شاتون خودرو چیست
تاریخ ارسال : ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
شاتون خودرو چیست و چگونه کار می کند؟
شاتون خودرو که گاهی اوقات به عنوان میله اتصال نیز نامیده می شود، جزء ضروری موتورهای احتراق داخلی است. با توجه به عملکرد خود، شاتون به ویژه در هنگام افزایش عملکرد به عنوان بخشی از تنظیم موتور، در معرض نیروهای بسیار قوی (کشش / فشار و خمش / کمانش) قرار می گیرد، به همین دلیل است که انواع مختلفی از میله های اتصال در دسترس هستند که هر کدام برای یک منطقه کاربردی خاص و بارهای خاص طراحی شده اند. با وجود این بارهای شدید، عیوب و آسیب یاتاقان شاتون در خودروهای جدیدتر غیرمعمول است.
وظیفه شاتون ماشین در پراید، تیبا، ساینا، شاهین و کوییک
شاتون خودرو انرژی آزاد شده در طی فرآیند احتراق را از پیستون به میل لنگ خودرو منتقل می کند، به همین دلیل به هر دو قطعه متصل و سوار می شود تا بتواند حرکت کند. امروزه شاتون های اتصال در خودروهای مدرن باید استانداردهای متنوعی را رعایت کنند. برای اینکه موتور احتراقی به طور موثر کار کند، آن ها باید هم قوی و هم سبک باشند، به همین دلیل است که بسته به برند خودرو و نوع موتور آن ها، شاتون ها از مواد خاصی ساخته می شوند، به این معنی که هزینه قطعه بسته به طراحی متفاوت است.
دلایل خرابی شاتون خودرو
شاتون ها، از آنجایی که در حین کار ماشین تحت بارهای زیادی قرار می گیرند، در زمان انتقال نیرو از پیستون به میل لنگ تحت فشارهای زیادی هستند. این امر می تواند باعث فرسودگی و خرابی شاتون های موتور در طی سال ها شود.
علائم خرابی شاتون می تواند احتراق ضربه ای یا از دست دادن قدرت موتور باشد. علل نقص نیز می تواند فرسودگی و پارگی ناشی از مسافت پیموده شده زیاد یا آسیب به سایر اجزا باشد. اگر شاتون خودرو شکسته باشد، این موضوع نیز می تواند نشانه واضحی از نقص و علت خرابی موتور باشد. در صورت رعایت برنامه نگهداری و بازرسی های توصیه شده به خصوص تعویض روغن موتور، یاتاقان شاتون حداقل 300000 کیلومتر عمر مفید دارد. با این حال، نقص ها را نمی توان به طور کامل رد کرد و می تواند دلایل و علل مختلفی داشته باشند:
- بار بسیار زیاد، می تواند منجر به سایش بیش از حد بلبرینگ های شاتون شود. این موضوع بیشتر در اتومبیل های کلاسیک رخ می دهد.
- روغن کاری ناکافی یاتاقان شاتون ناشی از کمبود روغن موتور، یا روغن اشتباه، روغن رقیق شده یا به شدت آلوده یا حتی فشار ناکافی روغن می تواند باعث خرابی شاتون خودرو شود. این موضوع می تواند منجر به پارگی لایه روغن شود و باعث شود که یاتاقان پس از مدتی به دلیل فاصله بیشتر، با میل لنگ تماس مستقیم داشته باشد. این اتفاق می تواند باعث آسیب به میل لنگ نیز شود، زیرا بدون فیلم روان کننده، فلز به فلز ساییده می شود.
- ممکن است خودرو برای مدتی مورد استفاده نباشد که این موضوع نیز منجر به ایجاد خوردگی در پوسته یاتاقان شاتون خودرو می شود. این مسئله می تواند باعث ساییدگی شدید هنگام روشن کردن موتور و آسیب به یاتاقان شاتون یا میل لنگ شود.
- سرعت بیش از حد به دلیل خطای عملکرد خودرو، یعنی زمانی که راننده تصادفاً به جای دنده چهارم، از دنده سوم به دوم تغییر حالت میدهد. در این حالت، نه تنها بلبرینگها، بلکه میلههای اتصال نیز آسیب میبینند.
عیب یابی شاتون
آسیب یاتاقان شاتون خودرو را می توان به راحتی با یک کلیک و ضربه از محفظه موتور هنگام استارت زدن خودرو تشخیص داد. این صدا در عرض چند ثانیه یا چند دقیقه و با افزایش دور موتور و دمای روغن بلندتر می شود.
اگر متوجه چنین صداهایی شدید، باید بلافاصله به یک کارگاه تخصصی بروید و ماشین خود را بررسی کنید. در آنجا، با تکنیک آموزش دیده، متخصصان میتوانند به سرعت تشخیص دهند که آیا واقعاً آسیب یاتاقان میله اتصال است یا صدا از سوپاپها یا پیستونهای معیوب است که میتوانند صداهای مشابهی ایجاد کنند. با این حال، به هیچ وجه نباید چنین صداهایی را ساده بگیرید، حتی اگر آسیب یاتاقان شاتون خودرو به خودی خود چندان جدی نباشد. اگر یاتاقان ها به سرعت تعویض شوند، معمولاً هیچ آسیب بعدی وجود ندارد. با این حال، اگر مسافت بیشتری را با یاتاقان های معیوب رانندگی کنید، میل لنگ و در نتیجه کل موتور ممکن است آسیب ببینند.