نکات مهم بررسی و تعویض ضد یخ ماشین

تاریخ ارسال : ۱۴۰۱/۱۱/۲۸

شب‌های سردی که شما جلوی بخاری و زیر چند پتو می‌خوابید، ماشین‌ها مجبورند که کنج حیاط خانه‌تان کز کنند و به سختی شب‌ها را پشت سر بگذارند. یکی از مهم‌ترین بخش‌های ماشین که تحت تأثیر این سرما ممکن است آسیب ببیند، سیستم خنک کننده می‌باشد. ضد یخ ماشین این اطمینان را به شما می‌دهد که خودروتان در سردترین و البته گرم‌ترین روزهای سال دوام می‌آورد و شما را بدون هیچ مشکلی جا به جا می‌کنند. در ادامه بیشتر به بررسی این سیال مهم خواهیم پرداخت.

ترکیبات اصلی ضد یخ

ضد یخ ترکیبی بر پایه الکل است و اتیلن گلیکول یک نمونه الکل رایج در این سیالات می‌باشد که به خوبی، نقطه انجماد آب را کاهش می‌دهد تا موتور بدون هیچ مشکلی، در سردترین روزهای سال نیز به فعالیت خود ادامه دهد. البته در برخی مواقع به جای اتیلن گلیکول از متانول یا متیل الکل استفاده می‌شود. از دیگر ترکیبات مهم ضد یخ‌ها می‌توان به کلرید سدیم، کلرید کلسیم و اتیل الکل اشاره کرد.

وظایف و کارهای ضد یخ ماشین

اولین و شاید مهم‌ترین وظیفه‌ی ضد یخ ماشین را باید در نام آن جستجو کرد. به این معنا که ضد یخ از فریز شدن مایع خنک کننده ماشین جلوگیری به عمل می‌آورد. اگر مایع خنک کننده یخ بزند این احتمال وجود دارد که حتی موتور ماشین نیز از بین برود. با این حال این تنها وظیفه ضد یخ نیست.

این مایع اجزای سیستم خنک کننده را (مانند رادیاتور، پمپ آب و مجاری خنک کننده) روغن‌کاری کرده و از خوردگی آن‌ها جلوگیری می‌کند. ضمن این که هدایت الکتریکی مایع را تثبیت و از جوشش زودرس آن جلوگیری می‌نماید. همچنین گلیکول موجود در ضدیخ، مانع از رسوب مواد معدنی می‌شود. در نتیجه مجاری خنک کننده طی سال‌های متوالی سالم و آزاد می‌مانند.

وظایف و کارهای ضد یخ ماشین

نسبت اختلاط صحیح ضد یخ و خنک کننده

برای موثر بودن ضدیخ، باید نسبت اختلاط بین کنسانتره ضد یخ و آب صحیح باشد. بدیهی است که این امر در تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد بیشتر از سایر روزهای سال اهمیت دارد. به هرحال بهترین درصد اختلاط آب و ضد یخ پنجاه‌پنجاه است. اما در برخی مواقع باید مقدار ضد یخ را کمی بیشتر کرد. توجه داشته باشید که آب باید کاملا جوشیده و بدون املاح باشد.

نحوه استفاده از ضد یخ در خودرو

استفاده اصولی از ضد یخ ماشین طی سه گام انجام می‌شود که در ادامه آن‌ها را توضیح خواهیم داد. اما توجه داشته باشید که قبل از هر کاری ماشین را برای مدتی خاموش نگه دارید تا موتور کاملا سرد شود. پس از آن به این طریق عمل نمایید:

تخلیه کامل رادیاتور

در بخش زیرین رادیاتور درست زیر موتور، یک درپوش یا شیر T مانندی وجود دارد. یک ظرف حدوداً 20 لیتری را در زیر آن قرار دهید و شیر مورد نظر را باز کنید تا کل مایع رادیاتور خالی شود. حال وقت آن است که ضد یخ موجود در پوسته موتور را خالی نمایید، چرا که تقریبا 4 لیتر از ضد یخ در این قسمت موتور باقی می‌ماند. برای این کار علاوه بر شیر تخلیه‌ی رادیاتور، درب رادیاتور را هم باز گذارید. حال ماشین را روشن نمایید. پس از روش کردن ماشین از درب رادیاتور به قدری آب بریزید که در نهایت آب خروجی عاری از هرگونه آلاینده‌ای باشد.

با توجه به این که ضد یخ نباید وارد محیط زیست و فاضلاب‌های شهری شود ترجیحا از شیر روی پوسته، برای تخلیه آب رادیاتور موجود در این بخش استفاده نمایید.

استفاده از ضد یخ

در این مرحله ماشین را خاموش کنید. شیرهای باز شده و درپوش‌های برداشته شده را محکم نمایید و متناسب با نوع خودرو، مقدار مناسبی آب و ضد یخ را در مخزن آب رادیاتور بریزید.

ارزیابی نهایی

برای این که مطمئن شوید مشکلی وجود ندارد در مرحله آخر ماشین را روشن کنید. اگر موتور پس از مدتی داغ کرد ضد یخ بیشتری اضافه نمایید. توجه داشته باشید که بخش جلویی ماشین هم نشتی نداشته باشد.

چگونه سطح ضد یخ خودرو را بررسی کنیم؟

به طور معمول ضد یخ را هر دو سال یکبار باید تعویض کرد. اما به طور کلی بهترین راه چک کردن ضد یخ ماشین بررسی رنگ آن است. اگر رنگ ضد یخ تغییر کرده باشد، باید تعویض گردد.

نحوه استفاده از ضد یخ در خودرو

نکات ایمنی استفاده از ضد یخ در خانه