با سیستم ترمز خودرو بیشتر آشنا شوید

تاریخ ارسال : ۱۴۰۱/۱۰/۰۱

مهمترین قطعات خودرو

در خودرو قطعات بسیار زیادی وجود دارند که با استفاده از متریال مرغوب تولید می‌ شوند و هر کدام کارایی متفاوتی نیز دارند. عملکرد صحیح این قطعات خودرو باعث می‌ شود تا ایمنی خودروها به هنگام حرکت افزایش پیدا نماید و آسایش سرنشینان به راحتی فراهم گردد. از مهمترین قطعات خودرو باید به قطعات ترمز خودرو اشاره داشت. رانندگانی که توجه زیادی به ایمنی خودرو دارند برای سلامت ترمزها ارزش زیادی قائل هستند. در واقع سیستم ترمز یکی از سیستم های کاربردی به هنگام حرکت و توقف خودرو است، که از تصادفات هم جلوگیری نموده و رانندگی را ایمن تر می نماید. بخش های مهم در سیستم ترمز خودرو شامل چهار قسمت بوستر ترمز، پدال ترمز، سیلندر اصلی و کولیس هستند.

نحوه عملکرد سیستم ترمز خودرو

سیستم ترمز خودرو با وارد شدن نیروی اولیه بر روی پدال ترمز، موجب متوقف نمودن خودرو یا کاهش سرعت آن می شود. سیستم ترمز خودرو در مابین دیسک چرخ و لنت ترمز خودرو اصطکاک بالایی ایجاد می نماید، در نتیجه موجب می‌ شود تا سرعت اتومبیل کم شده یا خودرو به صورت کامل از حرکت بایستد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که سیستم ترمز علاوه بر این که موجب کاهش سرعت اتومبیل می گردد، در هندلینگ آن هم موثر است. این ویژگی در جاده های خطرناک و پیچ های شدید، به کاهش تغییر جهت خودرو و لغزش آن بر روی جاده کمک می نماید. بیشتر سیستم های ترمز خودرو امروزه با استفاده از مایعاتی مثل روغن به خوبی عمل می نمایند. مایعاتی مثل روغن متراکم نمی شوند و به هنگام فشاری که به آنها وارد می شود، به راحتی جابجا می گردند.

انواع سیستم ترمز در خودروها

در بین انواع لوازم یدکی خودرو سیستم ترمز از اصلی ترین قطعات خودرو است که دارای انواع مختلفی می باشد. امروزه به سبب پیشرفت هایی که در صنعت خودرو سازی صورت گرفته است، سیستم های ترمز خودرو نیز پیشرفت نموده اند و در انواع جدید در خودروها کاربرد دارند. انواع سیستم ترمز خودرو موجود در بازار به این شرح هستند.

این قطعات خودرو در مدل های مختلف، در خودروهای قدیمی و جدید کاربرد دارد. به طور مثال ترمزهای مکانیکی بیشتر در خودروهای قدیمی استفاده می شوند. ترمزهای هیدرولیکی از رایج‌ ترین سیستم ترمزها هستند که در تولید خودروهای جدید کاربرد دارند. ترمزهای هوایی توسط کمپرسور هوا موجب متوقف نمودن خودرو می‌ شوند. در این سیستم ترمز خودرو از هوای فشرده به جای روغن استفاده می گردد. ترمز خلاء ترمزی است که در قطارها بیشترین میزان استفاده را دارد. باید بدانید که سیستم ترمز خودرو جزء حساس ترین قطعات خودرو است که در تمامی مواقع باید به آن توجه نمود. در صورت بروز کوچکترین ایراد در این سیستم، حتما باید برای رفع آن اقدام نمود.