دیفرانسیل خودرو

تاریخ ارسال : ۱۴۰۱/۱۲/۰۶

دیفرانسیل ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟

دیفرانسیل ماشین گشتاور موتور را به منظور تقسیم نیرو به چرخ ها منتقل می کند و به چرخ ها اجازه می دهد با سرعت های مختلف حرکت کنند. دیفرانسیل هیچ تاثیری بر روی حرکت مستقیم خودرو ندارد. این اثر زمانی اتفاق می‌افتد که وسیله نقلیه سعی در پیچیدن دارد و در نتیجه چرخ با سرعت متفاوتی حرکت می‌کند.

کاربرد دیفرانسیل خودرو

در یک وسیله نقلیه، دیفرانسیل خودرو برای به حرکت درآوردن یک جفت چرخ طراحی شده است، چون چرخ ها اجازه دارند با سرعت های مختلف بچرخند. وسایل نقلیه بدون دیفرانسیل، چرخش مناسب را دشوار می کنند، چون هر دو چرخ محرک مجبور هستند با سرعت یکسان بچرخند. در این حالت، اکسل توسط یک مکانیسم زنجیره ای ساده هدایت می شود. هنگام چرخش با چنین وسیله نقلیه ای، چرخ داخلی مسافت کمتری را نسبت به چرخ بیرونی طی می کند. این موضوع دیفرانسیل را بی فایده می کند، چون یا چرخ داخلی خیلی سریع می چرخد یا چرخ بیرونی خیلی آهسته می چرخد. با این حال، منجر به هندلینگ دشوار و غیرقابل پیش بینی، آسیب به لاستیک ها و ایجاد لکه بر روی پیشرانه می شود.

دیفرانسیل ماشین

عیب یابی دیفرانسیل خودرو

وقتی دیفرانسیل ماشین مشکل دارد، سایر اجزا ممکن است علائم آسیب دیدگی را نشان دهند. در ادامه می توانید برای عیب یابی دیفرانسیل از این نشانه ها کمک بگیرید.

یاتاقان های حامل فرسوده

اگر خودروی شما هنگام حرکت با سرعت بیش از 32 کیلومتر بر ساعت صدای غرش یا خرخر می دهد، یاتاقان های فرسوده کریر ممکن است مقصر باشند. در برخی موارد، زمانی که وسیله نقلیه در حال حرکت در پیچ است، این صدا ممکن است تغییر کند.

پیش بار یاتاقان پینیون شل در دیفرانسیل ماشین

دیفرانسیل ماشین با پیش بار یاتاقان پینیون شل، اغلب هنگام تعویض دنده ها صدای زوزه تولید می کند. در این شرایط، صدای زوزه زمانی که خودرو در حال کاهش سرعت باشد، شنیده می شود. اشتباه گرفتن این صدا با صدای لاستیک احتمال دارد. بروز

شکستگی دندان دنده پینیون در دیفرانسیل خودرو

آیا ماشین شما مکرراً در هنگام حرکت، صدای کلیک یا صدای کوبیدن بلند می دهد؟ این موضوع می تواند ناشی از شکستگی دندان دنده پینیون باشد.

U-joint های فرسوده

اگر ماشین شما بیش از حد می لرزد، اتصالات U فرسوده در دیفرانسیل ماشین ممکن است مقصر باشند. در بسیاری از موارد، با افزایش سرعت خودرو، این لرزش بیشتر احساس می شود. یاتاقان‌های نامناسب چرخ‌ها نیز می‌توانند باعث شوند که خودروی شما در هنگام چرخش، صدای غرش تولید کند.

چرخ دنده های پیچ شکسته در دیفرانسیل ماشین

چرخ دنده های گوشه ای به عنوان چرخ دنده های عنکبوتی نیز شناخته می شوند. اگر این چرخ دنده ها در دیفرانسیل ماشین شکسته باشند، ممکن است هنگام حرکت وسیله نقلیه، صدای کوبیدن یا کلیک را بشنوید.

دیفرانسیل خودرو

جعبه ترانسفر فرسوده در دیفرانسیل خودرو

اگر هنگام فشار دادن یا رها کردن دریچه گاز صدای تق تق در اتومبیل شما ایجاد شود، ممکن است جعبه انتقال فرسوده باشد.

میل محرک خارج از تعادل

میل محرک خارج از تعادل ممکن است باعث شود وسیله نقلیه شما در هنگام شتاب گرفتن، لرزش شدیدی داشته باشد.

بلبرینگ پینیون فرسوده در دیفرانسیل ماشین

اگر ماشین شما صداهای چرخشی با سرعت های مختلف تولید می کند، ممکن است مشکل ناشی از فرسودگی بلبرینگ پینیون در دیفرانسیل ماشین باشد.

روغن کاری ناکافی دیفرانسیل خودرو

دیفرانسیل خودرو نیز مانند موتور و گیربکس نیاز به روغن کاری مناسب دارد تا به طور موثر عمل کند. سیال مورد استفاده برای این کار به روغن دنده یا روغن دیفرانسیل معروف است. اگر روغن دنده کم باشد، می‌تواند باعث شود خودروی شما در هنگام پیچیدن صداهایی تولید کند.

با تعمیرات دقیق دیفرانسیل خودرو از عواقب جدی خودداری کنید. اگر به موقع با آن ها مقابله نکنید، بسیاری از مشکلات رایج دیفرانسیل ها می توانند به دردسرهای بزرگ تبدیل شوند.

مهمتر از آن این است که یک دیفرانسیل ماشین به خطر افتاده، می تواند بر ایمنی شما در هنگام رانندگی با دشوار کردن چرخیدن تأثیر منفی بگذارد. یک دیفرانسیل معیوب همچنین می تواند باعث قفل شدن چرخ های خودروی شما شود. این موضوع می تواند شما را در موقعیت خطرناکی قرار دهد، مخصوصاً اگر در ترافیک باشید.

یک دیفرانسیل خودرو می تواند طیف وسیعی از مشکلات را تجربه کند، اما تشخیص این مسائل نسبتاً آسان است. برای جلوگیری از بدتر شدن اوضاع، در صورت آسیب یا فرسودگی هر یک از قطعات فوق، خودرو خود را سریعا تعمیر کنید یا آن را به یک متخصص نشان دهید.