کاسه نمد خودرو

تاریخ ارسال : ۱۴۰۱/۱۲/۰۳

اگر در یک ظرف یا لیوان مقداری روغن بریزیم این روغن تا مدت‌ها در ظرف باقی خواهد ماند. اما کافی است که یک سوراخ کوچک در آن ایجاد شود تا کل محتوای ظرف تخلیه گردد. حال فرض کنید که روغن در یک اتصال متحرک چه وضعیتی دارد. به نظر شما چگونه می‌توان روغن را در این اتصالات نگه داشت. کاسه نمد خودرو قطعه‌ای است که در راستای آب‌بندی سیستم‌های هیدرولیک ماشین تولید می‌شود.

چرا کاسه نمد؟

معمولا افراد پس از این که برای اولین بار کاسه نمد خودرو را می‌بینند این سوال را از خود می‌پرسند که چرا به آن کاسه نمد می‌گویند؟ در حالی که اصلا نمدی نیست! Oil Seal یا Radial shaft seal معادل‌های انگلیسی کاسه نمد و در لفظ به معنای مهر و موم می‌باشند و این معنا تناسب خوبی با کارکرد این قطعه دارد. البته توجه داشته باشید که در منابع زبان اصلی Oil Seal به همه‌ی سیستم‌های آب‌بندی اطلاق می‌شود.

بر خلف تصورتان اسم ایرانی کاسه نمد هم تناسب خوبی با وظیفه این قطعه دارد چرا که در گذشته مردم برای پاک کردن روغن از پارچه‌ها به ویژه نمدها استفاده می‌کردند. با توجه به این که رسالت Radial shaft seal درزگیری اتصالات و آب‌بندی روغن می‌باشد، نیاکان ما با خلاقیت خود این نام را (کاسه نمد) بر قطعه‌ی مذکور نهادند.

کاسه نمد چیست؟

کاسه نمد خودرو یکی از مهم‌ترین اجزای سیستم‌های روانکاری به حساب می‌آید. بنابراین در هر قسمتی از ماشین که در آن روغن به کار گرفته می‌شود کاسه نمد نیز نقش بارز و روشنی دارد. موتور، سیستم‌های انتقال قدرت، ترمز و فرمان‌های هیدرولیک برای آب‌بندی به کاسه نمدها احتیاج دارند.

این قطعات غالبا از دو قسمت سخت خارجی و انعطاف پذیر داخلی تشکیل شده‌اند. وظیفه‌ی آب‌بندی بر عهده‌ی بخش داخلی است که معمولا از جنس پلاستیک (طبیعی یا سنتزی) تولید می‌شود. این بخش با فشاری که بر محور وارد می‌کند مانع از نشت روغن می‌گردد. ضمن این که به خاطر جنسی که دارد، به مرور زمان آسیبی به محور وارد نخواهد کرد.

کاسه نمد خودرو قطعه‌ای برای آب‌بندی

وظیفه‌ی کاسه نمد خودرو

کاسه نمد خودرو در بخش‌های مختلف یک ماشین همچون کمک فنر، پلوس، شیر فرمان، پیستون و سوپاپ به کار می‌رود و در موارد زیر ایفای نقش می‌کند:

دلیل خرابی کاسه نمد ماشین

کاسه نمد مانند سایر قطعات خودرو یک عمر مفید و مشخص دارد. اما بر اثر رعایت نکردن برخی اصول متاسفانه آن‌ها دچار خرابی زودرس می‌شوند. از همین رو در ادامه به بررسی برخی از این نکات می‌پردازیم تا با رعایت آن‌ها طول عمر این قطعه را افزایش دهید و در هزینه‌های تعمیر و نگهداری خودروتان صرفه جویی نمایید.

استقرار نامناسب کاسه نمد در جای خود

اگر به کاسه نمد ماشین نگاه کرده باشید این قطعه در محیط داخلی خود یک لبه دارد. فلسفه‌ی وجود این لبه بازگشت مکرر روغن بر روی شفت می‌باشد. در نتیجه روغن نه تنها نشت نمی‌کند بلکه به شکل مؤثرتری در سیستم روانکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عدم توجه به شیارهای موجود بر کاسه نمد

شیارها هم می‌توانند راست گرد و هم چپ گرد باشند. اگر هنگام نصب و استفاده از آن‌ها به این موضوع توجه نکنید، نه تنها روغن روی شفت نمی‌ماند بلکه با باز کردن کاسه نمد، روغن خواهد ریخت.

نبود روغن کافی

اگر مقدار روغن موجود در کاسه نمد خودرو کمتر از حد معمول باشد، فرسایش این قطعه افزایش می‌یابد و بخش داخلی آن پوسیده می‌شود.

بی کیفیت بودن روغن

روغن بی کیفیت نه تنها قادر به روانکاری صحیح سیستم‌ها نیست بلکه سرعت خرابی قطعات را نیز بالا می برد.

خرابی سایر قطعات

خرابی قطعاتی همچون چرخ‌دنده‌ها، واشرهای لاستیکی و سایر قطعاتی که کاسه نمد به آن‌ها متصل می‌شود، متعاقباً باعث خرابی کاسه نمد و نشت روغن می‌گردد.

دلیل خرابی کاسه نمد ماشین

نشانه‌های خرابی کاسه نمد ماشین

چرا باید خرابی کاسه نمد خودرو را جدی بگیریم؟

به این علت که خرابی کاسه نمد در نهایت منجر به خرابی گیربکس، دیفرانسیل و آسیب جدی به سر سیلندر می‌شود و مشکلات به مراتب جدی‌تر و پرهزینه‌تر خواهند شد.