جا کنید. که این امر معمولاً منجر به پاره شدن شاتون یا شکستن میل لنگ (در صورت بالا بودن سرعت) می‌شود.

کمبود روغن با تحت تاثیر قرار دادن یاتاقان‌های شاتون و یاتاقان‌های اصلی در نهایت می‌تواند عملکرد میل لنگ را مختل کند.

نشانه‌های خرابی میل لنگ ماشین

معمولا این نشانه‌ها را تعمیرکاران تشخیص می‌دهند و کاری از دست رانندگان بر نمی‌آید. با توجه به نوع خودرو احتمالا بابت خرابی میل لنگ، باید مبلغ قابل توجهی را پرداخت نمایید. از همین رو پیشنهاد می‌کنیم که با توجه به شرایط اقتصادی کشور کمی بیشتر مراقب وسیله‌ی نقلیه خود باشید.

برای پیشگیری از خرابی میل لنگ چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

میل لنگ خودرو به شدت در معرض حرارت موتور است و احتمال خمیده شدن آن در دماهای بسیار بالا وجود دارد. لذا سیستم خنک کننده برای سلامت و صحت کارایی میل لنگ و موتور بسیار مهم می‌باشد.

اگر ماشینتان جوش آورد آن را خاموش نکنید بلکه مقداری آب بر روی رادیاتور بریزید تا دمای آن کاهش یابد. در نهایت نیز سطح آب رادیاتور را تنظیم نمایید تا بیش از این قطعات زیر کاپوت آسیب نبینند.