بلبرینگ ماشین

تاریخ ارسال : ۱۴۰۱/۱۲/۰۵

بلبرینگ ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟

بلبرینگ ماشین از کلمه Ball Bearing گرفته شده و این کلمه به معنای توپ های حامل می باشد. این قطعه در بخش های مختلف خودرو استفاده می شود تا از سایش و اصطکاک سطح در حال گردش جلوگیری کند.

بلبرینگ پراید، تیبا، ساینا، شاهین و کوییک

بلبرینگ خودرو می تواند حرکت و چرخش اجسام سنگین مانند چرخ های اتومبیل را فراهم کند. این قطعات در بخش های مختلف خودرو که احتمال اصطکاک وجود دارد، استفاده می شوند.

بلبرینگ ماشین برای نواحی مختلف مثل اکسل، فرمان، پلوس، دنده هرزگرد، دینام، گیربکس، چرخ و... استفاده می شود.

کاربرد بلبرینگ خودرو

انتقال قدرت از جمله کاربردهایی است که برای بلبرینگ ماشین تعریف می شود. برای انتقال قدرت، قطعات بر روی هم می چرخند و بلبرینگ از ایجاد اصطکاک میان آن ها جلوگیری می کند.

انواع بلبرینگ خودرو

اکثر مردم حتی در مورد اهمیت بلبرینگ ماشین اطلاعاتی ندارند و تعداد کمی از آن ها از وجود انواع مختلف بلبرینگ آگاه نیستند. انواع مختلفی از یاتاقان ها برای تحمل انواع مختلف بارهای شعاعی، رانشی و ترکیبی از این دو ساخته می شوند، به همین دلیل است که ماشین ها و وسایل نقلیه مختلف از انواع مختلفی از یاتاقان ها (نه فقط از نظر اندازه) استفاده می کنند.

بلبرینگ خودرو

در اینجا رایج ترین انواع بلبرینگ خودرو که باید بدانید آورده شده است:

1. بلبرینگ ماشین توپی

شاید رایج ترین نوع بلبرینگ ماشین، بلبرینگ های توپی باشند. این بلبرینگ ها، در بسیاری از قطعات مانند اسکیت های داخلی، هارد دیسک ها و مواردی از این دست یافت می شوند. این نوع بلبرینگ می تواند به طور موثری بارهای شعاعی و رانشی را تحمل کند، اما این بدان معنا نیست که آن ها می توانند بارهای سنگین را تحمل کنند.

بار به طور کلی از حلقه بیرونی به توپ و در نهایت به حلقه داخلی منتقل می شود. بلبرینگ خودرو از نوع توپی، حداقل تماس فلز با فلز را تضمین می کند. این موضوع به لطف توپ های چرخان آن که به طور موثر اصطکاک را کاهش می دهند، اتفاق می افتد. توجه داشته باشید که یاتاقان های توپی در صورت بارگذاری بیش از حد مستعد تغییر شکل هستند.

2. بلبرینگ غلتکی

بلبرینگ خودرو در نوع غلتکی در موارد مختلفی مانند غلتک تسمه نقاله استفاده می شود. این نوع بلبرینگ فقط می تواند بارهای شعاعی سنگین را تحمل کند، بنابراین انتظار نداشته باشید که بارهای رانشی را تحمل کند. در این بلبرینگ به لطف غلتک استوانه ای، بار به طور کلی در یک منطقه بزرگتر پخش می شود و طراحی آن امکان بارهای سنگین تر را در مقایسه با دیگر بلبرینگ ها فراهم می کند. اصطکاک نیز با طراحی غلتکی استوانه ای به طور موثر کاهش می یابد.

3. بلبرینگ ماشین رانش

بلبرینگ خودرو از نوع رانش ساچمه ای فقط برای موارد کم سرعت استفاده می شود و نمی تواند بار شعاعی زیادی را تحمل کند. این نوع بلبرینگ به طور انحصاری بارهای رانش را فقط در موارد کم سرعت و کم وزن تحمل می کند. آن ها به اندازه دو نوع بلبرینگ غلتکی و توپی محکم نیستند، اما کاربردهای خود را دارند.

4. بلبرینگ غلتک تراست

یاتاقان‌ غلتکی به دلیل قابلیت تحمل بارهای رانش بزرگ به خوبی شناخته شده ‌است. این یاتاقان ها معمولاً در مجموعه دنده‌های گیربکس خودرو و بین محفظه و شفت چرخان یافت می‌شوند. توجه داشته باشید که چرخ دنده های مارپیچ دارای دندانه های زاویه دار هستند که برای تحمل بار رانش به یک بلبرینگ رانش غلتکی نیاز دارند.

این نوع بلبرینگ ماشین فقط بارهای رانش را تحمل می کند اما می تواند بارهای سنگین تری را در مقایسه با بلبرینگ های رانش تحمل کند، به همین خاطر معمولاً می توانید آن را در گیربکس اتومبیل پیدا کنید.

بلبرینگ ماشین

5. بلبرینگ غلتک مخروطی

بلبرینگ ماشین مخروطی در مواردی که نیاز به پشتیبانی برای بارهای شعاعی و رانشی بزرگ وجود دارد، مناسب است. این بلبرینگ ها معمولاً در هاب اتومبیل استفاده می شوند و به صورت جفت در جهت مخالف نصب شده تا به تحمل بارهای رانش در هر دو جهت کمک کنند. این نوع بلبرینگ بیشترین تطبیق پذیری را در حمل بار دارد.