اکسل خودرو

تاریخ ارسال : ۱۴۰۱/۱۱/۲۶

اکسل خودرو چیست و چه اجزایی دارد؟

تمام کسانی که با خودرو سروکار دارند، حتما باید با اجزای اکسل خودرو آشنا باشند. این یکی از اجزای پیشرانه خودرو است. در دنیای خودرو، این قطعه به عنوان دیفرانسیل نیز شناخته می شود.

شناخت اکسل خودرو

اکسل خودرو یکی از اجزای مهمی است که برای انتقال نیروی چرخشی از موتور به محور محرک مفید است. این جزء را دیفرانسیل نیز می نامند، زیرا به معنای «متفاوت» است. این نامگذاری به این دلیل است که اکسل ماشین به عنوان یک متمایز کننده برای حرکت چرخشی شفت چپ و راست لاستیک هنگام چرخش عمل می کند.

اجزای اکسل خودرو

اجزای اکسل خودرو معمولا در خودروهایی با انواع محرک RWD یا 4WD یافت می شوند. با این مولفه، لاستیک های سمت راست و چپ خودرو دارای سرعت یکسانی خواهند بود تا سرعت خودرو پایدار باشد.

اکسل ماشین

برای انجام صحیح عملکرد خود، اکسل خودرو دارای چندین جزء به هم پیوسته است، از جمله:

کاربرد اکسل خودرو

اکسل خودرو به ویژه برای انتقال نیروی چرخشی از موتور خودرو به چرخ‌های محرک اهمیت زیادی دارد، بنابراین باید با این قطعه به درستی برخورد کرد. یکی از کارهای مهم برای اکسل ماشین، تامین روغن محور خودرو است تا عملکرد آن همیشه بهینه باشد. در اینجا برخی از عملکردهای محور خودرو که باید بدانید آورده شده است:

1. تفاوت چرخش محور چرخ چپ و راست

منظور از این تابع، تشخیص حرکت چرخشی محور است، به طوری که شعاع چرخش خودرو کوتاهتر می شود و در صورت نیاز به چرخش کامل خودرو، نیازی به چرخش بیشتر نخواهد بود.

2. جانشین قدرت دوار

محور خودرو همچنین به عنوان جانشین قدرت چرخشی موتور عمل می کند. این قطعه نیروی چرخشی را از موتور به تایرهای خودرو منتقل می کند تا بتوان سرعت خودرو را برای حرکت به جلو، عقب و یا چرخش کنترل کرد.

3. جهت چرخش را تغییر دهید

اکسل خودرو می تواند برای تغییر جهت چرخش 90 درجه عمل کند. قدرت چرخشی که در ابتدا مستقیم بود 90 درجه تغییر می کند تا بتواند محور محرک را بچرخاند.

4. قدرت چرخشی را افزایش دهید

عملکرد دیگر اکسل ماشین، افزایش گشتاور است. نیرویی که از موتور حاصل می شود، به محور چرخ های محرک هدایت می شود تا قدرت چرخشی حاصل بیشتر شود.

حالت های مختلف برای عملکرد محور خودرو

اکسل خودرو در موقعیت های مختلف، عملکرد خود را نشان می دهد.

1. موقعیت چرخش ماشین

هنگامی که ماشین می چرخد، چرخ های داخل مقاومت چرخشی چرخ های جلو را دریافت می کنند که تغییر جهت می دهند. این وضعیت چرخ دنده سمت چپ را سنگین تر می کند به طوری که دنده پینیون به دلیل اختلاف وزن می چرخد. چرخ دنده سمت راست سریعتر حرکت می کند و باعث می شود چرخش دو چرخ متفاوت باشد به طوری که جهت چرخش دو چرخش مخالف باشد.

2. ماشین مستقیم می رود

هنگامی که خودرو مستقیم حرکت می کند، گشتاور تولید شده توسط اکسل وارد چرخ دنده پینیون می شود، علاوه بر این، نیروی چرخشی به چرخ دنده حلقه ای که دندانه های بیشتری دارد متصل می شود. هنگامی که موقعیت مستقیم است، اکسل خودرو دور چرخ دنده حلقه را کمتر از دور دنده پینیون می کند تا چرخش چرخ دنده حلقه به کیس دیفرانسیل هدایت شود.

جریان قدرت از این کیس دیفرانسیل به سمت محور پینیون حرکت می کند و سپس به چرخ دنده پینیون و چرخ دنده جانبی منتقل می شود، علاوه بر این، چرخ دنده پینیون روی محور پینیون می چرخد تا چرخ های راست و چپ، سمت چرخش را تغییر دهند. با این حال، به دلیل مستقیم بودن فرمان، بار روی چرخ های راست و چپ ثابت می ماند.

3. وقتی چرخ های ماشین به گل می روند

هنگامی که چرخ های خودرو به درون گل می روند، سرعت چرخش چرخ ها کمتر می شود، بنابراین برای اینکه اکسل خودرو بهینه بماند، مطمئن شوید که وضعیت روان کننده همیشه خوب است تا بتواند حرکت محور چرخان را تنظیم کند.

عیب یابی اکسل ماشین

عیب یابی اکسل خودرو